Τα “άλυτα” προβλήματα της παραλιακής Αιγείρας
Τελικά, θέλοντας δε θέλοντας, φέτος γίναμε και συγκοινωνιολόγοι, όλοι εμείς οι παροικούντες στην παραλιακή ζώνη του Δήμου Αιγείρας. Φυσικά, το “ντοκτορά” τής ακτομηχανικής το είχαμε κατοχυρώσει τα προηγούμενα χρόνια, αφού η επίλυση του τεράστιου προβλήματος της διάβρωσης των ακτών του Κορινθιακού ήταν …αποκλειστικότητά μας.
Είναι γεγονός, ότι η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγείρας, που πάρθηκε τον Απρίλιο για να παραμένει ανοικτός την ημέρα ο παραλιακός δρόμος κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, προξένησε έντονες αντιδράσεις κατοίκων και παραθεριστών.
Ήταν φυσιολογικό άλλωστε, αφού μία πρακτική που εφαρμόζεται για τουλάχιστον ένα τέταρτο του αιώνα, είναι δύσκολο να ανατραπεί μόνο με μία απόφαση, χωρίς να έχει προηγηθεί ένας διάλογος με φορείς συνοδευόμενος από πλήρη ενημέρωση των δημοτών.
Βέβαια, η πρακτική εφαρμογή του νέου καθεστώτος το φετινό καλοκαίρι, έδωσε την αφορμή για την καταγραφή πολλών και ποικίλων σχολίων αλλά και καταστάσεων. Αρχικά πρέπει να τονισθεί ότι οι αντιδρώντες πολίτες προσέφυγαν κατά τής απόφασης στο Συμβούλιο τής Επικρατείας με Ασφαλιστικά μέτρα και Αγωγή. Το αποτέλεσμα των Ασφαλιστικών μέτρων δημοσιοποιήθηκε το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου, σύμφωνα με τα οποία «αναστέλλεται» η απόφαση του Δ.Σ. και ο δρόμος θα παραμένει κλειστός όλο το εικοσιτετράωρο, εκτός από τα Σαββατοκύριακα που θα ανοίγει από τις 7 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα. Όμως, η «συμμόρφωση» στη δικαστική εντολή ήρθε τουλάχιστον δύο εβδομάδες αργότερα, αφού η Δημοτική Αρχή άρχισε να την εφαρμόζει από τις 14 Αυγούστου (Είχε προηγηθεί στις 7 Αυγούστου συζήτηση του θέματος, μετά από αίτηση της Αντιπολίτευσης, στο Δημοτικό Συμβούλιο το οποίο αποφάσισε κατά πλειοψηφία την εφαρμογή τής παραπάνω δικαστικής απόφασης, με τη μειοψηφία να ζητά το συνεχές κλείσιμο του δρόμου τούς δύο μήνες). Η αγωγή θα εκδικασθεί στο ΣτΕ τον Σεπτέμβριο του 2009…
Στην πράξη, όμως, βιώσαμε και άλλα τα οποία μας βοήθησαν να μελετήσουμε σαν “συγκοινωνιολόγοι” τούς καρπούς τής νέας πρακτικής. Το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου ο δρόμος παρέμεινε ανοικτός επί εικοσιτετραώρου βάσεως, τις επόμενες 34 μέρες έκλεινε από τις έξι το απόγευμα μέχρι τις 7 το πρωί και από το δεκαπενταύγουστο κλειστός συνεχώς με εξαίρεση τα εναπομείναντα Σαββατοκύριακα που θα κυκλοφορούμε ελεύθερα.
Από τη Δευτέρα 25 Αυγούστου, πάντως, ο δρόμος παραμένει ανοικτός.
Η “πολιτική” αιτιολογία για το άνοιγμα των 450 μέτρων στους εποχούμενους τουρίστες, αυτή που τέλος πάντων βγήκε προς τα έξω, ήταν για να αυξηθεί η τουριστική κίνηση στην Αιγείρα, κίνηση που τα τελευταία χρόνια έχει φθίνουσα πορεία. Να διέρχονται δηλ. με τα αυτοκίνητά τους οι υποψήφιοι παραθεριστές και να δελεάζονται από τη γραφική παραλία μας…
Τι αποκομίσαμε από όλα αυτά; Πράγματι, υπήρξε αρκετή κυκλοφορία, κυρίως από πλανόδιους μανάβηδες - ψαράδες - καρεκλάδες, μηχανόβιους κ.ο.κ.
Όποιος έκανε, βέβαια, το “λάθος” να κατέβει με αυτοκίνητο στη θάλασσα δεινοπαθούσε, γιατί οι διασταυρώσεις με αντιθέτως ερχόμενους διευθετούνταν μόνο με διακανονισμό! Θα έπρεπε να υπάρξει μονοδρόμηση απαραίτητα, κάτι που δεν έγινε ποτέ!
Οι υποψήφιοι θαμώνες των παραλιακών καταστημάτων περνούσαν, έκοβαν κίνηση, δεν μπορούσαν να σταθμεύσουν πουθενά, ανέβαιναν στον πλακόστρωτο πεζόδρομο και συνέχιζαν για Ακράτα…
Αυτά μας απέδωσε, σε γενικές γραμμές, η “συγκοινωνιακή” μελέτη του παραλιακού μας.
Αυτό, όμως, είναι το μοναδικό πρόβλημά μας, στην παραλιακή Αιγείρα;
Σε λίγες μέρες αποχαιρετάμε τούς καλοκαιρινούς φίλους μας και η Αιγείρα θα ξαναζήσει τη χειμερινή μοναξιά της, περιμένοντας τα στοιχεία τής φύσης να την “επαναπροσδιορίσουν”, με τους αέρηδες να κατατρώγουν ότι είχαν αφήσει οι καλοκαιρινές μπουνάτσες!
Αλήθεια, υπάρχουν κάποιοι από εμάς που να έχουν αναλογισθεί τα σοβαρά και χρόνια προβλήματα της διάβρωσης στην Αιγείρα, ώστε να δώσουμε όλοι μαζί τη μάχη και να μην την αφήσουμε έρμαιο των στοιχείων της φύσης;
Μήπως μας προβλημάτισε ποτέ, το γεγονός ότι κανένας δεν έχει διαμαρτυρηθεί, γιατί είμαστε ίσως από τις μοναδικές περιοχές τού Κορινθιακού, στην οποία δεν υπάρχει επίσημη μελέτη, ειδικών ακτομηχανικών, επισκευής και προστασίας τής μήκους 2 περίπου χιλιομέτρων παραλίας μας;
Μήπως μας απασχόλησε καθόλου το γεγονός τής οριοθέτησης του Αιγιαλού με υπουργική απόφαση τον Ιούνιο του 2003, σύμφωνα με την οποία ο παραλιακός δρόμος στα “χαρτιά” δεν υφίσταται και είναι “κτήμα” τής αιγιαλίτιδας ζώνης, απαγορεύοντάς μας κάθε μεγάλη, και με επίσημη χρηματοδότηση, τεχνική παρέμβαση;
Αντιδρούμε, και δικαίως, στην όποια κυκλοφοριακή αλλαγή.
Μήπως, όμως, “ποιούμεν την νήσσαν”, και δεν θέλουμε να απαιτήσουμε -με μια φωνή επιτέλους- έναν σοβαρό και μακρόπνοο προγραμματισμό ανάπλασης με κατεύθυνση την ανακοπή της πτωτικού τουριστικού ρεύματος;
Μήπως, σε κάθε περίπτωση, βλέπουμε το δένδρο και χάνουμε το δάσος;
Ας κοιτάξουμε προς τα ανατολικά μας. Με τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής ακτομηχανικής και με κονδύλια εκατομμυρίων Ευρώ από τη Νομαρχία Κορινθίας και τις πολύχρονες ενέργειες των τοπικών Δήμων, έχουν βαλθεί να σώσουν τα χωριά τους.
Θα πείτε, φυσικά: Μα και μείς ρίξαμε “μπαστούνια” στη θάλασσα.
Και βέβαια ρίξαμε, είναι η απάντηση. Με ποια μελέτη, όμως, και ποιος ακτομηχανικός αποφάσισε τις θέσεις που έπεσαν οι πέτρες; Όσοι δεν έχουν καταλάβει τη ζημιά που έγινε, φαίνεται ότι δεν κυκλοφορούν στην Αιγείρα! Το κομμάτι μεταξύ των δύο προβόλων, ειδικά φέτος, “ξεπλύθηκε” εντελώς από αμμουδιά και το κολύμπι μόνο με καταδύσεις από το δρόμο “επιτρέπεται”…
Ίσως κάποιοι να πουν: πού είναι το πρόβλημα, κι αν βρισκόταν ακτομηχανικός να οριοθετήσει με την υπογραφή του τα μπαστούνια, θα άλλαζε τίποτα; Σίγουρα όχι. Απλώς θα γνωρίζαμε ποιος έχει την πλήρη «τεχνική» ευθύνη για την επιτάχυνση της φυσικής αυτής καταστροφής. Όσο για την «πολιτική» ευθύνη, είναι βέβαιο ότι είναι συλλογική και “πάνδημη”.
Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε, για μια ακόμη φορά, στις πάμπολες καταγραφές του θέματος από την εφημερίδα μας ξεκινώντας από τον Φεβρουάριο του 1996, αλλά είναι σίγουρα χαμένος κόπος αφού ως γνωστό το “γράψιμο” στην άμμο σβήνει με το πρώτο κυματάκι...!