1.11.10

ΝΟΕ. 2010: Τρένο & Αυτοκινητόδρομος - Πάνε πίσω 2-3 χρόνια...

Και δια στόματος Υπουργού, επιβεβαιωθήκαμε για το “καθυστερημένο” τρένο
Ζητείται παράταση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για 2 χρόνια...
Το έχουμε επισημάνει επανειλημμένα μέσα από τις σελίδες μας. Ότι, δηλαδή, οι σοβαρές εμπλοκές στην εξέλιξη του έργου κατασκευής σιδηροδρομικού δικτύου στη βόρεια Πελοπόννησο, καθιστούν “όνειρο θερινής νυκτός” το να φτάσει την επόμενη πενταετία το τρένο στο Αίγιο...
Είχαμε, δε, επισημάνει στο προηγούμενο φύλλο, ότι παρά τη “χλομότατη” και σποραδική επανέναρξη εργασιών, αν δεν ανανεωθούν οι συμβατικές προθεσμίες που λήγουν τέλος τής χρονιάς, το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο.
Η επιβεβαίωση όλων αυτών ήρθε πρόσφατα από τον Υπουργό Μεταφορών, ο οποίος απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας τής Ν. Δ. Μιχάλη Μπεκίρη, τόνισε μεταξύ άλλων:
“Σε ότι αφορά την Ε.Δ.Α Μεταφορών, τα έργα που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε και συμβάλλουν στην αναδιάρθρωση και την κερδοφορία του σιδηροδρομικού δικτύου είναι: “Για το τμήμα Κιάτο - Πάτρα: Νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή κανονικού εύρους Κιάτου - Πάτρας, κατ’ επέκταση της πρόσφατα παραδοθείσας στην κυκλοφορία νέας διπλής γραμμής Κορίνθου - Κιάτου.
1. Τμήμα Κιάτο - Αίγιο: Η υλοποίηση του χρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής με εγκεκριμένο προϋπολογισμό 480.000.000 Ευρώ και βρίσκεται σε φάση κατασκευής των έργων υποδομής.
Η χρονική διάρκεια της απόφασης χρηματοδότησης από το Ταμείο Συνοχής λήγει τον Δεκέμβριο 2010. Ωστόσο, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία χρονικής παράτασης της Απόφασης μέχρι το 2012.
Τα έργα ηλεκτροκίνησης του ως άνω τμήματος θα χρηματοδοτηθούν και θα ολοκληρωθούν στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
2. Τμήμα Αίγιο - Πάτρα: Η κατασκευή της ΣΓΎΤ στο πρώτο υποτμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο (28 χλμ) έχει ενταχθεί για συγχρηματοδότηση μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας του ΕΣΠΑ 2007-2013 με συνολικό προϋπολογισμό 484.000.000 ευρώ. Το έργο αφορά στην πλήρη κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους σε μήκος 28 χλμ (εργασίες υποδομής, επιδομής, Σιδηροδρομικών Σταθμών, σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης, φωνητικής επικοινωνίας και ηλεκτροκίνησης), καθώς και σε εργασίες για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη - Ρίο. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2015.
Για το υπολειπόμενο τμήμα Ρίου - Πάτρας (13 χλμ), η ΕΔΑ Μεταφορών δεν έχει λάβει πρόταση από τον αρμόδιο φορέα για αξιολόγηση. Άλλωστε, οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη. Σε κάθε περίπτωση για το τμήμα αυτό θα πρέπει να οριστικοποιηθεί ο σχεδιασμός και να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι για την κατασκευή”.
Όλα τα παραπάνω, λοιπόν, συνυπογράφουν τα εδώ και καιρό γραφόμενα στην εφημερίδα μας, ότι δηλ. στην Πάτρα θα πρέπει να ξεχάσουν προς το παρόν το νέο τρένο, ενώ εδώ στην Αιγιαλεία θα πρέπει να εξετάσουν σοβαρά, αυτό που είχαμε προτείνει στον προηγούμενο “Φ”, απαιτώντας να ολοκληρωθεί η κατασκευή τής γραμμής μέχρι το Κράθιο. Αυτή είναι μία διέξοδος, ώστε να πατήσει έστω για μερικά χιλιόμετρα το νέο τρένο στην Αχαΐα...
Σε διαφορετική περίπτωση, αν περιμένουμε να δοθεί η εργολαβία μεταξύ Τράπεζας και Αιγίου (Διακοπτό), να προκηρυχθεί η κατασκευή στάσεων, σταθμών και λοιπών παράπλευρων έργων, να ολοκληρωθούν τα τεχνικά και χωματουργικά έργα τής εξελισσόμενης, αλλά “βαλτωμένης” εργολαβίας, θα έχουμε γεράσει...!
Όσο αφορά το τοπικό ρεπορτάζ, σύντομα μπορεί να δούμε (Ευρωπαϊκής Ένωσης θελούσης) την κατεδάφιση της “μεταπολεμικής” γέφυρας του Κριού ποταμού...

Αυτοκινητόδρομός βόρειας Πελοποννήσου
Παρά τις εντατικότατες εργασίες κατασκευής, εκτός χρονοδιαγράμματος…
Με καθυστέρηση που ξεπερνά τα δύο χρόνια και χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου εξελίσσονται τα έργα κατασκευής στην εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών.
Εργοτάξια έχουν αναπτυχθεί σε 12 διαφορετικά σημεία. Το θετικό πάντως είναι ότι λόγω της πτώσης της ταχύτητας των οχημάτων τα τροχαία στο θανατηφόρο «πέταλο» του Κορινθιακού έχουν μειωθεί κατά 42% και οι νεκροί κατά 68% σε σχέση με το 2008.
Την άνοιξη του 2011 προβλέπεται να δοθεί στην κυκλοφορία η σήραγγα των 600 μέτρων στο Δερβένι, αλλά θα κλείσει ο σημερινός δρόμος για να αναβαθμιστεί. Υπό κατασκευή είναι και άλλες σήραγγες, συνολικού μήκους 16 χλμ., στα Μαύρα Λιθάρια, την Ακράτα (Αιγείρα – Μάρμαρα εννοούν φυσικά), τον Πλάτανο και την Παναγοπούλα.
Στις δύο τελευταίες τοποθεσίες τα έργα προχωρούν σε ιδιαίτερα δύσκολες γεωλογικές συνθήκες. Στις περισσότερες περιπτώσεις πάντως δεν θα αποδοθούν στην κυκλοφορία μόλις τελειώσουν, γιατί δεν θα είναι έτοιμο το υπόλοιπο δίκτυο.
Έως τώρα έχουν κατεδαφιστεί 5 από τις συνολικά 100 γέφυρες του υπάρχοντος δρόμου και κατασκευάζονται νέες, ενώ σε 44 σημεία ο αυτοκινητόδρομος συναντά το δίκτυο του ΟΣΕ.
Τα σιδηροδρομικά έργα προηγούνται των οδικών, αλλά έχουν σταματήσει από καιρό.
Οι ανάδοχοι του έργου απευθύνουν ευθείες βολές στο υπουργείο Υποδομών για αθέτηση των προβλεπόμενων στη σύμβαση του 2007 και σε επιστολή που έστειλαν προ ημερών στον Δημ. Ρέππα υπαινίσσονται ότι ορισμένες από τις τράπεζες που χορηγούν τα δάνεια είναι έτοιμες να αποχωρήσουν, ποντάροντας στην ασυνέπεια του Δημοσίου.
Αναφέρονται κυρίως σε καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, που παρά την τελευταία επιτάχυνση μόλις έφτασαν το 50%, ενώ έπρεπε να έχουν παραδοθεί στο σύνολό τους ώς τον Αύγουστο του 2009. Στην περιοχή τής Αιγείρας, για παράδειγμα, ενώ η (πρωτόδικη) συνεδρίαση στο δικαστήριο των Καλαβρύτων έγινε πριν ένα χρόνο περίπου, η απόφαση βγήκε στις αρχές Οκτωβρίου 2010 και δεν έχει κοινοποιηθεί ακόμα στους ιδιοκτήτες, ούτε τα χρήματα έχουν κατατεθεί στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Από την άλλη πλευρά, η «εθελοντική» επίταξη των υπό απαλλοτρίωση εκτάσεων, που άρχισε να εφαρμόζεται αμέσως μετά την έναρξη των εργασιών (παλαιότερα δημοσιεύματα «Φ»), δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αφού πάρα πολλοί ιδιοκτήτες δεν θέλησαν να παραχωρήσουν τα ακίνητά τους (Η επίταξη προβλέπει άμεση καταβολή τού τιμήματος των υπερκειμένων [δένδρα, κατασκευές κλπ] και ετήσιο ενοίκιο του ακινήτου).
Το ίδιο συμβαίνει και στην ανατολική είσοδο του τούνελ των Μαρμάρων, με την αρχαιολογική σκαπάνη να μην έχει τελειωμό (ερείπια αρχαίου ιερού - βλέπε προηγούμενα φύλλα «Φ»).
Το τούνελ ξεκίνησε από την πλευρά τού Θολοπόταμου και προχωρά - παρά τη φλέβα νερού που βρέθηκε στο διάβα του - περιμένοντας να επιτρέψει την έξοδό του στον Κριό ποταμό η ...Θεά Γαία(;)
Τραγέλαφος και με τις μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας. Είναι ενδεικτικό ότι η σύμβαση εντοπίζει μόνον 5 πυλώνες υψηλής τάσης και μόνο στην περιοχή του Δερβενίου είναι 19, ενώ η ΔΕΗ αρνείται να πληρώσει τα 60.000 ευρώ που κοστίζει η κάθε μετατόπιση.
Εδώ, πρέπει να επισημανθεί ότι πριν δύο και πλέον χρόνια έγινε αλλαγή των πυλώνων με μεγαλύτερους, τη στιγμή που ήταν σε εξέλιξη η σύμβαση παραχώρησης τού Αυτοκινητόδρομου και κανείς δεν προνόησε να υπάρξει αλληλοενημέρωση μεταξύ Υπουργείου και ΔΕΗ ώστε οι νέοι πυλώνες να τοποθετηθούν στις σωστές θέσεις. Το γνωστό Ελληνικό δηλαδή: ράβε ξήλωνε...
Το Δημόσιο, πάντως, έχει ήδη καταβάλει 243 εκατ. ευρώ, σχεδόν το μισό της προβλεπόμενης κρατικής συμβολής, ενώ ως τον Σεπτέμβριο τα έσοδα των εργολάβων από τα διόδια ανήλθαν σε 171 εκατ. ευρώ.
Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας, ξεναγώντας πριν λίγες μέρες τους δημοσιογράφους στα εργοτάξια, υποστήριξαν ότι για κάθε ευρώ που εισπράττουν επενδύουν πέντε και επιβεβαίωσαν ότι διεκδικούν από τον Οκτώβριο διαφυγόντα έσοδα της τάξης των 2 εκατ. ευρώ το μήνα.
Ανέφεραν επίσης ότι τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται μείωση της κυκλοφορίας κατά 12%, η μεγαλύτερη στο εθνικό οδικό δίκτυο, προφανώς γιατί οι οδηγοί προτιμούν την παλιά εθνική, για να γλιτώσουν από διόδια και ταλαιπωρία.
Όσο αφορά το τοπικό ρεπορτάζ, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η ολοκλήρωση των έργων στην Αιγείρα, προβλέπεται σε βάθος τετραετίας...

Στάθης Θεοδωρακόπουλος: Ο πρώτος «Καλλικρατικός» Δήμαρχος Αιγιαλείας 
Με διαφορά 4,80% ο συνδυασμός τού Στάθη Θεοδωρακόπουλου, επικράτησε του αντιπάλου του Δημήτρη Καλογερόπουλου, στη μάχη τού δεύτερου γύρου και έτσι το όνομά του καταγράφηκε στην ιστορία ως ο πρώτος Δήμαρχος του νέου (υπερ)δήμου Αιγιαλείας.
Και ενώ ο απολογισμός και η αναλύσεις τού εκλογικού αποτελέσματος, από νικητές και ηττημένους βαίνουν προς ολοκλήρωση, ο κ. Θεοδωρακόπουλος, δυόμισι μήνες πριν την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του (1η Ιανουαρίου 2011), έπιασε άμεσα δουλειά.
“Βουνό” τα θέματα και τα προβλήματα που υπάρχουν και προκύπτουν καθημερινά. Έτσι, ο νέος Δήμαρχος, που σίγουρα γνωρίζει το αρχαιοελληνικό “καιροί ου μενετοί”, επισκεπτόμενος τις έδρες των έξι Δήμων ζήτησε από τούς απερχόμενους Δημάρχους μια πλήρη ενημέρωση για τις εκκρεμότητες και τον μέχρι σήμερα προγραμματισμό τους.

Ποιοι εκλέγονται Δημοτικοί Σύμβουλοι από Αιγείρα και Ακράτα
Τρεις από την εδαφική ενότητα του Δ. Αιγείρας και τέσσαρις από την εδαφική ενότητα του Δ. Ακράτας είναι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι που εξελέγησαν στο 33αμελές συμβούλιο του «καλλικρατικού» Δήμου Αιγιαλείας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη σταυροδοσία τής πρώτης Κυριακής και τις ποσοστώσεις τού τελικού αποτελέσματος της δεύτερης Κυριακής, τις θέσεις δημοτικών συμβούλων καταλαμβάνουν:
Από Δήμο Αιγείρας: Παναγιωτόπουλος Γιάννης (πλειοψηφία Θεοδωρακόπουλου), Σταυρόπουλος Φάνης (μείζων αντιπολίτευση Καλογερόπουλου), Γιαννούλης Πάνος (ελάσσων αντιπολίτευση Τριανταφυλλόπουλου).