Κατόπιν συνεχών πιέσεων και αλλεπάλληλων εγγράφων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αχαΐας προς την ΕΡΓΟΣΕ, εκπρόσωποί της επισκέφθηκαν στις 29/1/2009 την Πάτρα προκειμένου να παρουσιάσουν την νέα πρότασή τους για τη χάραξη της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής εντός των ορίων του Δήμου Διακοπτού, όπου είχαν διατυπωθεί σοβαρότατες ενστάσεις - ιδίως για την περιοχή της Ροδιάς.
Αυτό αναφέρει η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της Νομαρχίας, στο οποίο επισημαίνονται και τα εξής:
Αυτό αναφέρει η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της Νομαρχίας, στο οποίο επισημαίνονται και τα εξής:
“Η παρουσίαση της νέας βελτιωμένης πρότασης έγινε κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στην αίθουσα συνεδριάσεων του Νομαρχιακού Συμβουλίου στο Μέγαρο Κόλλα και στην οποία συμμετείχαν ο Νομάρχης Αχαΐας Δημήτρης Κατσικόπουλος, ο Δήμαρχος Διακοπτού Παναγιώτης Βασιλείου, ο Αντινομάρχης Ανδρέας Τριανταφυλλόπουλος, εκπρόσωπος του Υφυπουργού Μεταφορών Μιχάλη Μπεκίρη και του Βουλευτή Αχαΐας Νίκου Τσούκαλη, ο Πρόεδρος της ΝΕΑ Δημήτρης Φιλιππάτος, η Νομαρχιακή Σύμβουλος Χριστίνα Αλεξοπούλου, ο πολιτευτής Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος, Πρόεδροι Τοπικών Συμβουλίων από το Διακοπτό και εκπρόσωποι των κατοίκων.
Η νέα πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ αφορά όχι μόνο την περιοχή της Ροδιάς, αλλά όλο το Δήμο Διακοπτού για τον οποίο τώρα προτείνεται χάραξη παράλληλη με την Εθνική Οδό, γεγονός που ικανοποίησε το σύνολο των παρισταμένων εκπροσώπων του Δήμου Διακοπτού αν και διατυπώθηκαν ορισμένες μικροενστάσεις, οι οποίες θα συζητηθούν προκειμένου να προχωρήσει η υλοποίηση του έργου.
Ο Νομάρχης δήλωσε ότι η Νομαρχία θα είναι σύμφωνη με την άποψη που θα διατυπωθεί από την πλειοψηφία των φορέων και των κατοίκων του Δήμου Διακοπτού, τους οποίους και αφορά άμεσα”.
Την «σωτήρια» πρόταση παρουσίασε με αναλυτικά σχεδιαγράμματα ο Διευθυντής Έργων τής ΕΡΓΟΣΕ κ. Σωτηρόπουλος.
Είναι πράγματι μία εντυπωσιακή εξέλιξη για την περιοχή αυτή, (αν και αναμενόμενη για τους γνωρίζοντες), αφού δεν είχε δοθεί μέχρι τώρα το τμήμα αυτό σε εργολάβο παρά το ότι η νέα γραμμή μέχρι τη Ροδοδάφνη Αιγίου θα πρέπει να παραδοθεί έως το 2011.
Σίγουρα, η προτεινόμενη νέα αυτή χάραξη στο Δήμο Διακοπτού, που αναμφισβήτητα αλλάζει τα αναπτυξιακά δεδομένα εκείνης της περιοχής, θα προξενήσει μικροκαθυστερήσεις στην εξέλιξη του συνολικού έργου (νέες απαλλοτριώσεις, τελικές εγκρίσεις μελετών κ.λ.π.), όμως μπροστά στην “αιωνιότητα” του αποτελέσματος το νέο χρονοδιάγραμμα χαρακτηρίζεται “απειροελάχιστο”…
Ερώτηση Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Αχαΐας
για την Κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Κιάτο-Ροδοδάφνη. Τμήμα
Διακοπτό-Αίγιο
Αθήνα, 23 Ιουνίου 2009 - ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς: 1) Μεταφορών και Επικοινωνιών, 2) ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.
ΘΕΜΑ: Κατασκευή της Νέας Σιδηροδρομικής Γραμμής Κιάτο-Ροδοδάφνη. Τμήμα
Διακοπτό-Αίγιο
Είναι γνωστό ότι η Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο-Πάτρα είχε ενταχθεί από
την προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στο Ταμείο Συνοχής και ο προγραμματισμός
πρόβλεπε ότι μέχρι το 2010 το έργο θα είχε ολοκληρωθεί.
Δυστυχώς στη συνέχεια η κυβέρνηση της ΝΔ που προέκυψε από τις εκλογές του 2004 τεμάχισε το έργο σε δύο τμήματα. Το τμήμα Κιάτο- Ροδοδάφνη με χρονοδιάγραμμα περαίωσης το 2010 ενώ το υπόλοιπο τμήμα Ροδοδάφνη-Πάτρα παραπέμφθηκε στο μέλλον με απροσδιόριστο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Όμως και στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη που βρίσκεται στη φάση κατασκευής, δεν φαίνεται ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν το 2010 όπως προέβλεπε το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Οι καθυστερήσεις στις εργολαβίες και στις απαλλοτριώσεις έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα, υπερβάσεις στα χρονοδιαγράμματα, αλλά και σοβαρούς κινδύνους για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων του Ταμείου Συνοχής.
Υπάρχει βέβαια και τμήμα που δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμη και αυτό είναι το τμήμα Διακοπτό-Αίγιο.
Οι παλινωδίες της ΕΡΓΟΣΕ και του Υπουργείου Μεταφορών σχετικά με τη χάραξη για τη διέλευση από το Διακοπτό δεν έχουν τέλος.
Οι παρεμβάσεις, οι πολιτικές πιέσεις, τα τοπικά οικονομικά μικροσυμφέροντα και το πολιτικό κόστος, έχουν εγκλωβίσει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ σε ατέρμονες συζητήσεις και εξωπραγματικές αναζητήσεις. Όλες χωρίς κανένα χειροπιαστό και υλοποιήσιμο αποτέλεσμα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η τοπική κοινωνία του Διακοπτού αρχικά ήταν ομόφωνη στην αλλαγή χάραξης και την παράκαμψη του Διακοπτού. Σήμερα όμως όπως προκύπτει από έγγραφα και διαμαρτυρίες όχι μόνο δεν υπάρχει ομοφωνία αλλά πιθανόν ούτε πλειοψηφία για την υποστήριξη της αλλαγής χάραξης.
Κατόπιν αυτού η πρόσφατη αναστολή της ΚΥΑ τεσσάρων Υπουργών (140200/27-5-09), με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την αρχική χάραξη, από τον ΓΓ του Υπουργείου Μεταφορών, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα, νέες εμπλοκές στο έργο και νέες καθυστερήσεις.
Ο Γ.Γ. του Υπουργείου Μεταφορών με δηλώσεις του στα τοπικά ΜΜΕ συναρτά την αλλαγή χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής στο Διακοπτό με την χάραξη του οδικού άξονα ΠΑΘΕ η οποία ως γνωστόν έχει οριστικοποιηθεί και δεν τροποποιείται.
Μάλιστα διευκρίνισε ότι στις επόμενες μέρες θα υπάρξει ένα Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, των δύο Υπουργείων Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ, της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ και της ΕΡΓΟΣΕ στο οποίο θα αποσαφηνίζεται η κατάσταση που έχει προκύψει.
Η δημοσιοποίηση αυτών των πληροφοριών δημιούργησε εύλογα ερωτηματικά στην Αχαΐα καθώς και αναστάτωση και διαμαρτυρίες από τους κατοίκους των οποίων οι περιουσίες έχουν δεσμευθεί για να απαλλοτριωθούν σύμφωνα με την αρχική χάραξη. Αντιδράσεις υπάρχουν όμως και σε κατοίκους διπλανών περιοχών (π.χ. Ελαιώνα) που αγωνιούν για τις νέες αλλαγές και τις επιπτώσεις που θα δημιουργήσουν.
Το βασικό θέμα όμως είναι ότι ενώ φθάσαμε προς το τέλος του αρχικού χρονοδιαγράμματος του έργου Κιάτο-Ροδοδάφνη η ΕΡΓΟΣΕ και το αρμόδιο Υπουργείο με επιπολαιότητα, αναβλητικότητα και παλινωδίες οδηγούν ένα τεράστιας σημασίας έργο σε καθυστερήσεις και κινδύνους και για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του και για την απώλεια των κοινοτικών πόρων.
Δυστυχώς ένα έργο που πρέπει να είναι τεχνικά άρτιο και λειτουργικό και να δίδει αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή, ένα έργο ζωής για τη χώρα μας με ευθύνη της η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών οδηγήθηκε σε αδιέξοδο.
Κατόπιν αυτών ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Μπορεί ο ΓΓ ενός Υπουργείου να αναστέλλει την ΚΥΑ τεσσάρων Υπουργών;
2. Για πόσο διάστημα θα ισχύει η αναστολή και αν πρόκειται να τροποποιηθεί η ΚΥΑ πότε θα υπάρξει η νέα τροποποιημένη;
3. Τι περιθώρια υπάρχουν για αλλαγή χάραξης σε σχέση με τον άξονα ΠΑΘΕ;
4. Γιατί τόσα χρόνια δεν έγιναν αυτά που τώρα υπόσχεται ο ΓΓ του Υπουργείου Μεταφορών ότι θα γίνουν;
5. Γιατί παρά τις συνεχείς οχλήσεις μας η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών αρνείται να συγκαλέσει σύσκεψη με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς της περιοχής ώστε να υπάρξει άμεση και αντικειμενική ενημέρωση;
6. Πότε θα δημοπρατηθεί το τμήμα Διακοπτό-Αίγιο;
7. Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο Κιάτο- Ροδοδάφνη;
8. Ποιο ήταν το αρχικό χρονοδιάγραμμα, τι υπερβάσεις έχουν γίνει και για ποιο λόγο;
9. Ποιο είναι το απώτερο χρονικό περιθώριο εκταμίευσης κοινοτικών πόρων για το έργο Κιάτο-Ροδοδάφνη;
10. Ποια είναι η συνολική δέσμευση από το Ταμείο Συνοχής για το έργο Κιάτο-Ροδοδάφνη και πόσα χρήματα έχουν εκταμιευθεί μέχρι σήμερα;
Δυστυχώς στη συνέχεια η κυβέρνηση της ΝΔ που προέκυψε από τις εκλογές του 2004 τεμάχισε το έργο σε δύο τμήματα. Το τμήμα Κιάτο- Ροδοδάφνη με χρονοδιάγραμμα περαίωσης το 2010 ενώ το υπόλοιπο τμήμα Ροδοδάφνη-Πάτρα παραπέμφθηκε στο μέλλον με απροσδιόριστο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Όμως και στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη που βρίσκεται στη φάση κατασκευής, δεν φαίνεται ότι οι εργασίες θα ολοκληρωθούν το 2010 όπως προέβλεπε το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Οι καθυστερήσεις στις εργολαβίες και στις απαλλοτριώσεις έχουν δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα, υπερβάσεις στα χρονοδιαγράμματα, αλλά και σοβαρούς κινδύνους για την απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων του Ταμείου Συνοχής.
Υπάρχει βέβαια και τμήμα που δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμη και αυτό είναι το τμήμα Διακοπτό-Αίγιο.
Οι παλινωδίες της ΕΡΓΟΣΕ και του Υπουργείου Μεταφορών σχετικά με τη χάραξη για τη διέλευση από το Διακοπτό δεν έχουν τέλος.
Οι παρεμβάσεις, οι πολιτικές πιέσεις, τα τοπικά οικονομικά μικροσυμφέροντα και το πολιτικό κόστος, έχουν εγκλωβίσει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ σε ατέρμονες συζητήσεις και εξωπραγματικές αναζητήσεις. Όλες χωρίς κανένα χειροπιαστό και υλοποιήσιμο αποτέλεσμα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η τοπική κοινωνία του Διακοπτού αρχικά ήταν ομόφωνη στην αλλαγή χάραξης και την παράκαμψη του Διακοπτού. Σήμερα όμως όπως προκύπτει από έγγραφα και διαμαρτυρίες όχι μόνο δεν υπάρχει ομοφωνία αλλά πιθανόν ούτε πλειοψηφία για την υποστήριξη της αλλαγής χάραξης.
Κατόπιν αυτού η πρόσφατη αναστολή της ΚΥΑ τεσσάρων Υπουργών (140200/27-5-09), με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την αρχική χάραξη, από τον ΓΓ του Υπουργείου Μεταφορών, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα, νέες εμπλοκές στο έργο και νέες καθυστερήσεις.
Ο Γ.Γ. του Υπουργείου Μεταφορών με δηλώσεις του στα τοπικά ΜΜΕ συναρτά την αλλαγή χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής στο Διακοπτό με την χάραξη του οδικού άξονα ΠΑΘΕ η οποία ως γνωστόν έχει οριστικοποιηθεί και δεν τροποποιείται.
Μάλιστα διευκρίνισε ότι στις επόμενες μέρες θα υπάρξει ένα Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, των δύο Υπουργείων Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ, της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ και της ΕΡΓΟΣΕ στο οποίο θα αποσαφηνίζεται η κατάσταση που έχει προκύψει.
Η δημοσιοποίηση αυτών των πληροφοριών δημιούργησε εύλογα ερωτηματικά στην Αχαΐα καθώς και αναστάτωση και διαμαρτυρίες από τους κατοίκους των οποίων οι περιουσίες έχουν δεσμευθεί για να απαλλοτριωθούν σύμφωνα με την αρχική χάραξη. Αντιδράσεις υπάρχουν όμως και σε κατοίκους διπλανών περιοχών (π.χ. Ελαιώνα) που αγωνιούν για τις νέες αλλαγές και τις επιπτώσεις που θα δημιουργήσουν.
Το βασικό θέμα όμως είναι ότι ενώ φθάσαμε προς το τέλος του αρχικού χρονοδιαγράμματος του έργου Κιάτο-Ροδοδάφνη η ΕΡΓΟΣΕ και το αρμόδιο Υπουργείο με επιπολαιότητα, αναβλητικότητα και παλινωδίες οδηγούν ένα τεράστιας σημασίας έργο σε καθυστερήσεις και κινδύνους και για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του και για την απώλεια των κοινοτικών πόρων.
Δυστυχώς ένα έργο που πρέπει να είναι τεχνικά άρτιο και λειτουργικό και να δίδει αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή, ένα έργο ζωής για τη χώρα μας με ευθύνη της η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών οδηγήθηκε σε αδιέξοδο.
Κατόπιν αυτών ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Μπορεί ο ΓΓ ενός Υπουργείου να αναστέλλει την ΚΥΑ τεσσάρων Υπουργών;
2. Για πόσο διάστημα θα ισχύει η αναστολή και αν πρόκειται να τροποποιηθεί η ΚΥΑ πότε θα υπάρξει η νέα τροποποιημένη;
3. Τι περιθώρια υπάρχουν για αλλαγή χάραξης σε σχέση με τον άξονα ΠΑΘΕ;
4. Γιατί τόσα χρόνια δεν έγιναν αυτά που τώρα υπόσχεται ο ΓΓ του Υπουργείου Μεταφορών ότι θα γίνουν;
5. Γιατί παρά τις συνεχείς οχλήσεις μας η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών αρνείται να συγκαλέσει σύσκεψη με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς της περιοχής ώστε να υπάρξει άμεση και αντικειμενική ενημέρωση;
6. Πότε θα δημοπρατηθεί το τμήμα Διακοπτό-Αίγιο;
7. Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο Κιάτο- Ροδοδάφνη;
8. Ποιο ήταν το αρχικό χρονοδιάγραμμα, τι υπερβάσεις έχουν γίνει και για ποιο λόγο;
9. Ποιο είναι το απώτερο χρονικό περιθώριο εκταμίευσης κοινοτικών πόρων για το έργο Κιάτο-Ροδοδάφνη;
10. Ποια είναι η συνολική δέσμευση από το Ταμείο Συνοχής για το έργο Κιάτο-Ροδοδάφνη και πόσα χρήματα έχουν εκταμιευθεί μέχρι σήμερα;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ - ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ - ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΕΡΡΑΣ