Αυτοκινητόδρομος... Τώρα που μπορούν να δουλέψουν στα απαλλοτριωθέντα, τράβηξαν «φρένο» στις μπουλντόζες !
Την κατάσταση που υπήρχε στα εργοτάξια τής Ολυμπίας Οδού (Πατρών – Κορίνθου) την είχαμε περιγράψει και στο προηγούμενο «Φ».
Ένα ατελείωτο παζάρι μεταξύ κατασκευαστών, Υπουργείου και Τραπεζών μόλις είχε ξεκινήσει με σκοπό την «επικαιροποίηση» ων συμβάσεων, με τις 19 εταιρείες και τις 26 τράπεζες που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες κατασκευής και εκμετάλλευσης των 5 αυτοκινητοδρόμων σε όλη την Ελλάδα, που περιελάμβανε το «πακέτο» Γ. Σουφλιά του 2007.
Φαίνεται όμως ότι οι διαπραγματεύσεις, που συνεχίζονται εδώ και καιρό δεν καταλήγουν σε συμφωνία των εμπλεκομένων πλευρών. Αποτέλεσμα, είναι το επ’ αόριστον «κλείσιμο» των εργοταξίων και οι μόνες εργασίες που συνεχίζονται είναι μέσα στις σήραγγες (κυρίως για λόγους προστασίας από ενδεχόμενες καταρρεύσεις).
Η τραγική ειρωνεία είναι, ότι μία από τις «γκρίνιες» των κατασκευαστών, ότι δηλ. δεν προχωρούσε το έργο λόγω απαλλοτριώσεων έπαψε να ισχύει αφού από τις αρχές Μαΐου μπορούν πλέον να μπουν στα απαλλοτριωθέντα (Αιγείρα, Ακράτα κοκ), συνέβη το αντίθετο: απεσύρθησαν οι μπουλντόζες!
Και ενώ υπήρχε διαβεβαίωση των εργοδοτών προς τους εκατοντάδες εργαζόμενους στα οδικά έργα ότι θα ξανάπιαναν δουλεία αρχές Ιουνίου, υπάρχει πλέον φημολογία ότι η ημερομηνία επανέναρξης θα είναι πολύ μακριά, ίσως το φθινόπωρο -μπορεί και Χριστούγεννα...
Και αυτό, επειδή οι τράπεζες εξακολουθούν να «στυλώνουν» τα πόδια γιατί θεωρούν ότι τα έργα δεν είναι βιώσιμα...
Με αυτή την κατάσταση, οι προτάσεις τού Υπουργείου δεν φαίνεται να μετράνε. Το Δημόσιο, προκειμένου να συνεχίσουν τα έργα, αναλαμβάνει το κόστος της μείωσης διοδίων από 25% έως 30% για τα κατασκευασμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων επί 3 χρόνια και ταυτόχρονη μείωση 50% για τα υπό κατασκευή τμήματα. Παράλληλα διασφαλίζει σε πρώτη φάση ποσό 500 εκατομμυρίων ευρώ από τον προϋπολογισμό, το οποίο θα λειτουργήσει ως εγγύηση για τη χρηματοδότηση των έργων 6-8 μηνών, μέχρις ότου αναλάβει ρόλο η εταιρεία ειδικού σκοπού Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, η οποία θα ιδρυθεί µε προίκα τα μελλοντικά έσοδα (20 δισ. ευρώ) από τα διόδια, που θα παρέχει τις εγγυήσεις για τις χρηματοδοτήσεις.
Αν σταματήσουν τα έργα, το Δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει ως αποζημίωση 2,5 δισ. ευρώ.
Η εμπλοκή των προσπαθειών επανέναρξης τού έργου, εμμέσως πλην σαφώς επιβεβαιώθηκε και από τον αρμόδιο Υπουργό Δημήτρη Ρέππα, στις 29 Μαΐου 2011, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης τού Πρωθυπουργού στα Καλάβρυτα, ο οποίος τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και επιμένει ότι εντός τού Ιουνίου θα βρεθεί λύση (εφόσον “επικαιροποιηθούν” από τη Βουλή οι συμβάσεις Σουφλιά)...
Παράλληλα ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, ανακοίνωσε στις 10 Ιουνίου 2011 μεταξύ άλλων:
«Ανακοινώνουμε σήμερα τη θετική κατάληξη του διαλόγου με τους παραχωρησιούχους και τους εκπροσώπους των Τραπεζών, προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα σύμφωνο συναντίληψης εντός του οποίου θα αναζητήσουμε -και από αυτό θα προκύψουν- οριστικές λύσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων σχετικά με τους πέντε μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
...Έχει πολύ μεγάλη αξία να τονίσουμε ότι η συμφωνία στην οποία έχουμε καταλήξει και μονογράφτηκε από τον Γενικό Γραμματέα και τους εκπροσώπους των παραχωρησιούχων, που είναι η πλευρά με την οποία συμβάλλεται το Δημόσιο, είναι μια συμφωνία η οποία στηρίζεται στο πνεύμα και το γράμμα των αρχικών συμβάσεων που προβλέπει το πλαίσιο, συγκεκριμένη κατανομή κινδύνων μεταξύ των μερών, συγκεκριμένες υποχρεώσεις και αρμοδιότητες για κάθε συμβαλλόμενο.
...Ξεκινούμε μια συζήτηση προκειμένου να εξειδικεύσουμε πλέον αυτό το πλαίσιο, όσον αφορά στις τεχνικές λύσεις, όσον αφορά στην τεκμηρίωση της βιωσιμότητας αυτού του μεγάλου αναπτυξιακού προγράμματος και πιστεύω ότι μέσα στον επόμενο μήνα θα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε μια ανακοίνωση εξίσου αισιόδοξη, για το ότι οι Τράπεζες, όπως μέχρι τώρα κατ’ αρχήν δέχονται, παραμένουν στο πρόγραμμα αυτό. Θα επιβεβαιώσουν την οριστική θέση τους, εμπράκτως πλέον, με τη συνέχιση της καταβολής των ποσών στο πλαίσιο των δανείων, προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή νέων τμημάτων σε αυτούς τους αυτοκινητόδρομους.
Τα θέματα είναι πολυσύνθετα, τα προβλήματα δεν έχουν εξαλειφθεί. ...αύριο κιόλας, ξεκινούμε, χωρίς να ξεκινά από το μηδέν αυτή η συζήτηση, τις διαπραγματεύσεις μας με τις Τράπεζες. Όταν λέω εμείς, εννοώ όχι μόνον το Υπουργείο μας, αλλά και το Υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού στο πλαίσιο της συνέντευξης στην οποία αναφέρθηκα, υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει. Γνωρίζετε ότι έχει ανακοινωθεί η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας του Δημοσίου, της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού όπως την είχαμε τότε αναγγείλει. Γνωρίζετε επίσης ότι έχει ανακοινωθεί η πρόσληψη συμβούλων για το πρόγραμμα των αυτοκινητοδρόμων. Πρόκειται να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις αυτές τις ημέρες. Η συζήτηση αυτή, εφ’ όσον επιδειχθεί και από την άλλη πλευρά το πνεύμα ευθύνης που μέχρι τώρα έχει δείξει μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουλίου. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε κάνει ένα τεράστιο άλμα, ώστε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι είχαμε υπολογίσει στην αρχή, -και στην αρχή, είχα υπενθυμίσει ότι θα απαιτηθεί ένα διάστημα αρκετών μηνών, έως το τέλος του 2011 για να επιτευχθεί συμφωνία- τα έργα αυτά θα απεμπλακούν. ...