Μία πολύ σημαντική ομιλία διάρκειας
πλέον της ώρας, που κάλλιστα το περιεχόμενό της θα μπορούσε να γίνει και
βιβλίο, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε στις 26 Φεβρουαρίου
2007 στη Δημοτική βιβλιοθήκη της Πάτρας.
Η Τασία Ευσταθίου με αφορμή τη ζωή
και το έργο του Σπύρου Περεσιάδη, έκανε μια εμπεριστατωμένη καταγραφή
γεγονότων συνοδευμένων από ένα πλούσιο οπτικοαουστικό υλικό
και πέτυχε να «ταξιδέψει» το πολυπληθές ακροατήριο σε “χρόνους
παλαιούς”, παρουσιάζοντας με τον καλύτερο τρόπο μια πολύπλευρη και σημαντική
πτυχή της Τοπικής (Ακρατινής και όχι μόνο) Ιστορίας που επικεντρώνεται
στην περίοδο της ζωής του τυφλού «δραματουργού» της Γκόλφως… .
Επαινετική, για την ομιλήτρια η οποία καταχειροκροτήθηκε και η προσφώνηση – αποφώνηση που έγινε από την κ. Μαρία Καρελά μέλους Δ.Σ. της εταιρείας Λογοτεχνών Ν.Δ. Ελλάδος και αντιπροέδρου της Εταιρείας Ελληνοϊταλικής Φιλίας και Έρευνας “Ούγκο Φόσκολο”.
Επαινετική, για την ομιλήτρια η οποία καταχειροκροτήθηκε και η προσφώνηση – αποφώνηση που έγινε από την κ. Μαρία Καρελά μέλους Δ.Σ. της εταιρείας Λογοτεχνών Ν.Δ. Ελλάδος και αντιπροέδρου της Εταιρείας Ελληνοϊταλικής Φιλίας και Έρευνας “Ούγκο Φόσκολο”.
Ακολουθούν μικρά αποσπάσματα από τη διάλεξη της κυρίας
Ευσταθίου
Κυρίες
και κύριοι, …
Ευχαριστώ τους ανθρώπους του Τομέα Παιδείας
και Πολιτισμού της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας που με συμπεριέλαβαν
στον κύκλο των ομιλητών του Αναγνωστηρίου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης
Πατρών. Είναι πραγματικά μεγάλη μου τιμή να βρίσκομαι ανάμεσα σε
ανθρώπους των Γραμμάτων, του πολιτισμού και απ’ ότι βλέπω του θεάτρου.
Ευελπιστώ με την αποψινή μου εισήγηση να ανταποκριθώ στις υψηλού επιπέδου
παρουσιάσεις που πραγματοποιείτε σε αυτόν τον χώρο.
Επέλεξα να μιλήσω απόψε για τον τυφλό δραματουργό
και ποιητή της αχαϊκής γης, Σπυρίδωνα Περεσιάδη. Η κοινή καταγωγή
μας από την Ανατολική Αιγιάλεια στοιχείο που μας ενώνει. Σα δημιουργός
κι εγώ νιώθω το σφιχταγκάλιασμα αόρατων και μυστηριωδών ιστών να
με συνδέουν άρρηκτα με το δημιουργό της Γκόλφως. Ιστοί ποτισμένοι στο
μελάνι της έμπνευσης που πηγάζει αβίαστα από τούτον τον Αχαιό τόπο,
τον ευλογημένο από τη φύση και την αγκαλιά Θεών και ημιθέων. Παρόλο
που μας χωρίζει ένας αιώνας περίπου δημιουργίας, όλο αυτόν τον καιρό
που ψαχούλευα τη ζωή του στα σεντούκια της μνήμης ανθρώπων αλλά και
στις σελίδες βιβλίων, συνειδητοποίησα ότι αυτός ο τόπος μπορεί να
εμπνέει, μπορεί να κάνει τις καρδιές να σκιρτούν και να κινητοποιεί
την πένα να αφήσει το αποτύπωμά της στο χαρτί.
Θέλοντας να σκιαγραφήσω τον Σπυρίδωνα Περεσιάδη,
συνειδητά θα εντάξω το δημιουργό και το έργο του στην τοπογεωγραφία
της αχαϊκής γης. Με απασχόλησε όλο αυτόν τον καιρό της μελέτης
του αρχείου του, το ιστορικό της πλαίσιο και βέβαια το οικονομικοκοινωνικό
συγκείμενο μέσα στο οποίο ο συγγραφέας μεγάλωσε, έχτισε την προσωπικότητά
του και δημιούργησε.
Στα αλήθεια, η έρευνα για τον άνθρωπο αυτόν,
που σφράγισε με το έργο του το νεοελληνικό θέατρο παράλληλα όμως
και την ποίηση, έχει σημειώσει μικρά βήματα. Μπορεί οι μελετητές
του έργου του να διαφωνούν για τη χρονολογία γέννησής του, για το αν υπαγόρευε
όλα του τα θεατρικά έργα ή αν τα έγραφε με τον δικό του ιδιότυπο τρόπο,
όλοι όμως συμφωνούν στο τελευταίο κεφάλαιο της βιογραφίας του. Ο Περεσιάδης
άφησε πίσω του έργο σπουδαίο.
Η προσφορά του στα Γράμματα είναι σήμερα
αδιαμφισβήτητη κληροδοτώντας μας πλουσιότατο και πολύ σημαντικό
συγγραφικό έργο. Βαθιά μέσα μου πιστεύω ότι θα έρθει ο καιρός που το συγγραφικό του
έργο θα αποτιμηθεί καλύτερα μπαίνοντας σε μια άλλη βάση μελέτης.
Ο ποιητής θα πάρει τη θέση που επάξια του ανήκει στο χώρο της πνευματικής
δημιουργίας. Ο Γρ. Ξενόπουλος σε δημοσίευμα της εφημερίδος «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»
(10-1-1920) με το ψευδώνυμο Παληός γράφει: «….Παρευρέθην εις τας πρώτας
της «Γκόλφως», «Σκλάβας» και της «Εσμέ της Τουρκοπούλας» του Περεσιάδου.
Καθεμία ήτο και ένας αληθινός
θρίαμβος…. Εις το έργον του Περεσιάδου, ευρίσκονται δραματικαί σκηναί
τόσο γνήσιαι και πρωτότυπαι ώστε ν’ απορεί κανείς πως ο ποιητής αυτός
δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλυτέρων δραματικών του αιώνος…».
Μελετώντας την ιστορία της εποχής στο μεταίχμιο
του 19ου προς 20ου αιώνα, ειλικρινά σας εκμυστηρεύομαι ότι
βρέθηκα σε δύσκολη θέση. Πώς να αποκαλέσω τον Σπυρίδωνα Περεσιάδη;
Θεατρικό συγγραφέα ή ποιητή; Με ποια ιδιότητα απ’ όλες να τον
προσφωνήσω; Του γραμματέα, του δασκάλου, του σκηνοθέτη, του ηθοποιού,
του καλλιτέχνη, του δημοσιογράφου, του πνευματικού ανθρώπου, του
δραματουργού ή του ποιητή; Με ποια απ’ όλες θα τον θυμόμαστε; Ελπίζω
μετά το τέλος της παρουσίασής μου ο κάθε ακροατής να φύγει από αυτήν
εδώ την αίθουσα με τη δική του αίσθηση μα πάνω απ’ όλα με εκείνη την επίγνωση
του ότι ο Περεσιάδης ήταν πάνω απ’ όλα ένας γνήσιος πνευματικός δημιουργός.
Ο Αχαιός δημιουργός γεννήθηκε στο Μεσορρούγι
Νωνάκριδας το 1854. Το χωριουδάκι, στο οποίο έκανε τα πρώτα του
βήματα δεν αποτελεί τίποτα άλλο από έναν απέριττο οικισμό, μια
κεχριμπαρένια χάντρα στο κομπολόι των ορεινών οικισμών που σήμερα
ανήκουν στο Δήμο Ακράτας.
Σε αυτό το πανέμορφο καταπράσινο Κλουκινοχώρι
πέρασε τα παιδικά του χρόνια ο ποιητής. Μεγάλωσε σε μια πολυμελή
οικογένεια στο πατρικό του σπίτι με τα άλλα τρία αδέλφια του. Πηγαίνει
στο ίδιο χωριό Δημοτικό Σχολείο και κατεβαίνει ύστερα στο Σχολαρχείο
στην Ακράτα. Μεταβαίνει στα Καλάβρυτα για να δεχτεί τις γυμνασιακές
σπουδές και να αποφοιτήσει από το εκεί Γυμνάσιο.
Στα δώδεκά του χρόνια παίζοντας το ομαδικό,
δημοφιλές για την εποχή, παιχνίδι «κλίτσικας», με τα παιδιά του χωριού,
τραυματίζεται από το αιχμηρό ξύλο και σταδιακά τυφλώνεται από
το ένα μάτι. Και σαν να μην έφτανε αυτό, το χτύπημα της μοίρας επανέρχεται
αδυσώπητο, λίγα χρόνια αργότερα στα 1879, όπου νεαρός τότε συμμετέχει
σε μια θεατρική παράσταση με ερασιτέχνες στην Ακράτα. Το όπλο εκπυρσοκροτεί
και θραύσματα καψουλιού λαβώνουν ανεπανόρθωτα και το άλλο του μάτι.
Με τα μέσα που διέθεταν οι γιατροί της Αθήνας μάταια προσπάθησαν να επαναφέρουν
την όραση του άτυχου 25χρονου νέου, που σταδιακά εξαφανίζεται χωρίς
όμως να σβήνει και τις εικόνες μιας ζωής που πάλλεται μέσα από τις ζωντανές
παιδικές του μνήμες κι ενός όμορφου
και ήρεμου κόσμου που παλεύει την εποχή εκείνη να κάνει το άλμα στην
ανάπτυξη με τα αργά και σταθερά βήματα των φιλεργατικών Αχαιών κατοίκων
του. Ο τραυματικός καταρράκτης θα οδηγήσει το νεαρό σε ολική τύφλωση
και θα συγγράψει το σύνολο του έργου του όντας τυφλός.
Μια άλλη πτυχή της πολυτάλαντης προσωπικότητάς
του, σίγουρα, αποτελεί και η δημοσιογραφική του «καριέρα». Το 1891
εξέδωσε στην Ακράτα, την εβδομαδιαία πολυγραφημένη τετρασέλιδη
εφημερίδα “Αστραπή”, το α΄ δημοσιογραφικό έντυπο, το οποίο
κάλυπτε τόσο τα πολιτικά όσο και τα πολιτιστικά τεκταινόμενα της
εποχής του.
Στην 22χρονη δημιουργική του πορεία τα θεατρικά
κείμενα κατέχουν τη μερίδα του λέοντος. Δέκα από τα τυπωμένα του έργα
του είναι γραμμένα σε έμμετρο λόγο ενώ τέσσερα σε πεζό λόγο.
Οι μελετητές του και οι κριτικοί θεάτρου έχουν
κατηγοριοποιήσει τα έργα του σε κωμειδύλια και δραματικά
ειδύλλια (Μαργαρίτα, Γκόλφω, Σκλάβα, Νεράιδες, Προεστός
του χωριού, Βασίλισσα των Ανθέων, ο Μαγεμένος Βοσκός, Διπλά Στέφανα)
και σε πατριωτικά δράματα (Εσμέ, Μόρφω, Χορός του Ζαλόγγου, Πάργα,
Πατρίδα, Εθελοντής και η Ανάστασις που δεν γνωρίζουμε αν τυπώθηκε,
παρόλο που παίχτηκε στο Δημοτικό θέατρο Αθηνών το 1913).
Το έργο του ένας πλουσιότατος λεξιλογικός
θησαυρός που αποτυπώνεται η απλοϊκή ζωή των ορεινών Αχαιών. Ο
λεκτικός του πλούτος ενώνεται με το βουητό του Κράθη καθώς ροβολάει
τις κατηφοριές των Αορανίων, ψιθυρίζει
την πανάρχαια ιστορία τούτου του τόπου, σκύβει με σεβασμό να ακούσει
το θρόισμα των υπέργηρων πλατανιών στο δροσερό αεράκι, αφουγκράζεται
το πέταγμα των αετών στις βαθυπράσινες πηγμένες στις καστανιές και
στα έλατα κοιλάδες.
Ο Αχαιός δημιουργός
ύμνησε μέσα από το έργο του όχι μόνο την αχαϊκή ύπαιθρο αλλά την ύπαιθρο
μιας πατρίδας που χάνει αργά και σταδιακά την παράδοσή της χωρίς δυστυχώς
να έχει ίχνος ενοχής την ώρα που ξεπουλιέται στο παζάρι τηλεοπτικών
εκπομπών. Το έργο του δημιουργού Περεσιάδη αναδεικνύει, αν μη τι άλλο,
την ταυτότητα και την ιστορία του πολιτισμού της κλειστής αγροτικής-
ποιμενικής κοινωνίας μιας αυθεντικής Ελλάδας που τα ξέφτια της αιωρούνται
σήμερα σε φολκλορικές εκδηλώσεις δήμων και που μάταια πασχίζουν να
αναβιώσουν. Οι ιλουστρασιόν επετειακές φόδρες της στα φεστιβάλ «παραδοσιακών
χορών και δημοτικών τραγουδιών» θέλουν να κρατήσουν ζωντανή τη μνήμη
του παρελθόντος, αλλά δυστυχώς, η ουσία έχει χαθεί. ...Ο Περεσιάδης
πέθανε το 1918 από «Ισπανική γρίπη» στην Αθήνα. Ο συγγραφέας της πολυπαιγμένης
Γκόλφως κηδεύτηκε δημοσία δαπάνη....