Πριν τρεις περίπου μήνες με ένα ακόμα άρθρο για την
"πολύπαθη" Νέα Εθνική Οδό, το οποίο είχε αναδημοσιευθεί από αρκετά
εξειδικευμένα περί τις υποδομές sites, είχαμε επισημάνει τα εξής: Πέρασαν
άλλα δυο χρόνια και τον Μάιο του 2013, ξανάρχισαν να ακούγονται σποραδικά
κάποιες ερπύστριες, που ισοπεδώνουν της απαλλοτριωθείσες εκτάσεις. Νέα αναμονή,
για τα πολυδάπανα τεχνικά έργα, αφού εκτός του ότι πρέπει να κυρωθεί από τη
Βουλή, η νέα «επικαιροποιημένη» σύμβαση του αυτοκινητόδρομου μέχρι την Πάτρα,
θα πρέπει να ολοκληρωθεί και η ανακεφαλοποίηση των ελληνικών Τραπεζών που
καλούνται να χρηματοδοτήσουν στο μεγαλύτερο μέρος την κατασκευή των οδικών
έργων.
Το συγκεκριμένο, που είχε τίτλο Τα 60 χρόνια «εκσυγχρονισμού» τής Κορίνθου Πατρών - Και αυτός ο δρόμος είχε τη δική του «πονεμένη» ιστορία…, όσο αφορά τη χρηματοδότηση των τραπεζών επιβεβαιώνεται πλήρως, σύμφωνα με το παρακάτω ρεπορτάζ
τού patrisnews: Η αποχώρηση των ξένων τραπεζών από τη χρηματοδότηση των μεγάλων οδικών έργων, στα οποία περιλαμβάνεται και η Ολυμπία Οδός, καθιστούν «ελληνική υπόθεση» την κατασκευή τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ξένες τράπεζες που συμμετείχαν στη χρηματοδότηση των έργων, τελούν εν αναμονή της αναδιάρθρωσης του προγράμματος των οδικών αξόνων και έχουν εκφράσει την πρόθεση να παραχωρήσουν το δανειακό χαρτοφυλάκιό τους σε ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα.
Οι ξένες τράπεζες, από τις απαρχές της κρίσης, έπαυσαν να δανείζουν τις κοινοπραξίες λόγω της μείωσης των εσόδων από τα διόδια, ενώ ο αποκλεισμός της ελληνικής οικονομίας από τις αγορές και η «δαμόκλειος σπάθη» της εξόδου από το ευρώ τις οδήγησε στην απόφαση αποχώρησης από τη δανειοδότηση, κρίνοντας περιττή την έκθεσή τους στο συγκεκριμένο εγχείρημα των έργων.
Ορισμένες τράπεζες, μάλιστα, τα ενέταξαν στον φάκελο με τα «κόκκινα» δάνεια, προσφέροντας παράλληλα τη δυνατότητα αγοράς τους από τις ελληνικές τράπεζες, με το απαραίτητο κούρεμα.
Τέτοια συναλλαγή, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Βήμα της Κυριακής, έχει ήδη γίνει μεταξύ ελληνικών και ξένων ιδρυμάτων. Τα δάνεια που θεωρούνταν μη εξυπηρετούμενα, πλέον παρουσιάζονται ως κέρδη λόγω της πώλησής τους, ακολουθώντας τη γραμμή «φεύγω και παίρνω πίσω τα λεφτά μου», ενώ οι αγοραστές προσβλέπουν σε μελλοντικές αποδόσεις λόγω του κουρέματος των οδικών αξόνων, μεταξύ αυτών και της Ολυμπίας Οδού.
Σύντομα ο υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης θα ταξιδέψει στις Βρυξέλλες με στόχο να εξασφαλίσει την επιτάχυνση των συμφωνιών μεταξύ δημοσίου και παραχωρησιούχων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μια και οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν δείχνουν… την ίδια βιασύνη.
Ωστόσο, το θετικό σημάδι είναι ότι το υπουργείο διαθέτει χειροπιαστές πηγές χρηματοδότησης, οι οποίες θεωρητικά μπορούν να καλύψουν χρηματοδοτικά κενά στα έργα, «φέρνοντας» όλο και πιο κοντά την επανεκκίνηση των εργασιών. Προς το παρόν αποφεύγονται τα χρονοδιαγράμματα απο το υπουργείο, έως ότου βρεθεί «χρυσή τομή» στις διαπραγματεύσεις.
Το ανέλπιστα καλό νέο είναι ότι η αναδιάταξη του ΕΣΠΑ «έστειλε» έργα για αργότερα, εξασφαλίζοντας ποσό ύψους 1,2 δις ευρώ για τους αυτοκινητόδρομους. Σε αυτό προστίθενται και 600 εκατ. Ευρώ δάνειο με τόκο 1% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λογιστικοποίησε τα έσοδα των διοδίων χαρακτηρίζοντάς τα επιλέξιμες δαπάνες. Έτσι «έριξε» 810 εκατ. Ευρώ στα έργα, στέλνοντας «σήμα» ότι στηρίζει το εγχείρημα της επανεκκίνησης των οδικών έργων. ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ: Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Πατρών: Η επανεκκίνηση, της επανεκκίνησης, ω επανεκκίνηση... Ελπίδες για "οριστική" επανεκκίνηση μετά τα Χριστούγεννα...
Σύμφωνα με πληροφορίες, ξένες τράπεζες που συμμετείχαν στη χρηματοδότηση των έργων, τελούν εν αναμονή της αναδιάρθρωσης του προγράμματος των οδικών αξόνων και έχουν εκφράσει την πρόθεση να παραχωρήσουν το δανειακό χαρτοφυλάκιό τους σε ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα.
Οι ξένες τράπεζες, από τις απαρχές της κρίσης, έπαυσαν να δανείζουν τις κοινοπραξίες λόγω της μείωσης των εσόδων από τα διόδια, ενώ ο αποκλεισμός της ελληνικής οικονομίας από τις αγορές και η «δαμόκλειος σπάθη» της εξόδου από το ευρώ τις οδήγησε στην απόφαση αποχώρησης από τη δανειοδότηση, κρίνοντας περιττή την έκθεσή τους στο συγκεκριμένο εγχείρημα των έργων.
Ορισμένες τράπεζες, μάλιστα, τα ενέταξαν στον φάκελο με τα «κόκκινα» δάνεια, προσφέροντας παράλληλα τη δυνατότητα αγοράς τους από τις ελληνικές τράπεζες, με το απαραίτητο κούρεμα.
Τέτοια συναλλαγή, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Βήμα της Κυριακής, έχει ήδη γίνει μεταξύ ελληνικών και ξένων ιδρυμάτων. Τα δάνεια που θεωρούνταν μη εξυπηρετούμενα, πλέον παρουσιάζονται ως κέρδη λόγω της πώλησής τους, ακολουθώντας τη γραμμή «φεύγω και παίρνω πίσω τα λεφτά μου», ενώ οι αγοραστές προσβλέπουν σε μελλοντικές αποδόσεις λόγω του κουρέματος των οδικών αξόνων, μεταξύ αυτών και της Ολυμπίας Οδού.
Σύντομα ο υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης θα ταξιδέψει στις Βρυξέλλες με στόχο να εξασφαλίσει την επιτάχυνση των συμφωνιών μεταξύ δημοσίου και παραχωρησιούχων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μια και οι κοινοτικές υπηρεσίες δεν δείχνουν… την ίδια βιασύνη.
Ωστόσο, το θετικό σημάδι είναι ότι το υπουργείο διαθέτει χειροπιαστές πηγές χρηματοδότησης, οι οποίες θεωρητικά μπορούν να καλύψουν χρηματοδοτικά κενά στα έργα, «φέρνοντας» όλο και πιο κοντά την επανεκκίνηση των εργασιών. Προς το παρόν αποφεύγονται τα χρονοδιαγράμματα απο το υπουργείο, έως ότου βρεθεί «χρυσή τομή» στις διαπραγματεύσεις.
Το ανέλπιστα καλό νέο είναι ότι η αναδιάταξη του ΕΣΠΑ «έστειλε» έργα για αργότερα, εξασφαλίζοντας ποσό ύψους 1,2 δις ευρώ για τους αυτοκινητόδρομους. Σε αυτό προστίθενται και 600 εκατ. Ευρώ δάνειο με τόκο 1% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λογιστικοποίησε τα έσοδα των διοδίων χαρακτηρίζοντάς τα επιλέξιμες δαπάνες. Έτσι «έριξε» 810 εκατ. Ευρώ στα έργα, στέλνοντας «σήμα» ότι στηρίζει το εγχείρημα της επανεκκίνησης των οδικών έργων. ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ: Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Πατρών: Η επανεκκίνηση, της επανεκκίνησης, ω επανεκκίνηση... Ελπίδες για "οριστική" επανεκκίνηση μετά τα Χριστούγεννα...