2.5.11

MAI.2011 - Καταθλιπτικό τοπίο, τα «εγκαταλελειμμένα» έργα...


Αυ­το­κι­νη­τό­δρο­μος... Τώ­ρα που μπο­ρούν να δου­λέ­ψουν στα α­παλ­λο­τριω­θέ­ντα, τρά­βη­ξαν «φρέ­νο» στις μπουλ­ντό­ζες !
Την κα­τά­στα­ση που υ­πήρ­χε στα ερ­γο­τά­ξια τής Ο­λυ­μπί­ας Ο­δού (Πα­τρών – Κο­ρίν­θου) την εί­χα­με πε­ρι­γρά­ψει και στο προ­η­γού­με­νο «Φ».
Έ­να α­τε­λεί­ω­το πα­ζά­ρι με­τα­ξύ κα­τα­σκευα­στών, Υ­πουρ­γεί­ου και Τρα­πε­ζών μό­λις εί­χε ξε­κι­νή­σει με σκο­πό την «ε­πι­και­ρο­ποί­η­ση» ων συμ­βά­σε­ων, με τις 19 ε­ται­ρεί­ες και τις 26 τρά­πε­ζες που συμ­με­τέ­χουν στις κοι­νο­πρα­ξί­ες κα­τα­σκευ­ής και εκ­με­τάλ­λευ­σης των 5 αυ­το­κι­νη­το­δρό­μων σε ό­λη την Ελ­λά­δα, που πε­ριε­λάμ­βα­νε το «πα­κέ­το» Γ. Σου­φλιά του 2007.
Φαί­νε­ται ό­μως ό­τι οι δια­πραγ­μα­τεύ­σεις, που συ­νε­χί­ζο­νται ε­δώ και και­ρό δεν κα­τα­λή­γουν σε συμ­φω­νί­α των ε­μπλε­κο­μέ­νων πλευ­ρών. Α­πο­τέ­λε­σμα, εί­ναι το επ’ α­ό­ρι­στον «κλεί­σι­μο» των ερ­γο­τα­ξί­ων και οι μό­νες ερ­γα­σί­ες που συ­νε­χί­ζο­νται εί­ναι μέ­σα στις σή­ραγ­γες (κυ­ρί­ως για λό­γους προ­στα­σί­ας α­πό εν­δε­χό­με­νες κα­ταρ­ρεύ­σεις).
Η τρα­γι­κή ει­ρω­νεί­α εί­ναι, ό­τι μία α­πό τις «γκρί­νιες» των κα­τα­σκευα­στών, ό­τι δηλ. δεν προ­χω­ρού­σε το έρ­γο λό­γω α­παλ­λο­τριώ­σε­ων έ­πα­ψε να ι­σχύ­ει αφού α­πό τις αρ­χές Μα­ΐ­ου μπο­ρούν πλέ­ον να μπουν στα α­παλ­λο­τριω­θέ­ντα (Αι­γεί­ρα, Α­κρά­τα κοκ), συ­νέ­βη το α­ντί­θε­το: α­πε­σύρ­θη­σαν οι μπουλ­ντό­ζες!
Και ε­νώ υ­πήρ­χε δια­βε­βαί­ω­ση των ερ­γο­δο­τών προς τους ε­κα­το­ντά­δες ερ­γα­ζό­με­νους στα ο­δι­κά έρ­γα ό­τι θα ξα­νά­πια­ναν δου­λεί­α αρ­χές Ιου­νί­ου, υ­πάρ­χει πλέ­ον φη­μο­λο­γί­α ό­τι η η­με­ρο­μη­νία ε­πα­νέ­ναρ­ξης θα εί­ναι πο­λύ μα­κριά, ί­σως το φθι­νό­πω­ρο -μπορεί και Χρι­στού­γεννα...
Και αυ­τό, ε­πει­δή οι τρά­πε­ζες εξα­κο­λου­θούν να «στυ­λώ­νουν» τα πό­δια για­τί θε­ω­ρούν ό­τι τα έρ­γα δεν εί­ναι βιώ­σι­μα...
Με αυ­τή την κα­τά­στα­ση, οι προ­τά­σεις τού Υ­πουρ­γεί­ου δεν φαί­νε­ται να με­τρά­νε. Το Δη­μό­σιο, προ­κει­μέ­νου να συ­νε­χί­σουν τα έρ­γα, α­να­λαμ­βά­νει το κό­στος της μεί­ω­σης διο­δί­ων α­πό 25% έ­ως 30% για τα κα­τα­σκευα­σμέ­να τμή­μα­τα των αυ­το­κι­νη­το­δρό­μων ε­πί 3 χρό­νια και ταυ­τό­χρο­νη μεί­ω­ση 50% για τα υ­πό κα­τα­σκευ­ή τμή­μα­τα. Πα­ράλ­λη­λα δια­σφα­λί­ζει σε πρώ­τη φά­ση πο­σό 500 ε­κα­τομ­μυ­ρί­ων ευ­ρώ α­πό τον προ­ϋ­πο­λο­γι­σμό, το ο­ποί­ο θα λει­τουρ­γή­σει ως εγ­γύ­η­ση για τη χρη­μα­το­δό­τη­ση των έρ­γων 6-8 μη­νών, μέ­χρις ό­του α­να­λά­βει ρό­λο η ε­ται­ρεί­α ει­δι­κού σκο­πού Ελ­λη­νι­κοί Αυ­το­κι­νη­τό­δρο­μοι, η ο­ποί­α θα ι­δρυ­θεί µε προί­κα τα μελ­λο­ντι­κά έ­σο­δα (20 δισ. ευ­ρώ) α­πό τα διό­δια, που θα πα­ρέ­χει τις εγ­γυ­ή­σεις για τις χρη­μα­το­δο­τή­σεις.
Αν στα­μα­τή­σουν τα έρ­γα, το Δη­μό­σιο θα πρέ­πει να κα­τα­βά­λει ως α­πο­ζη­μί­ω­ση 2,5 δισ. ευ­ρώ.
Η ε­μπλο­κή των προ­σπα­θειών ε­πα­νέ­ναρ­ξης τού έρ­γου, εμ­μέ­σως πλην σα­φώς ε­πι­βε­βαιώ­θη­κε και α­πό τον αρ­μό­διο Υ­πουρ­γό Δη­μή­τρη Ρέπ­πα, στις 29 Μα­ΐ­ου 2011, κα­τά τη διάρ­κεια της ε­πί­σκε­ψης τού Πρω­θυ­πουρ­γού στα Κα­λά­βρυ­τα, ο ο­ποί­ος τόνι­σε ό­τι οι δια­πραγ­μα­τεύ­σεις συ­νε­χί­ζο­νται και επιμένει ότι εντός τού Ιουνίου θα βρε­θεί λύ­ση (εφόσον “επικαιροποιηθούν” από τη Βουλή οι συμβάσεις Σουφλιά)...
Παράλληλα ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, ανακοίνωσε στις 10 Ιουνίου 2011 μεταξύ άλλων:
«Ανακοινώνουμε σήμερα τη θετική κατάληξη του διαλόγου με τους παραχωρησιούχους και τους εκπροσώπους των Τραπεζών, προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα σύμφωνο συναντίληψης εντός του οποίου θα αναζητήσουμε -και από αυτό θα προκύψουν- οριστικές λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων σχετικά με τους πέντε μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
...Έχει πολύ μεγάλη αξία να τονίσουμε ότι η συμφωνία στην οποία έχουμε καταλήξει και μονογράφτηκε από τον Γενικό Γραμματέα και τους εκπροσώπους των παραχωρησιούχων, που είναι η πλευρά με την οποία συμβάλλεται το Δημόσιο, είναι μια συμφωνία η οποία στηρίζεται στο πνεύμα και το γράμμα των αρχικών συμβάσεων που προβλέπει το πλαίσιο, συγκεκριμένη κατανομή κινδύνων μεταξύ των μερών, συγκεκριμένες υποχρεώσεις και αρμοδιότητες για κάθε συμβαλλόμενο.
...Ξεκινούμε μια συζήτηση προκειμένου να εξειδικεύσουμε πλέον αυτό το πλαίσιο, όσον αφορά στις τεχνικές λύσεις, όσον αφορά στην τεκμηρίωση της βιωσιμότητας αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος και πιστεύω ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε μια ανακοίνωση εξίσου αισιόδοξη, για το ότι οι Τράπεζες, όπως μέχρι τώρα κατ’ αρχήν δέχονται, παραμένουν στο πρόγραμμα αυτό. Θα επιβεβαιώσουν την οριστική θέση τους, εμπράκτως πλέον, με τη συνέχιση της καταβολής των ποσών στο πλαίσιο των δανείων, προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή νέων τμημάτων σε αυτούς τους αυτοκινητόδρομους.
Τα θέματα είναι πολυσύνθετα, τα προβλήματα δεν έχουν εξαλειφθεί. ...αύριο κιόλας, ξεκινούμε, χωρίς να ξεκινά από το μηδέν αυτή η συζήτηση, τις διαπραγματεύσεις μας με τις Τράπεζες. Όταν λέω εμείς, εννοώ όχι μόνον το Υπουργείο μας, αλλά και το Υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού στο πλαίσιο της συνέντευξης στην οποία αναφέρθηκα, υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει. Γνωρίζετε ότι έχει ανακοινωθεί η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας του Δημοσίου, της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού όπως την είχαμε τότε αναγγείλει. Γνωρίζετε επίσης ότι έχει ανακοινωθεί η πρόσληψη συμβούλων για το πρόγραμμα των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις αυτές τις ημέρες. Η συζήτηση αυτή, εφ’ όσον επιδειχθεί και από την άλλη πλευρά το πνεύμα ευθύνης που μέχρι τώρα έχει δείξει μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε κάνει ένα τεράστιο άλμα, ώστε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι είχαμε υπολογίσει στην αρχή, -και στην αρχή, είχα υπενθυμίσει ότι θα απαιτηθεί ένα διάστημα αρκετών μηνών, έως το τέλος του 2011 για να επιτευχθεί συμφωνία- τα έργα αυτά θα απεμπλακούν. ...