Αυτό, μάλλον, συνειδητοποίησαν οι εμπλεκόμενοι φορείς και προέβησαν σε διακοπή των δρομολογίων αμέσως μετά το δεκαπενταύγουστο (17-8-2009), προκειμένου να ξαναπάρει μπροστά η κατασκευαστική “μηχανή”, αφού τα έργα σχεδόν στο σύνολό τους είχαν παγώσει (άγνωστο γιατί) το τελευταίο διάστημα.
Το αξιομνημόνευτο σε αυτή την περίπτωση, είναι ότι στις συμβατικές υποχρεώσεις των κατασκευαστών τής γραμμής, υπάρχει δέσμευση να ολοκληρωθεί το έργο μόνο με ολιγοήμερες διακοπές δρομολογίων (η νέα γραμμή στο μεγαλύτερο τμήμα της “πατάει” επάνω στην παλιά γραμμή αυξάνοντας το βαθμό δυσκολίας κατασκευής) και είναι γνωστές παλαιότερες ενστάσεις άλλων εταιρειών στο να μην αλλοιωθεί ο πολύ σημαντικός αυτός όρος, με κίνδυνο να ακυρωθεί η δημοπράτηση.
Τι άλλαξε λοιπόν τώρα και αποφασίσθηκε πολύμηνη ή πολύχρονη διακοπή των δρομολογίων από Κιάτο μέχρι Πάτρα; Υπήρξε κάποια “συμφωνία κυρίων” μεταξύ των κατασκευαστικών ομίλων, σύμφωνα με την οποία θα κάνουν τα «στραβά μάτια» στις όποιες “αλλοιώσεις” των συμβάσεων, αφού οι καθυστερήσεις στο νέο σιδηρόδρομο είναι σίγουρο ότι θα δημιουργήσουν εμπλοκή και στην πορεία κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου; (παράδειγμα: στην ανατολική πλευρά τής Αιγείρας ο αυτοκινητόδρομος θα προχωρήσει μόνο όταν μεταφερθεί η γραμμή στη νέα ευθεία της).
Εδώ πρέπει να σημειωθεί και το πρόσφατο ρεπορτάζ μεγάλης αθηναϊκής εφημερίδας για τον ετήσιο απολογισμό του Ταμείου Συνοχής, που οργάνωσε το υπουργείο Οικονομίας στη Θεσσαλονίκη, όπου αναφέρεται ότι, “πολλά έργα -αξίας 1,8 δισ. ευρώ- κινδυνεύουν να μείνουν στη... μέση.
Στη χειρότερη κατηγορία (κόκκινη), δηλαδή ως «έργα με κίνδυνο μη υλοποίησης», έχουν χαρακτηριστεί 6 επενδύσεις, μεταξύ των οποίων και η κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα «Κιάτο - Ροδοδάφνη», που ξεκίνησε το 2004 με προϋπολογισμό 240 εκατ. ευρώ και απορρόφηση μόνο 62%”.
Κυριαρχικό ρόλο στη μεγάλη αυτή καθυστέρηση, σύμφωνα με τους γνώστες τής κατάστασης, είναι η σοβαρή εμπλοκή που εξακολουθεί να υπάρχει στην περιοχή του Διακοπτού, αφού οι αλλεπάλληλες προτάσεις αλλαγών στη χάραξη της γραμμής (παράκαμψη Ελαιώνα, υπογειοποίηση αρχικά μέσα στο Διακοπτό, πλήρης παράκαμψη του Διακοπτού κλπ) έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό πολιτικό κλίμα μεταξύ Υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών.
Αποτέλεσμα της εκεί κατάστασης είναι να μην υπάρχει ακόμα δημοπράτηση στο τμήμα από τις σήραγγες της Τράπεζας μέχρι το Αίγιο, γεγονός που δείχνει ότι το νέο τρένο σε καμία περίπτωση δεν θα φτάσει όπως προβλέπουν οι συμβάσεις σε δύο χρόνια στη Ροδοδάφνη και ο νέος χρονικός ορίζοντας θα είναι μία τουλάχιστον πενταετία…
Όσον αφορά, τώρα, τα καταγγελλόμενα ότι οι παλινωδίες στην οριστικοποίηση της χάραξης στο σημείο εκείνο μπλόκαραν για τα καλά το έργο, τοπικοί παράγοντες του Διακοπτού επισημαίνουν ότι για τις καθυστερήσεις ευθύνονται οι Αιγειράτες και οι Πλαταναίοι!!!
Η αλήθεια όμως είναι τελείως διαφορετική.
Πράγματι στην Αιγείρα, ιδιοκτήτες ακινήτου προσέφυγαν στα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια και υπάρχει προσωρινή διαταγή διακοπής εργασιών για το τμήμα εντός του σχεδίου πόλεως της έδρας του Δήμου, η οποία από όσα μπορούμε να γνωρίζουμε αφορά στην τροποποίηση του πολεοδομικού αυτού σχεδίου και όχι στην αλλαγή χάραξης.
Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν αιτιολογεί το μέχρι τώρα πάγωμα των εργασιών στην ευρύτερη περιοχή (π.χ. Μαύρα Λιθάρια, Αρχόντισσα, Κριός, Κράθιο -σταθμός κοκ) ενώ ερώτημα παραμένει και η αιφνιδιαστική διακοπή εργασιών ολοκλήρωσης των τούνελ μετά τον Πλάτανο - Τράπεζα.
Για την ιστορία, πάντως, πρέπει για μια ακόμα φορά να επισημανθεί ότι η Αιγείρα ίσως είναι το μοναδικό χωριό που η περιβαλλοντική μελέτη του τρένου πέρασε χωρίς να ακουστεί «κιχ» με ομόφωνη απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αχαΐας, τον Απρίλιο του 2004…
Το κατηγορηματικό ΟΧΙ του ΥΠΕΧΩΔΕ
στην μετατόπιση του δρόμου χάριν της γραμμής
Με την απάντηση του Υφυπουργού Θ. Ξανθόπουλου στην από 23-6-09 ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές ΠΑΣΟΚ Αχαΐας, μπήκε τέλος σε κάθε ελπίδα μετατόπισης της γραμμής εκτός Διακοπτού.
Υπενθυμίζεται, ότι πριν μερικά χρόνια το Διακοπτό είχε πετύχει την υπογειοποίηση της γραμμής για εκατοντάδες μέτρα στο κέντρο του χωριού, ενώ πριν μερικού μήνες ικανοποιήθηκε αρχικά από την ΕΡΓΟΣΕ και νέο αίτημα του Δήμου Διακοπτού για πλήρη μετατόπιση της γραμμής εκτός οικισμών και θα κατασκευαζόταν παράλληλα της Νέας Εθνικής Οδού.
Ο Υφυπουργός, στις 16 Ιουλίου, ανέφερε για το θέμα αυτό: Το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει έγκαιρα γνωστοποιήσει στην ΕΡΓΟΣΕ ότι η παραμικρή μετατόπιση του άξωνα του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου – Πατρών, συνεπάγεται την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων και συνακόλουθα την παρεμπόδιση της πορείας υλοποίησης του έργου. Ειδικότερα, οποιαδήποτε αλλαγή στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου παραχώρησης, οδηγεί σε απρόβλεπτες καθυστερήσεις με υπαιτιότητα του Ελληνικού Δημοσίου και επομένως σε σοβαρές οικονομικές και άλλες επιπτώσεις στο υπόψη τμήμα, το οποίο με βάση την 5η Αποκλειστική Προθεσμία τής Σύμβασης Παραχώρησης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα 34 μηνών, με έναρξη την 4-8-2008.