Η
περικοπή του φυσικού αντικειμένου δύο εκ των πέντε οδικών αξόνων που
κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης, η υποκατάσταση ορισμένων εμπορικών
τραπεζών από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η δημιουργία μηχανισμού
εγγυήσεων (πάλι μέσω της ΕΤΕπ), ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή καταβολή των
δόσεων για τα δάνεια, και ανατροπές στις δανειακές συμβάσεις περιλαμβάνει το
τελικό σχέδιο για την επανεκκίνηση των έργων.
Το σχέδιο, που εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρόκειται να έρθει στη Βουλή ως ενιαίος νόμος, καθώς αλλάζει το σύνολο των συμβάσεων παραχώρησης, συνολικού ύψους περίπου 9 δισ. ευρώ, προκειμένου να πάρουν μπρος τα έργα που έχουν σταματήσει από τον περασμένο Νοέμβριο. Με βάση τη συμφωνία που επιτεύχθηκε, τις τελικές λεπτομέρειες της οποίας επεξεργάζεται η κυβέρνηση, βγαίνουν από τις συμβάσεις παραχώρησης δύο τμήματα, και συγκεκριμένα αυτό μετά την Πάτρα (Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) της Ολυμπίας Οδού και το τμήμα μετά την Καλαμπάκα του άξονα της Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Και τα δύο τμήματα ήταν αντιμέτωπα με σοβαρές ενστάσεις για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την κατασκευή τους και σωρεία προσφυγών στην Ε.Ε. και στα ελληνικά δικαστήρια. Η συμφωνία θα προβλέπει πως τα δύο τμήματα μπορούν να επανενταχθούν στα έργα στο μέλλον, όταν θα το επιτρέψουν οι συνθήκες. Η συμφωνία προβλέπει επίσης και τη δημιουργία μηχανισμού με βάση τον οποίο τα έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια θα πηγαίνουν «αυτόματα» στην αποπληρωμή των δανείων. Παράλληλα, μέσω της ΕΤΕπ, θα δοθεί η δυνατότητα σε ορισμένες ξένες τράπεζες να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση των έργων και να υποκατασταθούν. Πάντως, παρά το γεγονός πως στη χρηματοδότηση εμπλέκονται 43 τράπεζες (32 διεθνείς και 11 ελληνικές), η πλειονότητα των δανείων (συνολικά περίπου 3,3 δισ. ευρώ) προέρχεται από τα εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Οι αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των αξόνων Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα και Ε65 οδηγούν σε ανατροπή και των δανειακών συμβάσεων, αφού τα δύο έργα θα είναι μικρότερα και θα απαιτηθούν λιγότερα χρήματα
Το σχέδιο, που εγκρίθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πρόκειται να έρθει στη Βουλή ως ενιαίος νόμος, καθώς αλλάζει το σύνολο των συμβάσεων παραχώρησης, συνολικού ύψους περίπου 9 δισ. ευρώ, προκειμένου να πάρουν μπρος τα έργα που έχουν σταματήσει από τον περασμένο Νοέμβριο. Με βάση τη συμφωνία που επιτεύχθηκε, τις τελικές λεπτομέρειες της οποίας επεξεργάζεται η κυβέρνηση, βγαίνουν από τις συμβάσεις παραχώρησης δύο τμήματα, και συγκεκριμένα αυτό μετά την Πάτρα (Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) της Ολυμπίας Οδού και το τμήμα μετά την Καλαμπάκα του άξονα της Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Και τα δύο τμήματα ήταν αντιμέτωπα με σοβαρές ενστάσεις για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την κατασκευή τους και σωρεία προσφυγών στην Ε.Ε. και στα ελληνικά δικαστήρια. Η συμφωνία θα προβλέπει πως τα δύο τμήματα μπορούν να επανενταχθούν στα έργα στο μέλλον, όταν θα το επιτρέψουν οι συνθήκες. Η συμφωνία προβλέπει επίσης και τη δημιουργία μηχανισμού με βάση τον οποίο τα έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια θα πηγαίνουν «αυτόματα» στην αποπληρωμή των δανείων. Παράλληλα, μέσω της ΕΤΕπ, θα δοθεί η δυνατότητα σε ορισμένες ξένες τράπεζες να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση των έργων και να υποκατασταθούν. Πάντως, παρά το γεγονός πως στη χρηματοδότηση εμπλέκονται 43 τράπεζες (32 διεθνείς και 11 ελληνικές), η πλειονότητα των δανείων (συνολικά περίπου 3,3 δισ. ευρώ) προέρχεται από τα εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Οι αλλαγές στο φυσικό αντικείμενο των αξόνων Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Τσακώνα και Ε65 οδηγούν σε ανατροπή και των δανειακών συμβάσεων, αφού τα δύο έργα θα είναι μικρότερα και θα απαιτηθούν λιγότερα χρήματα
Κατσιφάρας προς Χρυσοχοΐδη: Να απεμπλακούν οι διαδικασίες για τους Αυτοκινητόδρομους...
Το ζήτημα των έργων στην Ολυμπία και στην Ιόνια Οδό, ήταν ένα από τα θέματα που συζήτησαν ο Υπουργός
Περιφερειακής Ανάπτυξης Μιχάλης
Χρυσοχοΐδης και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας στην διάρκειας μιας ώρας συνεργασία που είχαν στις 13 Οκτωβρίου 2011, στο γραφείο του Περιφερειάρχη.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα υποστηρίξει την αύξηση των ποσοστών συγχρηματοδότησης
Στρασβούργο, 28 Σεπτεμβρίου 2011
Καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της Νέας αλλά και
της Ολυμπίας Οδού παρατηρεί η Επιτροπή σύμφωνα με την απάντηση του Επιτρόπου
Περιφερειακής Πολιτικής Johannes Hahn στην Αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
κυρία Ρόδη Κράτσα
«Η Επιτροπή παρατήρησε
καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, καθώς και καθυστερήσεις που οφείλονται σε αρχαιολογικούς
και περιβαλλοντικούς λόγους και στη μετακίνηση δικτύων, οι οποίες επηρεάζουν την
έγκαιρη υλοποίηση των έργων» τόνισε ο Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Hahn απαντώντας σε γραπτή
ερώτηση της Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κυρίας Ρόδης Κράτσα
σχετικά με τη διακοπή των εργασιών στη Νέα Οδό καθώς και την Ολυμπία Οδό. Η ευρωβουλευτής
τόνισε τη σημασία των έργων αυτών για τις περιοχές από όπου διέρχονται οι
οδικοί αυτοί άξονες, την εθνική οικονομία αλλά και την εσωτερική αγορά.
Παράλληλα, εξέφρασε την πεποίθηση ότι το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα υποστηρίξει την πρόταση για την αύξηση των ποσοστών
συγχρηματοδότησης, αλλά τόνισε και ότι οι ελληνικές αρχές θα φροντίσουν να μην
καθυστερήσει η ένταξη των έργων.
Ο κ. Hahn επεσήμανε ότι η έγκριση των προτάσεων για αύξηση
των ποσοστών συγχρηματοδότησης από τα Ταμεία της Ε.Ε. για κράτη μέλη, όπως η
Ελλάδα, που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση, αναμένεται να
αυξήσει τις πληρωμές στις οικείες χώρες για την ολοκλήρωση των έργων. Παράλληλα, σε ερώτηση της Ελληνίδας Αντιπροέδρου για τις προοπτικές
υλοποίησης των συγκεκριμένων έργων στην Ελλάδα, ο Επίτροπος απάντησε πως η
αύξηση των εν λόγω πληρωμών θα γίνει κατόπιν αιτήματος των ίδιων των χωρών όπως
και ότι οι διαδικασίες διαχείρισης, σχεδιασμού, εφαρμογής, παρακολούθησης και
λογιστικού ελέγχου, αξιολόγησης αποτελεί αρμοδιότητα των εθνικών αρχών. «Κατά συνέπεια, εναπόκειται στο ελληνικό κράτος να
θέσει προτεραιότητες αναφορικά με τα έργα και να αποφασίσει για τη διάθεση της
χρηματοδότησης» υπογραμμίζει ο Επίτροπος.