Στις 30 Σεπτεμβρίου θα υπάρχει σχέδιο για τη διάσωση των συμβάσεων παραχώρησης γιατί σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύουν να τιναχθούν στον αέρα και τα τέσσερα οδικά έργα υποστηρίζουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών. «Είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε σημαντικές παραχωρήσεις, με όχι αμελητέο πολιτικό κόστος, αλλά και οι εργολάβοι πρέπει να κατανοήσουν πως έχουν περάσει οι εποχές των παχέων αγελάδων» δήλωνε χθες ανώτατο στέλεχος του υπουργείου. «Προσπαθούμε να σώσουμε ό,τι σώζεται» προσθέτει και επισημαίνει πως η διάσωση δεν θα είναι αναίμακτη, αφού θα υπάρξουν περικοπές φυσικού αντικειμένου και πρόσθετη χρηματοδότηση από πλευράς δημοσίου με τη συνδρομή κονδυλίων του ΕΣΠΑ ή / και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ).
Το σίγουρο είναι πως κάποια από τα τέσσερα έργα (Ιόνια Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδας, Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα και Μαλιακός – Κλειδί) θα είναι μικρότερα από αυτά που σχεδιάστηκαν πριν από περίπου 15 χρόνιαόταν ξεκινούσε η προσπάθεια για τους νέους οδικούς άξονες.
Το ίδιο στέλεχος ξεκαθαρίζει πως η συμμετοχή της ΕΤΕπ στη χρηματοδότηση των τεσσάρων έργων, προκειμένου να καλυφθεί τμήμα του χρηματοδοτικού κενού που αφήνει η μείωση της κυκλοφορίας (οδηγεί σε μείωση εσόδων από διόδια) και η αποχώρηση ξένων τραπεζών, θα γίνει μόνο αν υπάρξει συμφωνία με τις κοινοπραξίες, ώστε «να βεβαιωθούν στην Κομισιόν πως οι συμβάσεις παραχώρησης είναι βιώσιμες».
Το ίδιο στέλεχος ξεκαθαρίζει πως η συμμετοχή της ΕΤΕπ στη χρηματοδότηση των τεσσάρων έργων, προκειμένου να καλυφθεί τμήμα του χρηματοδοτικού κενού που αφήνει η μείωση της κυκλοφορίας (οδηγεί σε μείωση εσόδων από διόδια) και η αποχώρηση ξένων τραπεζών, θα γίνει μόνο αν υπάρξει συμφωνία με τις κοινοπραξίες, ώστε «να βεβαιωθούν στην Κομισιόν πως οι συμβάσεις παραχώρησης είναι βιώσιμες».
Η ΕΤΕπ συμμετέχει ήδη με αξιόλογο ποσοστό στα κοινοπρακτικά σχήματα των τραπεζών που έχουν αναλάβει τη χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα.
Είναι σαφές πως τα έργα δεν πρόκειται να προχωρήσουν αν τα πρόσθετα κεφάλαια που θα κληθεί να καλύψει / αναζητήσει το Δημόσιο παραμείνουν στα επίπεδα των 2,5 δισ. ευρώ, ποσό που η πλευρά του Δημοσίου θεωρεί μη ρεαλιστικό και ζητά να μειωθεί.
Στα 900.000.000 ευρώ υπολογίζουν στο ΥΠΑΝΥΠ το χρηματοδοτικό κενό εξαιτίας των αλλαγών στις προβλέψεις για τα διόδια, ενώ 1,5 δισ. ευρώ είναι οι επιπλέον απαιτήσεις των εργολάβων για τις καθυστερήσεις του Δημοσίου. Οι απαιτήσεις συνδέονται με τα γνωστά προβλήματα στα δημόσια έργα όπως η αργή διαδικασία απαλλοτριώσεων, η μη έγκαιρη μεταφορά δημοσίων δικτύων (ύδρευσης, κλπ), λάθη στις μελέτες, κ.ά.
Οι εργολάβοι βάζουν ψηλά τον πήχη προκειμένου να επιτρέψουν στο Δημόσιο να μιλήσει για «έντιμο συμβιβασμό» όταν ανακοινώσει τη νέα συμφωνία για τις αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης που θα προβλέπουν πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση.-
Στα 900.000.000 ευρώ υπολογίζουν στο ΥΠΑΝΥΠ το χρηματοδοτικό κενό εξαιτίας των αλλαγών στις προβλέψεις για τα διόδια, ενώ 1,5 δισ. ευρώ είναι οι επιπλέον απαιτήσεις των εργολάβων για τις καθυστερήσεις του Δημοσίου. Οι απαιτήσεις συνδέονται με τα γνωστά προβλήματα στα δημόσια έργα όπως η αργή διαδικασία απαλλοτριώσεων, η μη έγκαιρη μεταφορά δημοσίων δικτύων (ύδρευσης, κλπ), λάθη στις μελέτες, κ.ά.
Οι εργολάβοι βάζουν ψηλά τον πήχη προκειμένου να επιτρέψουν στο Δημόσιο να μιλήσει για «έντιμο συμβιβασμό» όταν ανακοινώσει τη νέα συμφωνία για τις αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης που θα προβλέπουν πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση.-