-Τα υπολειπόμενα έργα υποδομής της διαλυθείσας εργολαβίας Κιάτου – Ροδοδάφνης, έχουν «απενταχθεί» από τη συγχρηματοδότηση με Ευρωπαϊκά κονδύλια, και αν ΝΑΙ ποιο είναι το επί πλέον κόστος που θα πληρωθεί από αμιγώς Ελληνικά Κεφάλαια;
---------------------------------------
ΕΡΓΟΣΕ: Κίνδυνος να αναστείλει επ’ αόριστον τη συνέχιση της μελετητικής ωρίμανσης του έργου στο τμήμα εντός της πόλης της Πάτρας
Με μια μακροσκελή ανακοίνωσή της η ΕΡΓΟΣΕ, εμμέσως πλην σαφώς «καταγγέλλει» τον Δήμαρχο Πατρέων "ότι προτίθεται να προβεί σε εκ νέου διερεύνηση και αξιολόγηση των εναλλακτικών λύσεων διέλευσης
της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη της Πάτρας, πράγμα που «εγκυμονεί» σοβαρές παρενέργειες όσον αφορά στη συνέχιση χρηματοδότησης από την Ε.Ε. των έργων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη κατά μήκος της γραμμής"…
Στην ουσία δηλ. κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, ότι αν η Πάτρα εμμείνει στην «κοστοβόρα» υπογειοποίηση του θαλάσσιου μετώπου της Αχαϊκής Πρωτεύουσας, το τρένο κινδυνεύει να μη φτάσει στο λιμάνι...
Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι τη στιγμή που η έλευση του ηλεκτροκίνητου σιδηροδρόμου στην Αχαΐα έχει καθυστερήσει δραματικά, κανείς δεν έχει θελήσει να ανοίξει έναν ουσιαστικό δημόσιο διάλογο και να απαιτήσει να δοθούν πλήρεις εξηγήσεις στα εξής:
-Ποιοι ευθύνονται για τις εμπλοκές (αλλαγές
χάραξης, υπογειοποιήσεις, παρακάμψεις) που την προηγούμενη δεκαετία καθυστέρησαν την εξέλιξη των έργων;
-Τα υπολειπόμενα έργα υποδομής της διαλυθείσας
εργολαβίας Κιάτου – Ροδοδάφνης, έχουν «απενταχθεί» από τη συγχρηματοδότηση με Ευρωπαϊκά κονδύλια, και αν ΝΑΙ ποιο είναι το επί πλέον κόστος που θα πληρωθεί από αμιγώς Ελληνικά Κεφάλαια;
Κ.Ρ.
Επειδή, φυσικά, κανείς δεν πρόκειται να
ασχοληθεί (προς το παρόν) με τις ουκ ολίγες «αμαρτίες» της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Αθηνών
Πατρών, που «βολοδέρνει» από τα μέσα της δεκαετίας τού 1990, ας αρκεστούμε τώρα στην ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ:
«19-2-14: Η ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., θυγατρική Εταιρεία του ΟΣΕ, έχει την ευθύνη μελέτης και υλοποίησης της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας – Πάτρας, η οποία σήμερα λειτουργεί έως το Κιάτο και βρίσκεται στη φάση κατασκευής στα τμήματα Κιάτο – Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος. Η εν λόγω γραμμή έχει χρηματοδοτηθεί από πόρους της Β’ και Γ’ Προγραμματικής Περιόδου (Ταμείο Συνοχής), από πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013, ενώ ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υπ.Με.Δι. προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου στο πλαίσιο της 5ης Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
«19-2-14: Η ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., θυγατρική Εταιρεία του ΟΣΕ, έχει την ευθύνη μελέτης και υλοποίησης της νέας διπλής ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας – Πάτρας, η οποία σήμερα λειτουργεί έως το Κιάτο και βρίσκεται στη φάση κατασκευής στα τμήματα Κιάτο – Ροδοδάφνη και Ροδοδάφνη - Ψαθόπυργος. Η εν λόγω γραμμή έχει χρηματοδοτηθεί από πόρους της Β’ και Γ’ Προγραμματικής Περιόδου (Ταμείο Συνοχής), από πόρους του ΕΣΠΑ 2007-2013, ενώ ο σχεδιασμός του Υπουργείου Υπ.Με.Δι. προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου στο πλαίσιο της 5ης Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Για την τεχνικοοικονομική τεκμηρίωση της
κοινοτικής συγχρηματοδότησης της υλοποίησης των εκτελούμενων και
προγραμματιζόμενων έργων επί της γραμμής αυτής, και δεδομένης της δυσμενούς
οικονομικής συγκυρίας για τη χώρα κατέστη αναγκαία η επικαιροποίηση της μελέτης
κόστους – οφέλους του έργου σε συνδυασμό με τη διερεύνηση της τεχνικοοικονομικά
βέλτιστης λύσης της διέλευσης της γραμμής από την πόλη της Πάτρας.
Η μελέτη αυτή εκπονήθηκε από
εξειδικευμένο Γραφείο Συγκοινωνιακών Μελετών, με ευθύνη της Ενδιάμεσης
Διαχειριστικής Αρχής Μεταφορών του Υπουργείου, παραλήφθηκε από Επιτροπή
Παραλαβής, μεταξύ των μελών της οποίας
ήταν ο κ. Γρηγόρης Σαμπατακάκης, Δ/ντής Στρατηγικού Σχεδιασμού του ΟΣΕ και ο
Δρ. Αθανάσιος Καπένης, Δ/ντής Έργων
Νότιας Ελλάδας της ΕΡΓΟΣΕ, και υποβλήθηκε από το Υπουργείο, τον περασμένο
Δεκέμβριο, στις Υπηρεσίες της Ε.Ε.
Στη μελέτη αυτή αξιολογήθηκαν συγκριτικά
όλες οι εναλλακτικές λύσεις της σιδηροδρομικής πρόσβασης στην πόλη και το
λιμάνι της Πάτρας και επελέγη η βέλτιστη τεχνικοοικονομικά λύση.
Στην ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στην
Πάτρα στις 20-12-2013 στην «Αγορά Αργύρη» σε συνεργασία με το Δήμο Πατρέων,
παρουσιάστηκαν από τον Μελετητή αναλυτικά όλες οι εναλλακτικές λύσεις διέλευσης
από την πόλη της Πάτρας οι οποίες εξετάσθηκαν και αξιολογήθηκαν συγκριτικά. Στη
συνάντηση αυτή συμμετείχαν εκπρόσωποι της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, του
Οργανισμού Λιμένα Πάτρας, του Πανεπιστημίου Πάτρας, του Τεχνικού Επιμελητηρίου,
Συλλόγων & Ενώσεων (Φίλοι των Σιδηροδρόμων κλπ.) καθώς και κάτοικοι της
πόλης. Κατά τη συζήτηση που επακολούθησε, επικράτησε συναινετικό κλίμα μεταξύ
των συμμετεχόντων. Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω είχαν συζητηθεί και σε τεχνική
συνάντηση που είχε πραγματοποιηθεί στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ στις 30-10-2013 με τη
συμμετοχή του Δημάρχου Πατρέων και εκπροσώπων της Περιφέρειας, του Ο.Λ.ΠΑ. και
της Διαχειριστικής Αρχής του Υπουργείου. Η επιλεγείσα, μεταξύ όλων αυτών, λύση
εξασφαλίζει την εναρμόνιση και συνύπαρξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής εντός
του αστικού ιστού της πόλης, αποκαθιστά πλήρως την οδική επικοινωνία στο κέντρο
της πόλης (περιοχή Αγ. Διονυσίου) και αναβαθμίζει εν γένει την εν λόγω περιοχή
δημιουργώντας νέους κοινόχρηστους χώρους (πλατεία, χώρους στάθμευσης, κλπ). Η
λύση αυτή εξασφαλίζει τόσο την προαστιακή εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής
της πόλης, και μάλιστα με προοπτική περαιτέρω επέκτασής της βορείως και νοτίως
της πόλης, όσο και την υπεραστική κίνηση επιβατών και τη σιδηροδρομική διακίνηση
εμπορευμάτων από και προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, μέσω Ιταλίας.
Αξίζει να επισημανθεί ότι με τη λύση
αυτή εξασφαλίζονται οριακά αποδεκτοί δείκτες κοινωνικοοικονομικής αξιολόγησης,
προκειμένου να συγχρηματοδοτηθούν οι αντίστοιχες επενδύσεις από κονδύλια της
Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο ανωτέρω πλαίσιο, η ΕΡΓΟΣΕ
προγραμματίζει τις αμέσως επόμενες φάσεις μελετητικής ωρίμανσης και
περιβαλλοντικής αδειοδότησης της νέας γραμμής όπως προβλέπεται από την ισχύουσα
νομοθεσία για την εκπόνηση των μελετών των δημοσίων έργων, ώστε να
εξασφαλισθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις για τη δημοπράτηση και κατασκευή του
έργου, στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, με προβλεπόμενο
χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το έτος 2019.
Με ιδιαίτερη έκπληξη πληροφορηθήκαμε την
Τρίτη 18/2 από το Τύπο ότι ο Δήμαρχος Πατρέων σε συνεργασία με καθηγητές
Ελληνικών και Αλλοδαπών Πανεπιστημίων προτίθεται να προβεί σε εκ νέου
διερεύνηση και αξιολόγηση των εναλλακτικών λύσεων διέλευσης της σιδηροδρομικής
γραμμής από την πόλη της Πάτρας, αναζητώντας μάλιστα χρηματοδότηση της δράσης
αυτής από κοινοτικά κονδύλια.
Στην παρούσα χρονική στιγμή και με
δεδομένες τις πρόσφατες ενέργειες των αρμόδιων Εθνικών Αρχών, η ΕΡΓΟΣΕ πιστεύει
ότι η προώθηση εκ μέρους του Δήμου δράσεων εκ νέου αξιολόγησης των εναλλακτικών
λύσεων διέλευσης της σιδηροδρομικής γραμμής, αφενός ενδέχεται να δημιουργήσει
σοβαρές παρενέργειες όσον αφορά στη συνέχιση χρηματοδότησης από την Ε.Ε. των
έργων που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη κατά μήκος της γραμμής και αφετέρου να
αναστείλει επ’ αόριστον τη συνέχιση της μελετητικής ωρίμανσης του έργου στο
τμήμα εντός της πόλης της Πάτρας, με ενδεχόμενο να απωλεσθεί η δυνατότητα
υλοποίησής του στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.