Έχουν περάσει δώδεκα και πλέον χρόνια από τότε που ο «Φ» έθεσε για πρώτη φορά το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι παραλίες τής Αχαΐας και της Κορινθίας και το οποίο «ακούει» στο όνομα «Διάβρωση των ακτών».
Τότε, τον Ιανουάριο του 1996, με ένα εμπεριστατωμένο ρεπορτάζ, που είχε τίτλο «Λιμάνι η Αιγείρα;», είχαμε παρουσιάσει τις επιστημονικές απόψεις ειδικών καθηγητών τού Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου (ακτομηχανικών κλπ).
Όλα αυτά τα χρόνια, οι «παροικούντες» στις πανέμορφες ακτές τής βόρειας Πελοποννήσου, που βρέχονται από τον Κορινθιακό, παρακολουθούμε «ιδίοις όμασι» τις αυξανόμενες καταστροφικές συνέπειες του φαινομένου.
Έχουμε γίνει πλέον όλοι «ειδικοί» στο γιατί συμβαίνει αυτό και το πώς θα αντιμετωπισθεί η κατάσταση.
Ίσως γιατί δεν έχουμε ακόμα αντιληφθεί το μέγεθος της επερχόμενης ζημιάς, που με μαθηματική ακρίβεια θα υποστούν οι ραγδαία αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές από την Κόρινθο μέχρι το Ρίο.
Και αυτό σίγουρα δεν είναι μια δημοσιογραφική ή «ρομαντική» καταστροφολογία, αλλά στηρίζεται, σε επιστημονικές μελέτες ειδικών, που εξακολουθούν να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη δραματική εξέλιξη της διάβρωσης.
Χαρακτηριστικό είναι το πρόσφατο δημοσίευμα στον αθηναϊκό τύπο με τίτλο «Βυθός σε 30 χρόνια οι ακτές του Κορινθιακού!» (βλέπε σελίδα 5) στο οποίο παρουσιάζεται επιστημονικά τεκμηριωμένο το δυσοίωνο μέλλον τής ευρύτερης περιοχής.
Τι να τον κάνουμε τον γρήγορο σιδηρόδρομο και τον «διπλό» αυτοκινητόδρομο, που θα εκμηδενίσουν τις αποστάσεις από τα συγκοινωνιακά κέντρα (Αθήνα – Πάτρα), αν ο καλοκαιρινός τουρίστας σε λίγο δεν θα βρίσκει κατάλληλη παραλία για να κολυμπήσει;
Το πρόβλημα απαιτεί άμεση και συνολική αντιμετώπιση σε επίπεδο Περιφερειών και Νομαρχιών, με την εκπόνηση μελετών και την κατασκευή των κατάλληλων και σωστών λιμενικών έργων, τα οποία στη χειρότερη περίπτωση θα επιβραδύνουν τον επερχόμενο κίνδυνο.
Οι όποιες τοπικές παρεμβάσεις φαντάζουν πλέον «σταγόνες στο ωκεανό» και «χτίσιμο στην άμμο», που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εμποδίσουν τη βύθιση της ακτής, ούτε να ελέγξουν την επίδραση των ανέμων (οι βοριάδες «σκάβουν» και οι νοτιάδες «μπαζώνουν» τις αμμουδιές), καθώς και την κατεύθυνση των υλικών που φέρνουν τα νερά των ποταμών εμπλουτίζοντας με αμμοχάλικο τις παραλίες.
Η επιστήμη, από την μία πλευρά, έχει κάνει στο ακέραιο το καθήκον της, καταγράφοντας το μέγεθος του προβλήματος.
Αυτό όμως δεν είναι αρκετό, αφού η υλοποίηση αντιδιαβρωτικών έργων είναι θέμα της εκτελεστικής εξουσίας, της άλλης δηλαδή πλευράς η οποία έχει τη δυνατότητα αλλά και την υποχρέωση να προστατεύει την κοινωνικοοικονομική εξέλιξη κάθε τόπου.
Το ερώτημα είναι: τι έχει γίνει (αν έχει γίνει) μέχρι σήμερα; Μια γρήγορη έρευνα των πηγών πληροφόρησης στο διαδίκτυο για τη «διάβρωση του Κορινθιακού» δεν αποδίδει και πολλά...
Η Κορινθία σίγουρα πρωτοστατεί, με παρεμβάσεις Νομαρχών, Βουλευτών, Δημάρχων, Περιβαλλοντικών Οργανώσεων, Πολιτευτών κλπ. Στην Κορινθία, επίσης, μπορεί κάποιος να βρει μεταξύ των χρηματοδοτούμενων έργων και τα εξής κονδύλια παροχής υπηρεσιών για την προστασία – αναβάθμιση του περιβάλλοντος: ΔΙΑΒΡΩΣΗ ΑΚΤΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ 500.000 Ευρώ, ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΑΒΡΩΣΗ ΑΚΤΩΝ ΤΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ (ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ) 1.000.000 Ευρώ.
Πολύ φτωχή η συγκεκριμένη θεματολογία από την Αχαΐα, αφού η αναζήτηση παρουσιάζει ως μόνη σχεδόν αναφορά για τη διάβρωση, την ιστοσελίδα της εφημερίδας μας.
Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, η λήψη γενναίων αποφάσεων για την προστασία των ακτών πρέπει, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση, να γίνει άμεσα και συλλογικά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργεία, Περιφέρεια, Νομαρχία, Δήμους).
Ειδικά δε, για την Αιγιαλεία η όποια περαιτέρω καθυστέρηση μπορεί να είναι καταστροφική και ίσως μη αναστρέψιμη.
Ας υπάρξει, επιτέλους, σε πρώτη φάση μια πλήρη ενημέρωση των πολιτών για την πορεία των μελετών (αν υπάρχουν) και τι αυτές περιλαμβάνουν, αν έχουν ληφθεί υπόψη οι κατά τόπους ιδιαιτερότητες (ποσότητες υδάτων ποταμών, θαλάσσια ρεύματα, επίδραση των ανέμων κ.λπ), αν έχουν εξασφαλισθεί κονδύλια για την υλοποίηση των μελετών και την κατασκευή των έργων, με ποιόν τρόπο θα παρακαμφτεί η εμπλοκή του αρμόδιου Υπουργείου όταν σε πολλά σημεία των ακτών τα υπάρχοντα προστατευτικά τοιχία και οι παραλιακοί δρόμοι ευρίσκονται εντός τής (κρατικής) αιγιαλίτιδας ζώνης και τέλος, το κυριότερο, αν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα για όλα αυτά.
Σε αναμονή των όποιων απαντήσεων από τους αρμοδίους και θα επανέλθουμε.