Τα χέρια ψηλά… στη σύγχρονη πολιτική άποψη.
Επίκαιρο" άρθρο Κώστα Ρόζου
Πρόσφατα, έτυχε να συμμετέχω σε μία “θυελλώδη” συζήτηση γύρω από τα τοπικά πολιτικά δρώμενα. Στην προσπάθεια των συνομιλητών να αναλύσουν τη τρέχουσα κατάσταση, ακούστηκαν πολλές και αντικρουόμενες απόψεις.
Τη στιγμή εκείνην θυμήθηκα κάτι που είχα μάθει στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ως δευτεροετής φοιτητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής Αθηνών και αφορούσε το μάθημα της Πολιτικής Επικοινωνίας (της κατ’ εξοχήν επιστήμης που αναλύει τη σχέση εξουσίας – πολίτη και πολίτη – εξουσίας. Η έννοια της εξουσίας περιέχει όλα τα είδη: Κεντρική – Περιφερειακή και στο προκείμενο την Τοπική).
Όταν όμως άρχισα να τους αφηγούμαι την επιστημονική άποψη που είχε καταγραφεί πριν 25 περίπου χρόνια(για το πώς δηλ. αντιλαμβανόμαστε την επικοινωνία μεταξύ διοικούντων και διοικούμενων σήμερα), με διέκοψαν λέγοντάς μου ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει και η επικοινωνία της εξουσίας με τον πολίτη γίνεται πλέον σε άλλες διαστάσεις αφού διανύουμε τον αιώνα της παγκόσμιας πληροφόρησης και ο καθένας μας έχει άμεση (ελεγχόμενη;) γνώση για το τι γίνεται αυτή τη στιγμή στη πιο απόμακρη γωνιά του πλανήτη.
Αρχικά συμφώνησα μαζί τους, τους παρεκάλεσα όμως να απορρίψουν τα λεγόμενά μου, εφόσον δεν τα ασπάζονται, μετά το τέλος της σύντομης τοποθέτησής μου.
Τους “πήγα” λοιπόν στο πανεπιστημιακό έτος 1978 – 1979 και τους περιέγραψα ένα μοντέλο διοίκησης που αφορούσε μικρές κοινωνίες σε μία υπό ανάπτυξη υποθετική χώρα με γεωγραφικά χαρακτηριστικά παρόμοια με το χώρο που ζούμε, λέγοντάς τους τα εξής:
Παρατηρήθηκε ότι σε χωριά με κάτω από 5.000 κατοίκους οι άνθρωποι ζουν μέσα σε ένα σύστημα περισσότερο “κοινοτικό” παρά “κοινωνιακό”, όπου η οριακή ανωνυμία δεν υπάρχει για να εξασφαλίσει στον καθένα μια σχετικά αυτόνομη ζωή. Στις περιπτώσεις αυτές ο έλεγχος της τοπικής εξουσίας είναι αποτελεσματικότερος από ό,τι σε πόλεις άνω των 10.000 κατοίκων.
Η εκμετάλλευση αυτής της ιδιαιτερότητας από τους διοικούντες συνίσταται στο να δημιουργούν τοπικούς μηχανισμούς πρακτόρευσης και εποπτείας των πολιτών ενώ κάθε πρωτοβουλία της αντιπολίτευσης γίνεται αμέσως αντιληπτή, επισημαίνεται και έμμεσα αποθαρρύνεται.
Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβανόμαστε γιατί κάτω από τέτοιες συνθήκες η “κατεύθυνση” της πολιτικής επικοινωνίας ενισχύει περισσότερο την υφιστάμενη πολιτική κατάσταση (συμπολίτευση) παρά την αντιτιθέμενη σε αυτή πολιτική τοποθέτηση (αντιπολίτευση).
Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις που ο αποκλεισμός των πολιτικών αντιπάλων από το διοικητικό μηχανισμό είναι λιγότερο ή περισσότερο γενικός οι τοπικοί διοικητικοί παράγοντες θεωρούνται από τους δημότες ως φορείς πραγματικής πολιτικής εξουσίας.
Αυτό μπορεί να έχει καταστρεπτικές συνέπειες στην εξέλιξη μιας περιοχής, με την παθητική αποδοχή από την πλευρά των διοικούμενων “παντός κρατούντος” (Πλήρης αδιαφορία για τις πολιτικές εξελίξεις!)
Και αυτό για να μη δυσαρεστούνται οι παράγοντες και να διεκπεραιώνονται οι μικροϋποθέσεις (ρουσφέτια)!...
Εδώ, με διέκοψε απότομα ένας από τους συνομιλητές μου, που μάλλον θεώρησε ότι ο ορισμός “παράγοντες - ρουσφέτια” ίσως αφορούσε και αυτόν, λέγοντάς μου:
Τι είναι αυτά που λες, δεν βρισκόμαστε στη δεκαετία του 1930! Σε λίγες μέρες πατάμε το 2002 και τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει σήμερα εδώ...
Παραδέχτηκα τη “λανθασμένη” τοποθέτησή μου, αφήνοντας τους υπολοίπους να συνεχίσουν την πολιτική ανάλυση της τοπικής κατάστασης, αφού πείστηκα ότι η τοποθέτησή μου είναι(;) εκτός τόπου και χρόνου, μη έχοντας καμία σχέση με τη σημερινή “εξουσία”...
Με λίγα λόγια σήκωσα τα χέρια ψηλά απέναντι στη σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα, αναλογιζόμενος την “λανθασμένη γνώση” που μας δίδασκε ο γνωστός Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης κ. Μεταξάς!
Το μόνο που δεν ξέρω πάντως, είναι αν έχουν πειστεί και οι υπόλοιποι....
Επίκαιρο" άρθρο Κώστα Ρόζου
Πρόσφατα, έτυχε να συμμετέχω σε μία “θυελλώδη” συζήτηση γύρω από τα τοπικά πολιτικά δρώμενα. Στην προσπάθεια των συνομιλητών να αναλύσουν τη τρέχουσα κατάσταση, ακούστηκαν πολλές και αντικρουόμενες απόψεις.
Τη στιγμή εκείνην θυμήθηκα κάτι που είχα μάθει στα τέλη της δεκαετίας του ’70 ως δευτεροετής φοιτητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών της Νομικής Σχολής Αθηνών και αφορούσε το μάθημα της Πολιτικής Επικοινωνίας (της κατ’ εξοχήν επιστήμης που αναλύει τη σχέση εξουσίας – πολίτη και πολίτη – εξουσίας. Η έννοια της εξουσίας περιέχει όλα τα είδη: Κεντρική – Περιφερειακή και στο προκείμενο την Τοπική).
Όταν όμως άρχισα να τους αφηγούμαι την επιστημονική άποψη που είχε καταγραφεί πριν 25 περίπου χρόνια(για το πώς δηλ. αντιλαμβανόμαστε την επικοινωνία μεταξύ διοικούντων και διοικούμενων σήμερα), με διέκοψαν λέγοντάς μου ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει και η επικοινωνία της εξουσίας με τον πολίτη γίνεται πλέον σε άλλες διαστάσεις αφού διανύουμε τον αιώνα της παγκόσμιας πληροφόρησης και ο καθένας μας έχει άμεση (ελεγχόμενη;) γνώση για το τι γίνεται αυτή τη στιγμή στη πιο απόμακρη γωνιά του πλανήτη.
Αρχικά συμφώνησα μαζί τους, τους παρεκάλεσα όμως να απορρίψουν τα λεγόμενά μου, εφόσον δεν τα ασπάζονται, μετά το τέλος της σύντομης τοποθέτησής μου.
Τους “πήγα” λοιπόν στο πανεπιστημιακό έτος 1978 – 1979 και τους περιέγραψα ένα μοντέλο διοίκησης που αφορούσε μικρές κοινωνίες σε μία υπό ανάπτυξη υποθετική χώρα με γεωγραφικά χαρακτηριστικά παρόμοια με το χώρο που ζούμε, λέγοντάς τους τα εξής:
Παρατηρήθηκε ότι σε χωριά με κάτω από 5.000 κατοίκους οι άνθρωποι ζουν μέσα σε ένα σύστημα περισσότερο “κοινοτικό” παρά “κοινωνιακό”, όπου η οριακή ανωνυμία δεν υπάρχει για να εξασφαλίσει στον καθένα μια σχετικά αυτόνομη ζωή. Στις περιπτώσεις αυτές ο έλεγχος της τοπικής εξουσίας είναι αποτελεσματικότερος από ό,τι σε πόλεις άνω των 10.000 κατοίκων.
Η εκμετάλλευση αυτής της ιδιαιτερότητας από τους διοικούντες συνίσταται στο να δημιουργούν τοπικούς μηχανισμούς πρακτόρευσης και εποπτείας των πολιτών ενώ κάθε πρωτοβουλία της αντιπολίτευσης γίνεται αμέσως αντιληπτή, επισημαίνεται και έμμεσα αποθαρρύνεται.
Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβανόμαστε γιατί κάτω από τέτοιες συνθήκες η “κατεύθυνση” της πολιτικής επικοινωνίας ενισχύει περισσότερο την υφιστάμενη πολιτική κατάσταση (συμπολίτευση) παρά την αντιτιθέμενη σε αυτή πολιτική τοποθέτηση (αντιπολίτευση).
Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις που ο αποκλεισμός των πολιτικών αντιπάλων από το διοικητικό μηχανισμό είναι λιγότερο ή περισσότερο γενικός οι τοπικοί διοικητικοί παράγοντες θεωρούνται από τους δημότες ως φορείς πραγματικής πολιτικής εξουσίας.
Αυτό μπορεί να έχει καταστρεπτικές συνέπειες στην εξέλιξη μιας περιοχής, με την παθητική αποδοχή από την πλευρά των διοικούμενων “παντός κρατούντος” (Πλήρης αδιαφορία για τις πολιτικές εξελίξεις!)
Και αυτό για να μη δυσαρεστούνται οι παράγοντες και να διεκπεραιώνονται οι μικροϋποθέσεις (ρουσφέτια)!...
Εδώ, με διέκοψε απότομα ένας από τους συνομιλητές μου, που μάλλον θεώρησε ότι ο ορισμός “παράγοντες - ρουσφέτια” ίσως αφορούσε και αυτόν, λέγοντάς μου:
Τι είναι αυτά που λες, δεν βρισκόμαστε στη δεκαετία του 1930! Σε λίγες μέρες πατάμε το 2002 και τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει σήμερα εδώ...
Παραδέχτηκα τη “λανθασμένη” τοποθέτησή μου, αφήνοντας τους υπολοίπους να συνεχίσουν την πολιτική ανάλυση της τοπικής κατάστασης, αφού πείστηκα ότι η τοποθέτησή μου είναι(;) εκτός τόπου και χρόνου, μη έχοντας καμία σχέση με τη σημερινή “εξουσία”...
Με λίγα λόγια σήκωσα τα χέρια ψηλά απέναντι στη σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα, αναλογιζόμενος την “λανθασμένη γνώση” που μας δίδασκε ο γνωστός Καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης κ. Μεταξάς!
Το μόνο που δεν ξέρω πάντως, είναι αν έχουν πειστεί και οι υπόλοιποι....