24.8.13

Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Πατρών: Η επανεκκίνηση, της επανεκκίνησης, ω επανεκκίνηση...

Ελπίδες για "οριστική" επανεκκίνηση μετά τα Χριστούγεννα..
Πέντε περίπου μήνες μετά την, με «τυμπανοκρουσίες», επανέναρξη των έργων στην Ολυμπία Οδό, ελάχιστες έως μηδαμινές είναι οι εργασίες που εκτελούνται κατά μήκος της Κορίνθου - Πατρών…
Ελάχιστα μηχανήματα, ανά πέντε - δέκα χιλιόμετρα κάνουν κυρίως χωματουργικές εργασίες. Το μεγαλύτερο, από αυτά που προχωρούν, έργο ίσως να είναι αυτό στον Κριό ποταμό στην Αιγείρα και ακολουθούν σε μικρή κλίμακα κάποιες πασσαλομπήξεις στον κόμβο Κραθίου, Νικολέικα, Διακοπτό, καθώς και διαμόρφωση των απαλλοτριωθέντων εκτάσεων στον Ελαιώνα όπου σύμφωνα με πληροφορίες θα δημιουργηθεί κόμβος κλπ. Πέραν του Αιγίου (Παναγοπούλα) δεν κινείται τίποτα… (μάλλον λόγω Vincι)...
Το πότε και αν θα ξεμπλοκάρουν στην κυριολεξία τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, μας το λέει το ρεπορτάζ τού πάντα καλά ενημερωμένου site: ypodomes.com
24/8/2013
...οι τροποποιήσεις των τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης εξακολουθούν να βρίσκονται στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής... Τα περιθώρια, πάντως, στενεύουν ολοένα και περισσότερο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015..
Ο κ. Χρυσοχοΐδης διατηρεί προς το παρόν χαμηλούς τόνους, αποφεύγοντας μεγαλεπήβολες δηλώσεις σχετικά με την ημερομηνία επανεκκίνησης των έργων. Σύμφωνα με πληροφορίες , ο υπουργός έχει θέσει σε άμεση προτεραιότητα τις οδικές παραχωρήσεις και μάλιστα τις προηγούμενες εβδομάδες επισκέφθηκε εργοτάξια στην εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών, Αντιρρίου - Ιωαννίνων, Κορίνθου - Σπάρτης - Καλαμάτας, καθώς και τις υπό κατασκευήν σήραγγες των Τεμπών για να αποκτήσει εικόνα της κατάστασης.
Σε επίπεδο πολιτικής, ο κ. Χρυσοχοΐδης διεμήνυσε στους παραχωρησιούχους ότι η καταβολή σε πρώτη φάση των αποζημιώσεων και μετέπειτα της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου θα εξαρτηθεί από την πρόοδο των εργασιών. Και για τον λόγο αυτό ζήτησε να καταρτιστεί συγκεκριμένο, δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα.
Πιέσεις ασκούνται από το υπουργείο και προς τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για τα ζητήματα αρμοδιότητάς τους, όπως η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών, η χωροθέτηση και αδειοδότηση των «δανειοθαλάμων» και άλλα συναφή ζητήματα.
Κατά τα λοιπά, οι τροποποιήσεις των τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης εξακολουθούν να βρίσκονται στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η διαδικασία θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, προκειμένου οι συμβάσεις να κατατεθούν στη Βουλή για ψήφιση μέσα στο φθινόπωρο και τα έργα να ξεκινήσουν πριν από το τέλος του έτους. Τα περιθώρια, πάντως, στενεύουν ολοένα και περισσότερο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015.
Υπενθυμίζεται ότι συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων εγκρίθηκαν από τη Βουλή το 2006-2007. Οι εργασίες διεκόπησαν το 2010-2011, όταν οι τράπεζες διέκοψαν τη δανειοδότηση των έργων, υποστηρίζοντας ότι το χρηματοδοτικό μοντέλο των οδικών αξόνων δεν είναι βιώσιμο.
Την άνοιξη του 2013, Δημόσιο και παραχωρησιούχοι υπέγραψαν συμφωνία για το «κλείσιμο» των αποζημιώσεων και αντάλλαγμα, από πλευράς ιδιωτών, την έναρξη προετοιμασίας των εργοταξίων. Η προσοχή όλων έχει πλέον στραφεί στο περιεχόμενο της συμφωνίας και κυρίως στο αν το Δημόσιο έχει δεχθεί να δώσει «γη και ύδωρ» για να πετύχει την επανέναρξη των μεγάλων έργων. 

10/8/2013
Η λύση για την Ολυμπία Οδό βρέθηκε μέσω των Vinci και Hochtief που συμμετέχουν στα έργα, καθώς συνεργαζόμενα τραπεζικά ιδρύματα δέχτηκαν να καλύψουν τα 2/3 των εγγυήσεων, ενώ, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, γίνονται συζητήσεις και με την Gredit Agricole που αν οριστικοποιηθούν θα δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα.
Η αρχή αναμένεται να γίνει εντός των ημερών, καθώς ο υπουργός έχει ζητήσει να δοθούν τα νέα χρονοδιαγράμματα των έργων. Στόχος είναι να έχουν ορίζοντα μέχρι το τέλος του χρόνου και να τηρηθούν με θρησκευτική ευλάβεια. Τα έργα βάλτωσαν επί δυόμισι χρόνια, με το Δημόσιο να βάζει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πετύχει την επανεκκίνησή τους, που αποδεικνύεται πρωταπριλιάτικο αστείο.
Πρόκειται για σαφή προσπάθεια της κυβέρνησης να ελέγξει την πορεία των έργων, τα οποία στην πλειονότητά τους έχουν εκτροχιαστεί, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να πληρώνει εκατομμύρια ευρώ σε claims (διεκδικήσεις εργολάβων).
Συγχρόνως όμως μέσα από τον έλεγχο των έργων αποκτά ισχυρό άλλοθι για να εξευμενίσει τις επικρίσεις που θα δεχτεί για την αύξηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στους οδικούς άξονες, η οποία θεωρείται μονόδρομος προκειμένου να ολοκληρωθούν με ομαλό τρόπο.
Η νέα ηγεσία του υπουργείου βάζει ως πρωταρχικό στόχο να ελέγξει με αποτελεσματικό τρόπο αν τα χρήματα που δόθηκαν και θα δοθούν (άνω των 350 εκατ. ευρώ) για τους αυτοκινητόδρομους διατίθενται για τον σκοπό που εκταμιεύονται, δηλαδή για την επανεκκίνηση των έργων.
«Πρέπει να αυξηθούν οι ρυθμοί στους αυτοκινητόδρομους που έχουν πάρει μέρος των αποζημιώσεων και να δουλέψουν όλοι με πειθαρχία και αυστηρότητα για να ανεβάσουν στροφές τα έργα», αναφέρουν από το επιτελείο του υπουργού
Ο κ. Χρυσοχοΐδης, πάντως, ο οποίος έχει επισκεφθεί όλους τους οδικούς άξονες τον τελευταίο μήνα και έχει σχηματίσει προσωπική εικόνα για κάθε έργο ξεχωριστά, κρατά αποστάσεις ασφαλείας από τους πανηγυρισμούς του περασμένου Απριλίου, αλλά και από την υπεραισιοδοξία ότι τα έργα θα επανεκκινήσουν με εντατικούς ρυθμούς τον Σεπτέμβριο.
Ωστόσο το πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με όλα τα μέρη (Ε.Ε., τράπεζες) παραμένει ανοιχτό και συνεργάτες του υπουργού μιλούν για μια δύσκολη και σύνθετη διαδικασία που αποφεύγουν να δεσμευτούν πότε θα τελειώσει.
Η έγκριση της Κομισιόν -παρόλο που έχει δηλώσει την υποστήριξή της στα έργα- δεν έχει ακόμη δοθεί, καθώς απαιτείται το πράσινο φως από τέσσερις αρμόδιες Διευθύνσεις (Ανταγωνισμού, Εσωτερικής Αγοράς κ.ά.), ενώ ούτε οι συζητήσεις με τις τράπεζες έχουν οριστικοποιηθεί.
Πληροφορίες από στελέχη των παραχωρησιούχων αναφέρουν ότι ο λόγος που οι συζητήσεις με τις τράπεζες έχουν καθυστερήσει είναι, μεταξύ άλλων, και οι εγγυήσεις που έχει ζητήσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για να χρηματοδοτήσει με 650 εκατ. ευρώ τις συμβάσεις παραχώρησης.
Η ΕΤΕπ έχει ζητήσει οι εγγυήσεις αυτές να δοθούν από τράπεζες με αυξημένη πιστοληπτική ικανότητα (τουλάχιστον ΒΒΒ), γεγονός που αποκλείει αυτομάτως όλες τις ελληνικές, αλλά και σημαντικά πιστωτικά ιδρύματα της Γηραιάς Ηπείρου (π.χ. τις ισπανικές κ.ά.).