Τη στιγμή που το έργο χάραξης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου - Ροδοδάφνης μπαίνει στην τελική ευθεία υλοποίησης (έναρξη διαδικασίας απαλλοτριώσεων, συνάντηση των Αχαιών με τον αρμόδιο υπουργό Μιχάλη Λιάπη κ.λπ. βλ. ΣΕΛ. 5), η εφημερίδα μας θέλοντας να κλείσει το πρώτο κύκλο ενημέρωσης πάνω σε αυτό το σημαντικότατο θέμα - κύκλο που ξεκινήσαμε τον Δεκέμβριο του 1996, συνεχίζει το πρωτοσέλιδο του προηγούμενου μήνα “Κροκοδείλια δάκρυα ή στρουθοκαμηλισμός” και απεύθυνε ένα ουσιαστικό ερώτημα προς τις δύο παρατάξεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αχαΐας, για το γνωστό δηλ. θέμα της έγκρισης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων της γραμμής στο ύψος της Αιγείρας τον Απρίλιο το 2004.
Ρωτήσαμε λοιπόν, τον Νομάρχη Αχαΐας κ. Δημήτρη Κατσικόπουλο και τον Αρχηγό της μείζονος αντιπολίτευσης κ. Βασίλη Μπεκίρη.
Η ανταπόκριση και των δύο ήταν άμεση. Μέσα σε λίγες ώρες το γραφείο τύπου του Νομάρχη, μας έδωσε την απάντησή του.
Αλλά και ο αρχηγός της μείζονος αντιπολίτευσης, εξουσιοδότησε την κ. Θεώνη Σταθοπούλου η οποία μας έστειλε την άποψη του Συνδυασμού “Συμπαράταξη για την Αχαΐα” για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή.
Η εφημερίδα αφού ευχαριστήσει και τις δύο πλευρές για την ανταπόκρισή τους, οφείλει να τονίσει ότι σε καμία από τις απαντήσεις δεν περιέχεται ο κεντρικός πυρήνας της ερώτησης που αφορούσε την μελέτη της Αιγείρας και παραθέτει αυτούσιες, τόσο την ερώτηση, όσο και τις απαντήσεις.
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ «ΦΡΟΥΡΟΥ»
Κύριε Νομάρχη, Κύριε Μπεκίρη, παρακαλώ την τοποθέτησή σας στο εξής θέμα:
Η Εφημερίδα Φρουρός Ανατολικής Αιγιαλείας, τα τελευταία 8 χρόνια έχει ασχοληθεί διεξοδικά με το θέμα της χάραξης της γραμμής.
Τον Απρίλιο του 2004 με ολοκληρωμένο ρεπορτάζ έφερε στο φως την απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αχαΐας (14 Απριλίου 2004, ΠΡΑΚΤΙΚΟ 6, ΘΕΜΑ 4) στην οποία το Ν.Σ. ΟΜΟΦΩΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ Εγκρίνει την Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου – Πατρών στο τμήμα από χιλιομετρική θέση (χ.θ. 47+600 έως χ.θ. 59+068 – περιοχή Δερβενίου) με την προϋπόθεση προσθήκης μιας ακόμα κάτω διάβασης εντός του οικισμού Αιγείρας και συγκεκριμένα επί της κεντρικής οδού στον Άγιο Παντελεήμονα.
Έχω θέσει επανειλημμένα μέσα από την εφημερίδα το ερώτημα και δεν έχω λάβει καμία απάντηση:
Γιατί τότε (10 μήνες πριν) όλα έβαιναν καλά, όπως δείχνει η παραπάνω απόφαση την οποία προσυπέγραψαν οι Νομαρχιακοί Σύμβουλοι: 1) Αβραμόπουλος Ανδρέας 2) Αθανασόπουλος Γεώργιος 3) Αποστολόπουλος Γιώργος 4) Ασημακόπουλος Δημήτριος 5) Ασπρούλιας Βασίλης 6) Βακάλογλου Αλ. 7) Βγενόπουλος Γ. 8) Βέρρας Δημ. 9) Γεωργακόπουλος Άγγελος 10) Γεωργακοπούλου-Μπάστα Δημ. 11) Καραντώνης Κ. 12) Κίκκινας Βασίλ. 13) Κοττάς 14) Κυριακόπουλος Αθ. Γ. 15) Μάκας Ι. 16) Μαργαρίτης Λ. 17) Μπακόπουλος Χ. 18) Μπαχράς Α. 19) Μπεκίρης Β. 20) Μπινιέρης Γεώρ. 21) Μπουχάγιερ Αρ. 22) Ντάτσικα Γ 23) Παναγόπουλος Νικ. 27) Σταθοπούλου Θ. 28) Ταπεινός Γιαν. 29. Τριανταφυλλόπουλος Α. 30) Φιλιππάτος Δημ.
Τί άλλαξε τώρα και όλοι ανακάλυψαν την “λανθασμένη” χάραξη αυτού του σημαντικότατου έργου, που δυστυχώς μόνο από τον Φρουρό καταγράφηκε σε όλη τη διάστασή του, όσον αφορά δηλ. την είσοδο του τραίνου στην Αχαΐα;
Αιγείρα 24 Φεβρουαρίου 2005
Ευχαριστώ - Κώστας Ρόζος - Εκδότης Εφημερίδας “Φ”
Ο Νομάρχης Δημήτρης Κατσικόπουλος: Όπως καλά γνωρίζετε, ο Δήμος Αιγείρας μαζί με τον Δήμο Ευρωστίνης διεκδικούσαν την υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κορίνθου- Πατρών, στις οικιστικές περιοχές. Πρόσφατα, με παρέμβαση του Υπουργού Δικαιοσύνης κ. Παπαληγούρα, καθώς και άλλων πολιτικών παραγόντων, επιλέχθηκε η λύση της υπογειοποίησης για τον Δήμο Ευρωστίνης Κατόπιν τούτων, και με δεδομένο ότι δεν τηρούνται τα ίδια μέτρα και τα ίδια σταθμά, χωρίς να μας δίνονται για αυτό σαφείς απαντήσεις ή έστω πειστικές δικαιολογίες, διεκδικούμε και για τον Δήμο Αιγείρας ίση αντιμετώπιση και βελτίωση της υπάρχουσας χάραξης , με βάση τις προτάσεις των Δημάρχων της περιοχής.
“Συμπαράταξη για την Αχαΐα” - Σταθοπούλου Θεώνη - Γραμματέας Νομαρχιακού Συμβουλίου: "Η παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης στο νομαρχιακό συμβούλιο Αχαΐας με αρχηγό της τον Βασίλη Μπεκίρη έχει παρακολουθήσει την “χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής Κίατου – Πάτρας” που είναι ένα έργο το οποίο έχει ύψιστη αναπτυξιακή αξία για την Αχαΐα και τη δυτική Ελλάδα, κι έχει βρεθεί στο πλευρό των κατοίκων της Αχαΐας κατά μήκος της παραλιακής γραμμής, οι οποίοι θεωρούν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ένα σχέδιο που θα κόψει στα δύο μια άκρως τουριστική ζώνη και θα επηρεάσει αρνητικά την οικονομική ζωή.
Για το λόγο αυτό με πρωτοβουλία της έφερε το θέμα ξανά για συζήτηση στο νομαρχιακό συμβούλιο γιατί πιστεύει ακράδαντα ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος κι ότι οι φορείς της Αχαΐας δέκα χρόνια που είχε γίνει γνωστή η “προμελέτη” του έργου αδρανείς αν με αποτέλεσμα να φθάνουμε τώρα στο “παρά πέντε” της δημοπράτησης του έργου.
Είναι σημαντικό λοιπόν τώρα ότι όλοι αναγνωρίζουν ότι πρέπει να γίνουν προσπάθειες για “βελτιώσεις” άμεσα κι όπου είναι δυνατό η νέα σιδηροδρομική γραμμή να παρακάμψει τους πάλι ακούσει οικισμούς της Αιγιαλείας στο κομμάτι του έργου Κιάτο – Ροδοδάφνη, δεδομένου ότι το έργο έχει χρονικό ορίζοντα υλοποίησης το 2008 και να αποφύγουμε το ενδεχόμενο απένταξης και ματαίωσής του, και το δεύτερο κομμάτι Ροδοδάφνη – Πάτρα, για το οποίο οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί, χρονικός ορίζοντας υλοποίησης το 2012, να ενταχθεί στη χρηματοδότηση από το Δ’ ΚΠΣ και να εξετασθεί πάλι η χάραξή του, καθώς και η θέση του εμπορευματικού κέντρου.
Για το λόγο αυτό το νομαρχιακό συμβούλιο στις η 23/2/2005 αποφάσισε ομόφωνα να επιδιώξει ραντεβού με τον υπουργό μεταφορών Μιχάλη Λιάπη, όπου θα συμμετέχουν όλοι οι φορείς της Αχαΐας, προκειμένου να διερευνήσουν τις πιθανότητες “βελτίωσης” της χάραξης προασπίζοντας την οικιστική, χωροταξική και τουριστική ανάπτυξη των περιοχών της Αχαΐας, τηρουμένων των συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας απέναντι στην Ε.Ε., αφού το έργο χρηματοδοτείται κατά 50% από το ταμείο συνοχής."
Τελειωμένη υπόθεση (;)
Απόφαση διεκδίκησης κάθε δυνατής βελτίωσης στην χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου - Πατρών, έλαβε το βράδυ της Τετάρτης 23 Φεβρουαρίου το Νομαρχιακό Συμβούλιο Αχαΐας, ενώ το ραντεβού των τελευταίων με τον υπουργό Μεταφορών, Μ. Λιάπη, σε 15 μέρες, δείχνει να αποκτά καθοριστικό χαρακτήρα.
Το θέμα, συζητήθηκε για μία ακόμα φορά στο Ν. Σ., με την παρουσία Δημάρχων των περιοχών της Αιγιαλείας που θεωρούν πως οι παραλιακοί οικισμοί των δήμων τους διχοτομούνται, αλλά και με την παρουσία εκπροσώπων των κατοίκων του Δρεπάνου, των Αραχωβιτίκων και του Ψαθοπύργου, που αντιδρούν στο σχέδιο δημιουργίας εμπορευματικού σταθμού του ΟΣΕ στην περιοχή τους.
Κοινή συνισταμένη όλων, η διεκδίκηση βελτιώσεων στην χάραξη “μέχρι τέλους” και η απαίτηση από τον υπουργό, Μ. Λιάπη, να απαντήσει σε μια σειρά αδιευκρίνιστων μέχρι σήμερα ζητημάτων, τα οποία μπορούν να δώσουν “κρίσιμες” απαντήσεις, σε ό,τι αφορά την δυνατότητα περαιτέρω βελτιώσεων σε σχέση με τους χρόνους εκτέλεσης του σημαντικού έργου και τους χρόνους χρηματοδότησής του.
Το ραντεβού με τον κ. Λιάπη, θα καθοριστεί πιθανότατα για τις 9 Μαρτίου και σε αυτό θα μετάσχουν, ο Γ.Γ. της Περιφέρειας, Π. Καββαδάς, ο Νομάρχης, Δ. Κατσικόπουλος, ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ, Γρ. Αλεξόπουλος και οι Δήμαρχοι Ερινεού, Αιγείρας, Ακράτας και Διακοπτού.
Το θέμα έφερε προς συζήτηση η παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης του Β. Μπεκίρη, αλλά και ο επικεφαλής της “Αχαϊκής Συμπολιτείας”, Ν. Τσούκαλης.
Ο κ. Μπεκίρης επέρριψε ευθύνες στους πολιτικούς εκπροσώπους του Νομού κατά την προηγούμενη δεκαετία, λέγοντας πως αδράνησαν, “θέτοντας το κόμμα υπεράνω του τόπου”. “Θυσιάστηκαν οι κάτοικοι μπροστά στο κομματικό συμφέρον. Ως παράταξη ταχθήκαμε πάντα στο πλευρό των κατοίκων και πολλές φορές κατηγορηθήκαμε πως δημιουργούμε εμπόδια στο έργο. Είναι εποχή τώρα, να διορθώσουμε τα σφάλματα του παρελθόντος. Ζητάμε επανεξέταση του θέματος κι ενόψει της συνάντησης με τον κ. Λιάπη, να προσπαθήσουμε να διορθώσουμε ό,τι μπορεί να διορθωθεί” κατέληξε ο κ. Μπεκίρης.
Από την άλλη πλευρά, ο κ. Τσούκαλης “στάθηκε” στο “έλλειμμα πολιτικής εκπροσώπησης του νομού”. “Μια ψηφοθηρική, κατά την άποψή μας, παρέμβαση του κ. Παπαληγούρα υπέρ του Δερβενίου αποκάλυψε αυτό το έλλειμμα. Επί πολλά χρόνια, η ΕΡΓΟΣΕ πέτυχε να διασπάσει την τοπική κοινωνία και να δημιουργήσει μια χάραξη - έκτρωμα! Λύθηκε το πρόβλημα της Πάτρας και του Αιγίου, με τον χειρότερο τρόπο, κατά την γνώμη μας, κι έμειναν οι άλλες περιοχές ακάλυπτες. Και οι πολιτικοί εκπρόσωποί μας, τρομαγμένοι από το κλίμα υπανάπτυξης της περιοχής, δεν τόλμησαν καμία παρέμβαση. Δέχτηκαν την ανάπτυξη υπό οποιουσδήποτε όρους! Άποψή μας είναι, πως θα πρέπει να το παλέψουμε μέχρι τέλους. Μια σειρά ζητημάτων παραμένουν ανοιχτά. Ζητάμε νέα, νότια χάραξη για το τμήμα από Ροδοδάφνη μέχρι την Πάτρα, σιδηρόδρομο μέχρι την ΒΙΠΕ, σύνδεση με το νέο λιμάνι κι εμπορευματικό σταθμό σε περιοχή εκτός Δρεπάνου” υπογράμμισε ο κ. Τσούκαλης.
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο Αντινομάρχης Α. Τριανταφυλλόπουλος, υπογράμμισε πως πρόκειται για ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, που ουδείς έχει δικαίωμα να το “στερήσει” από την περιοχή, τόνισε επισης πως το Νομαρχιακό Συμβούλιο στάθηκε πάντα κριτικά απέναντι στις μελέτες της ΕΡΓΟΣΕ και πως με αποφάσεις του έχει απορρίψει τουλάχιστον δύο μελέτες.
“Είναι χαρακτηριστικό, πως ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν 400 εκ. ευρώ και σήμερα έχει φτάσει στα 850 εκ. ευρώ” τόνισε. Παράλληλα, εξέφρασε την άποψη πως για το μεν πρώτο τμήμα (Κιάτο - Ροδοδάφνης) δεν υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτιώσεων, ωστόσο για το τμήμα μεταξύ Ροδοδάφνης και Πατρών, υπάρχουν σημαντικά “περιθώρια”. “Το τμήμα αυτό, προϋπολογισμού 500 εκ. ευρώ, γνωρίζουμε πως έχει δεσμευμένα 134 εκ. ευρώ από το Γ’ ΚΠΣ. Αν τα υπόλοιπα εξασφαλιστούν από το Δ’ ΚΠΣ, αυτό σημαίνει πως δεν θα γίνει καμία δημοπράτηση πριν το 2007. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως υπάρχει χρόνος αρκετός για κάθε βελτίωση...”.
Όπως προαναφέρθηκε, στην συζήτηση έγιναν παρεμβάσεις και από δημάρχους της Αιγιάλειας, οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ της ανάγκης να διεκδικηθούν οι μέγιστες δυνατές βελτιώσεις στο “ραντεβού” με τον κ. Λιάπη, ενώ οι κάτοικοι του Δρεπάνου και των γύρω περιοχών, με έγγραφο που διένειμαν, κάνουν λόγο για “καταστροφική χάραξη”.
Την Τρίτη 22 Φεβρουαρίου 2005 στις 7.30 μ.μ. συναντήθηκαν στην Αθήνα, ο Περιφερειάρχης Παναγιώτης Καββαδάς και ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Λιάπης. Όπως ήταν αναμενόμενο, η χάραξη της νέας γραμμής μονοπώλησε την συζήτηση. Ο κ. Καββαδάς έθεσε υπόψη του υπουργού τον προβληματισμό των δήμων της Αιγιάλειας, που θεωρούν πως “διχοτομούνται” οι παραλιακοί οικισμοί τους, ωστόσο απέφυγε να συζητήσει αναλυτικότερα το ζήτημα, προκειμένου να ενημερωθεί ο κ. Λιάπης για το ζήτημα και εν συνεχεία να δώσει απαντήσεις ενώπιον όλων των πολιτικών φορέων της περιοχής. Ο υπουργός δεσμεύτηκε να ζητήσει άμεση ενημέρωση από τις υπηρεσίες του υπουργείου, προκειμένου στο νέο ραντεβού να μπορεί να τοποθετηθεί ολοκληρωμένα επί του ζητήματος.
Σε 15 περίπου μέρες λοιπόν θα πραγματοποιηθεί η συνάντηση, με τους φορείς της Αχαΐας (Βουλευτές, Νομάρχη, Δήμαρχους), προκειμένου να τεθούν “επί τάπητος” οι ενστάσεις της τοπικής κοινωνίας για την χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτου - Πατρών και να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις.
“Θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι θέσαμε ως περιοχή στον υπουργό το πρόβλημα και ότι δέχθηκε να γίνει η συνάντηση στο γραφείο του σε δεκαπέντε ημέρες για να ακούσει και τους τοπικούς παράγοντες”. Μολονότι γνωρίζω καλά πως είναι μια δύσκολη υπόθεση εν τούτοις είμαι αισιόδοξος γιατί ο υπουργός έχει την βούληση να ασχοληθεί προσωπικά με το θέμα αυτό”, δήλωσε μετά τη συνάντηση ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Καββαδάς.