διαχρονικά επίκαιρα

Αθήνα - Πάτρα, με τρένο: 25 χρόνια, για «στρώσιμο» σιδηροτροχιών… Του Κώστα Ρόζου - 05-03-2015 Η ανυπαρξία ενιαίας στρατηγικής των τοπικών φορέων και η "σαλαμοποίηση" τού έργου από το φορέα υλοποίησης, οδήγησαν στον χρονικό «εκτροχιασμό» τού σιδηροδρομικού δικτύου τής Βόρειας Πελοποννήσου... Είναι γεγονός, ότι η υπόθεση της κατασκευής του νέου σιδηροδρομικού δικτύου, δεν ευρίσκεται αυτό το διάστημα στην ημερήσια (πολιτική) διάταξη. Το θέμα, μάλλον, «ξεθώριασε» και δημοσιογραφικά… Κούρασε, απογοήτευσε, ξεχάστηκε…; Ίσως όλα αυτά μαζί. «Και πολύ ασχοληθήκαμε», θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος. «Και της Άρτας το γιοφύρι, γρηγορότερα τελείωσε. Επί δύο - τρεις δεκαετίες, τρένο ακούμε και τρένο δεν βλέπουμε…» Ουδέποτε, πάντως, το στρατηγικής σημασίας έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας – Πάτρας, ήταν σε υψηλό βαθμό πολιτικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, αφού η διαχρονική διαχείρισή του, ήταν τουλάχιστον περιπτωσιολογική και αποσπασματική. Το γνωστό, «βλέποντας και κάνοντας» Έτσι, και εν έτι 1993, ούτε καν στα «ψιλά» πέρασε μια σημαντική μελέτη και ασυζητητί πετάχτηκε στα «σκουπίδια», η οποία αν είχε αξιοποιηθεί σωστά, σήμερα δεν θα αναρωτιόμαστε, ούτε πότε το τρένο θα φτάσει στην Πάτρα, ούτε θα υπήρχε δυσανασχέτηση στις τοπικές κοινωνίες με τη διαφορετική αντιμετώπιση των παραλιακών οικισμών σε Κορινθία και Αχαΐα (αλλού εγκρίθηκαν υπογειοποιήσεις, αλλού εγκρίθηκαν παρακάμψεις, αλλού παρέμειναν διχοτομήσεις)… Και ενώ σήμερα η συζήτηση -περί σύγχρονου τρένου- έπρεπε να είναι σε άλλο επίπεδο, στο πόσες δηλ. εμπορικές αμαξοστοιχίες θα μπορούσαν να διακινούνται απευθείας από το λιμάνι της Πάτρας με κατεύθυνση τον ευρωπαϊκό βορά, και πόσες εκφορτώσεις πλοίων θα μπορούσαν να γίνονταν σε ελληνικά τρένα από τα λιμάνια Αιγίου, Κιάτου, Κορίνθου, αντ’ αυτής επί μία δεκαπενταετία τουλάχιστον ανακυκλώνεται η ίδια συζήτηση: Υπομονή, το τρένο έφτασε στο Κιάτο. Υπομονή, σύντομα θα φτάσει στο Ξυλόκαστρο. Υπομονή, σύντομα θα το δούμε στη Ακράτα. Υπομονή, η υπογειοποίηση του Διακοπτού τελείωσε. Υπομονή, οι σταθμοί και οι στάσεις είναι έτοιμοι από το 2012. Υπομονή, τα τούνελ και η παράκαμψη του Αιγίου εδώ και χρόνια είναι έτοιμα. Υπομονή, η Παναγοπούλα είναι (σχεδόν) έτοιμη. Υπομονή, μέσα στο 2015 θα δημοπρατηθούν άλλα 10 χλμ… Και τα χρόνια περνάνε, με αλλεπάλληλες ανανεώσεις χρόνου. Αρχικός σχεδιασμός: Κιάτο – Αίγιο, ολοκλήρωση το 2009. Άντε το 2010, γιατί φταίξανε ενστάσεις τοπικών κοινωνιών. Άντε το 2011, γιατί φταίξανε τα οικονομικά προβλήματα των κατασκευαστών. Άντε το 2012, γιατί φταίξανε οι ενστάσεις «αντιπάλων» κατασκευαστών. Άντε το 2013, γιατί φταίξανε τα έργα στο Θολοπόταμο που πνίξανε την Αιγείρα. Άντε το 2014, γιατί εμποδίζανε τα αρχαιολογικά ευρήματα. Άντε το 2015, γιατί φταίξανε οι καθυστερημένες απαλλοτριώσεις. Άντε το 2016, γιατί φταίξανε προβλήματα χρηματοδότησης. Άντε το 2017 γιατί… κλπ. κλπ. κλπ. Σε γενικές γραμμές, πάντοτε κάτι φταίει. Είτε αυτό ονομάζεται έλλειψη εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού, είτε ατολμία αντιμετώπισης μιας καταστροφικής «τριτοκοσμικής» γραφειοκρατίας, είτε σύγχυση αρμοδιοτήτων, είτε έλλειψη ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών… είτε, είτε… Θα μπορούσε, βέβαια, όλες οι παραπάνω διαπιστώσεις να ενσωματωθούν στο εξής ρητορικό ερώτημα: «Τελικά, το έργο τού νέου σιδηροδρομικού δικτύου Κορίνθου - Πατρών, είναι έργο που υλοποιεί η κεντρική εξουσία ή έργο που το διαχειρίστηκαν οι κατά τόπους παράγοντες εξουσίας…;» Με άλλα λόγια «Υπήρξε και πόσο επηρέασε, ένα αόρατο πολιτικό «μπρα ντε φερ» μεταξύ κεντρικής εξουσίας και τοπικής αυτοδιοίκησης, χρησιμοποιώντας δίκαια τοπικά αιτήματα, αναλόγως εκλογικών σκοπιμοτήτων ;» Όμως, σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι πολύ πιο περίπλοκο. Για να εξαχθεί κάποιο ασφαλές συμπέρασμα για το «τις πταίει» στο σχεδιασμό τού σύγχρονου σιδηροδρόμου, θα πρέπει όσοι ενεπλάκησαν τις περασμένες δεκαετίες με την περιφερειακή – πολιτική διαχείρισή του, να ερωτηθούν, αν ασχολήθηκαν σε βάθος με την διερεύνηση της τοπικής ιστορίας, της γεωμορφολογίας, τους τουριστικούς και αρχαιολογικούς προορισμούς, τους περιφερειακούς συγκοινωνιακούς κόμβους, τους υπάρχοντες και μελλοντικούς χωροταξικούς σχεδιασμούς, τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής κατά μήκος της παραλιακής βόρειας Πελοποννήσου. Πασιφανές, ότι το εν λόγω ερώτημα θα μείνει στο διηνεκές αναπάντητο… Με το σκεπτικό αυτό, λοιπόν, ας ξεκινήσουμε από τη φράση «τις πταίει» τού Τρικούπη, ο οποίος σε πέντε χρόνια -δανειζόμενος 250 εκατομ. φράγκα- ένωσε την Πάτρα και την Αθήνα με γραμμή μικρότερη των τότε διεθνών σιδηροδρομικών προδιαγραφών, τονίζοντας ότι λόγω μεγάλου κόστους η μεγαλύτερη γραμμή θα κατασκευαζόταν αργότερα… Τότε κατασκευάσθηκαν και οι δεκάδες σταθμοί - στάσεις κατά μήκος των παραλίων του νότιου Κορινθιακού σε σημεία που, είτε ήταν κωμοπόλεις, είτε ήταν μικρά εμπορικά επίνεια της πυκνοκατοικημένης τότε ενδοχώρας. Με απλά λόγια, η σημερινή οικιστική μορφή της βόρειας Πελοποννήσου οφείλεται κατά πολύ στη μελέτη - κατασκευή του σιδηροδρόμου στα τέλη του 19ου αιώνα. Βέβαια, το «αργότερα» του Τρικούπη, ήρθε (ως σκέψη) με καθυστέρηση ενός αιώνα ! Αισίως, λοιπόν, φτάσαμε στο 1993. Τη χρονιά εκείνη, οι δεκάδες παραθαλάσσιες Κοινότητες εκατέρωθεν του Κορινθιακού Κόλπου, έγιναν αποδέκτες ενός ογκωδέστατου βιβλίου, με το συνοδευτικό έγγραφο του αρμόδιου Υπουργείου που ζητούσε να ενημερωθούν οι δημότες και οι τοπικοί φορείς επί του περιεχομένου και να αποσταλούν τυχόν προτάσεις ή ενστάσεις... Ουσιαστικά, τότε εισήχθη -με πλάγιο τρόπο- στην ελληνική πραγματικότητα μια «νέα» λέξη, αυτή της ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ, με την έννοια ότι το κράτος προτείνει στον πολίτη και ο πολίτης αντιπροτείνει… Τη μελέτη, που είχε παραγγελθεί και πληρωθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ, υπέγραφε το γνωστό γραφείο τού Θύμιου Παπαγιάννη. Τι περιείχε αυτό το βιβλίο; Ξεκινούσε με μία ...άγνωστη φράση: «Ειδική χωροταξική μελέτη Κορινθιακού κόλπου» και με μια λεπτομερέστατη περιγραφή, σπιθαμή προς σπιθαμή σκιαγραφούσε το πώς θα μπορούσε να προχωρήσει η μελλοντική αναπτυξιακή πορεία των παράλιων περιοχών περιμετρικά του Κορινθιακού… -Σήραγγες και κοιλαδογέφυρες, με τις οποίες θα παρακάμπτονταν οι Εθνικοί Άξονες (Αυτοκινητόδρομος, Σιδηρόδρομος) για να μην διχοτομούν τους ασφυχτικά δομημένους παράλιους οικισμούς. -Αυστηρές προδιαγραφές πολεοδόμησης. -Ζώνες πρασίνου, αγροτικές, ήπιας δόμησης. -Ζώνες προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος. -Αρχαιολογικές ζώνες, με πλήρη απαγόρευση οικιστικής δραστηριότητας. κλπ… Πόσοι, όμως, ενημερώθηκαν για εκείνη την μελέτη; Με σιγουριά, μπορεί να δοθεί η εξής απάντηση: Λίγοι πληροφορήθηκαν την ύπαρξή της, λιγότεροι την «έπιασαν» στα χέρια τους, ελάχιστοι τη διάβασαν και την αξιολόγησαν. Πολλοί από αυτούς, που απλώς την «άγγιξαν», άρχισαν τη γκρίνια: «Μα είναι δυνατόν το Κράτος να πληρώνει μελέτες που περιγράφουν …παραμύθια. Άκου, λέει, να περάσουν το τρένο και την Εθνική Οδό με τρία τούνελ κάτω από τα Μάρμαρα (Αιγείρα). Δεν γίνονται αυτά στη σεισμογενή Ελλάδα…» Φυσικά, όλοι και χωρίς δεύτερη κουβέντα την απέρριψαν μετά βδελυγμίας. Όχι, επειδή φοβήθηκαν μη γυρίσει η γη …ανάποδα, αλλά για έναν πολύ - πολύ σοβαρό λόγο. Οι φραγμοί, που θα έμπαιναν στους όρους δόμησης και επέκτασης των οικιστικών ιστών, έγιναν το «κόκκινο πανί». Κανείς δεν ήταν διατεθειμένος να βάλει «φρένο» στη νέα «belle epoque» -αντιπαροχής εξοχικής κατοικίας- στις ανερχόμενες Ριβιέρες του Κορινθιακού… Και έτσι, η ειδική χωροταξική μελέτη, ενταφιάστηκε με συνοπτικές διαδικασίες!...

ΝΕΟ

  • ΕΡΓΟΣΕ
  • Ολύμπια Οδός
  • Διάβρωση ακτών
  • Σχέδιο πόλεως
  • Αποχετευτικό Αιγιαλείας
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 1
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 2
  • Άρθρογραφία
  • Βιολογικός Ακράτας
  • Δασικοί χάρτες
  • ΣΧΟΑΠ Αιγείρας...
  • Θολοπόταμος...
  • 17η Επαρχιακή οδός
  • Γυμνάσιο Αιγείρας
  • Δημοτικό Σχ. Αιγείρας
  • Κορινθιακός
  • Δημοτικές εκλογές 2014
  • 2 Ιουν 2011

    ΜΑΪΟΣ 2011. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΧΥΤΑ ΑΙΓΕΙΡΑΣ

     ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
    ΕΚΘΕΣΗ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΑΧΑΪΑΣ ΚΑΙ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ»
    ΜΑΪΟΣ 2011
    ------------------------------------------------------------------------
    Αποτύπωση ΧΥΤΑ Αιγείρας
    Α. Στοιχεία Επιθεώρησης
    Ημερομηνία επίσκεψης : Παρασκευή 30 Μαρτίου 2011,

    Ε.2. Μορφολογία κυττάρου/κυττάρων
    Το κύτταρο είναι κατασκευασμένο με σχετικά αυξημένες κλίσεις πρανών (μεσαίο και κατώτερο τμήμα). Επιπλέον παρατηρήθηκε η μη τήρηση ενιαίας κλίσης ειδικότερα στο ανάντη τμήμα της εγκατάστασης του ΧΥΤΑ. Συγκεκριμένα, το ανάντη τμήμα παρουσιάζει ηπιότερη (μικρότερη) κλίση από το κεντρικό και κατώτερο τμήμα της εγκατάστασης. Η διαμόρφωση αυτή, δημιουργεί προϋποθέσεις:
    - μη ομοιόμορφης τάσης των γεωμεμβρανών και γεωυφασμάτων στον χώρο της εγκατάστασης
    - ενδεχόμενης διαφυγής στραγγισμάτων προς το εξωτερικό (μη επενδεδυμένο) τμήμα της εγκατάστασης
    - μη ομοιόμορφη γεωτεχνική συμπεριφορά των κυψελών ημερήσιας αποθήκευσης των απορριμμάτων και ενδεχόμενο διαχωρισμό.
    Πιθανότατα, οι αστοχίες αυτές στη διαμόρφωση του κυττάρου να έγιναν μετά την πυρκαγιά του Ιουλίου του 2007, όπου μεγάλο μέρος του κυττάρου (γεωμεμβράνες, γεωυφάσματα κ.α.) μαζί με απορρίμματα κάηκαν ολοσχερώς.
    Ε.9. Επικάλυψη ημερήσιας στρώσης απορριμμάτων
    Την ημέρα της αυτοψίας υπήρχαν ακάλυπτα απορρίμματα. Βάσει μακροσκοπικής παρατήρησης τα ακάλυπτα απορρίμματα ήταν κάποιων ημερών. Η μη κάλυψη αυτών ενδεχόμενα να οφείλεται στην βλάβη του φορτωτή, ο οποίος είχε χαλάσει. Την ημέρα της αυτοψίας τεχνικό προσωπικό του δήμου προσπαθούσε να τον επισκευάσει. Ο μεγάλος όγκος των απορριμμάτων ήταν καλυμμένος. Η παρουσία γλάρων είναι ένδειξη μη επιμελημένης, καθημερινής επικάλυψης των απορριμμάτων.
    Ε.13. Μέτρα για την αντιμετώπιση καθιζήσεων. Δεν υπάρχουν τέτοια μέτρα.
    Ε.14. Παραγωγή στραγγισμάτων - Ποσότητα παραγόμενων στραγγισμάτων. Δεν υπήρχε πληροφόρηση ως προς την ποσότητα στραγγιδίων που παράγονται από το ΧΥΤΑ και μεταφέρονται στην μονάδα επεξεργασίας των στραγγιδίων.
    Τυχόν αστοχίες – προβλήματα που παρατηρήθηκαν 
    - Την ημέρα της αυτοψίας διαπιστώθηκε ότι η μονάδα επεξεργασίας των στραγγιδίων στο έργο βρισκόταν εκτός λειτουργίας στο σύνολό της. Επιπλέον, παρατηρήθηκαν διαρροές στραγγισμάτων σε πολλά σημεία περιμετρικά και κατάντη του χώρου απόθεσης. Γίνεται προσπάθεια συλλογής πολυάριθμών διαρροών στραγγισμάτων με πλαστικούς σωλήνες μικρής διαμέτρου προς την δεξαμενή συλλογής. Το σύστημα συλλογής των στραγγισμάτων δεν είναι σε καλή κατάσταση (αγωγοί που δεν καταλήγουν σε συλλεκτήριο αγωγό, αλλά στο ενεργό σώμα του ΧΥΤΑ, αγωγοί φραγμένοι από απορρίμματα).
    - Το σύνολο των δεξαμενών περιείχε στραγγίδια.
    - Παρατηρήθηκαν σημαντικές εδαφικές καθιζήσεις και αστοχίες του εδάφους, στην περιοχή θεμελίωσης του βιολογικού καθαρισμού που βρίσκεται πλησίον της πλάστιγγας ζυγίσματος. Παρατηρήθηκαν διαρροές των δεξαμενών στην περιοχή αυτή, ίσως εξαιτίας των καθιζήσεων που πραγματοποιήθηκαν. Παρατηρήθηκαν επίσης ενδείξεις εργασιών πιθανής στεγανοποίησης των δεξαμενών αυτών.
    - Κατά την επίσκεψη της ομάδας εργασίας παρατηρήθηκε ότι οι εδαφικοί σχηματισμοί κατάντη του χώρου διάθεσης, στην περιοχή των δεξαμενών συλλογής ήταν έντονα διαποτισμένοι. Το πρόβλημα αυτό ενδέχεται να λαμβάνει χώρα σε μεγάλη έκταση, καθώς εκτιμάται ότι συμβαίνει συχνή και εκτεταμένη διάθεση στραγγισμάτων σε μεγάλη εδαφική επιφάνεια, είτε εξαιτίας των αυξημένων διαρροών στραγγισμάτων, είτε εξαιτίας της υπερχείλισης των δεξαμενών, είτε εξαιτίας αδυναμίας των συστημάτων συλλογής των όμβριων απορροών είτε λόγω των προηγούμενων παραγόντων και άλλων επίσης που δεν δύναται να καθοριστούν με την απλή αναγνώριση στον χώρο. Η διαχείριση αυτή, εκτός των κινδύνων για την δημόσια υγεία, εγκυμονεί κινδύνους και για τις ίδιες τις κατασκευές αλλά και για την μειωμένη πλέον ευστάθεια των εδαφικών σχηματισμών των δεξαμενών. Είναι βέβαιο ότι αυτό θα οδηγήσει σε αυξημένες εδαφικές παραμορφώσεις που πιθανά θα βλάψουν τα τεχνικά έργα (με την δημιουργία αυξημένων καθιζήσεων, ρωγμών κλπ).
    Ε.15. Βιοαέριο
    Ύπαρξη συστήματος συλλογής και διάθεσης βιοαερίου. Το σύστημα συλλογής και διοχέτευσης του βιοαερίου προς τον πυρσό καύσης δεν έχει αναπτυχθεί.
    Υπάρχουν πηγάδια συλλογής βιοαερίου ;  Δεν έχουν ανοιχτεί γεωτρήσεις βιοαερίου.
    Μετρήσεις παραγόμενου βιοαερίου (ποσότητες) Δεν υπάρχουν.
    Ποιοτική σύσταση παραγόμενου βιοαερίου. Δεν έχει μετρηθεί.
    Πυρσοί καύσης βιοαερίου. Πόσοι είναι και πόσοι από αυτούς λειτουργούν αποτελεσματικά ;
    Υπάρχει ένας πυρσός καύσης, ο οποίος δεν έχει τεθεί ποτέ σε λειτουργία και είναι αυτονόητο εφόσον δεν έχει κατασκευαστεί το σύστημα συλλογής του παραγόμενου βιοαερίου. Μάλιστα, ο πυρσός είναι καλυμμένος από πλαστικό, προκειμένου να προφυλάσσεται από την βροχή.
    Υπάρχοντα συστήματα για τον έλεγχο συγκέντρωσης του βιοαερίου; Δεν αναφέρθηκαν.
    Γίνεται ενεργειακή αξιοποίηση του παραγόμενου βιοαερίου; Όχι.
    Οι κεφαλές στο πηγάδια του βιοαερίου λειτουργούν κανονικά; Δεν υπάρχουν πηγάδια.
    Ε.16. Ο ΧΥΤΑ διαθέτει χώρο για τον καθαρισμό των ελαστικών των απορριμματοφόρων καθώς και πλυντήριο απορριμματοφόρων;. Ο ΧΥΤΑ διαθέτει εγκατάσταση καθαρισμού των ελαστικών των απορριμματοφόρων και συνεργείο. Δεν διαθέτει πλυντήριο απορριμματοφόρων. Παρατηρήθηκε αστοχία του συστήματος μεταλλικών σχαρών στην έξοδο των οχημάτων από τον χώρο απόθεσης, καθώς και πλήρωση της υποκείμενης τάφρου με απορρίμματα.
    Ε.17. Τα απόβλητα από τα πλυσίματα μεταφέρονται προς επεξεργασία στην μονάδα επεξεργασίας των στραγγιδίων; Αν όχι που μεταφέρονται προς διάθεση;
    Δεν υπάρχουν τέτοια απόβλητα.
    Ε.18. Ικανοποιητική αποχέτευση ομβρίων υδάτων. Η αποχέτευση των ομβρίων κρίνεται ανεπαρκής.
    Ε.19. Περιφερειακή τάφρος χώρου ΧΥΤΑ. Περιμετρικά του κυττάρου απόθεσης των απορριμμάτων αντί της προβλεπόμενης τάφρου υπάρχει ρηχή αύλακα. Εκτιμάται ότι αντί να παροχετεύει τα όμβρια εκτός του κυττάρου αναμιγνύει όμβρια και στραγγίσματα οδηγώντας τα στη δεξαμενή συλλογής. Ταυτόχρονα η κλίση της σε αρκετά σημεία είναι προς το εσωτερικό του ενεργού ΧΥΤΑ, με αποτέλεσμα τα όμβρια ύδατα όχι μόνο δεν απομακρύνονται από το σώμα των απορριμμάτων αλλά διοχετεύονται σε αυτό.
    Ε.20. Οδός πρόσβασης. Παρατηρήθηκε τμηματική αστοχία κατολισθητικού τύπου στην οδό πρόσβασης, πλησίον στην είσοδο της εγκατάστασης.
    Ε.26. Παρατηρήθηκαν βαριές οσμές; Στο άνω τμήμα του κυττάρου αλλά και κοντά στην μονάδα συλλογής των στραγγισμάτων παρατηρήθηκε σημαντική οσμή, που υποδηλώνει την παρουσία βιοαερίου. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε όλους παρατηρήθηκε ελαφρό τσούξιμο στον λαιμό.
    ΣΤ. Συμπεράσματα – Γενικές Παρατηρήσεις
    Ο ΧΥΤΑ στη θεση Αιγείρα σχεδιάσθηκε και κατασκευάσθηκε ως ένα σύγχρονο έργο διαχείρισης των απορριμμάτων της 3ης Διαχειριστικής Ενότητας Αχαΐας. Κατά την επίσκεψη παρατηρήθηκε ο τρόπος λειτουργίας του έργου εν συνόλω και αποτυπώθηκαν μερικά σημαντικά προβλήματα τα οποία συνοψίζονται κατωτέρω:
    Ø Μη τήρηση του προγράμματος εκμετάλλευσης του ΧΥΤΑ.
    Ø Το γεωύφασμα δεν διαστρώνεται απ’ ευθείας πάνω στη γεωμεμβράνη. Δεν υπάρχει στρώση προστασίας του γεωυφάσματος. Πρέπει να ληφθεί μέριμνα για την προστασία της στραγγιστικής μεμβράνης ώστε να μην καταστρέφεται από τον άνεμο. Παρατηρήθηκε η έκθεση αρκετών ρολών γεωυφασμάτων στον ήλιο στα κατάντη του χώρου (πλησίον της δεξαμενής υπερχείλισης)
    Ø Πλήρης αστοχία στο θέμα της διαχείρισης των στραγγιδίων και ειδικότερα στο σύστημα συλλογής αυτών.
    Ø Προβλήματα κατολισθήσεων στην εσωτερική και εξωτερική οδοποιία (επικίνδυνες καταπτώσεις)
    Ø Μη ανάπτυξη του συστήματος συλλογής-απαγωγής του βιοαερίου κατά παράβαση της την παρ. 7.1.4 του κεφ. 5 «Τεχνικές προδιαγραφές ΧΥΤΑ» της ΚΥΑ 114218/17-11-1997 (ΦΕΚ 1016, τ. Β’) «το σύστημα συλλογής και απαγωγής του βιοαερίου τίθεται σε λειτουργία το αργότερο ένα εξάμηνο από την έναρξη λειτουργίας του ΧΥΤΑ.»
    Ø Μη έκπλυση των τροχών απορριμματοφόρων μετά την απόθεση των απορριμμάτων στο κύτταρο.
    Ø Σημαντική έλλειψη του απαραίτητου και εξειδικευμένου προσωπικού για τη λειτουργία του έργου.
    Ø Στον χώρο κατάντη του κυττάρου, στην περιοχή των δεξαμενών οι εδαφικοί σχηματισμοί παρατηρήθηκαν έντονα διαποστισμένοι, πιθανά με στραγγίσματα απορριμμάτων. Το πρόβλημα αυτό ενδέχεται να λαμβάνει χώρα σε μεγάλη έκταση, καθώς εκτιμάται ότι συμβαίνει συχνή και εκτεταμένη διάθεση στραγγισμάτων σε μεγάλη εδαφική επιφάνεια, είτε εξαιτίας πιθαμών διαρροών στραγγισμάτων, είτε εξαιτίας της υπερχείλισης των δεξαμενών, είτε εξαιτίας αδυναμίας των συστημάτων συλλογής των όμβριων απορροών είτε λόγω των προηγούμενων παραγόντων και άλλων επίσης που δεν δύναται να καθοριστούν με την απλή αναγνώριση στον χώρο. Η υπεδάφια αυτή διάθεση, εκτός των κινδύνων για την δημόσια υγεία, εγκυμονεί κινδύνους και για τις ίδιες τις κατασκευές αλλά και για την μειωμένη πλέον ευστάθεια των εδαφικών σχηματισμών των δεξαμενών. Είναι βέβαιο ότι αυτό θα οδηγήσει σε αυξημένες εδαφικές παραμορφώσεις που πιθανά θα βλάψουν τα τεχνικά έργα (με την δημιουργία αυξημένων καθιζήσεων, ρωγμών κλπ).
    Ζ. Προτεινόμενα Άμεσα Μέτρα Αποκατάστασης Αστοχιών ΧΥΤΑ Αιγείρας
    Ø Στεγανοποίηση των δεξαμενών όπου χρειάζεται και άμεση επαναλειτουργία του βιολογικού καθαρισμού.
    Ø Άρση των κακοτεχνιών, όπου είναι εφικτό, στο σύστημα στεγάνωσης και στο σύστημα συλλογής στραγγισμάτων. Κατασκευή σωστής περιμετρικής του κυττάρου τάφρου όμβριων και παροχέτευσή τους εκτός της δεξαμενής συλλογής στραγγισμάτων. Επιπλέον, να ληφθεί μέριμνα για την συλλογή των στραγγισμάτων που διαφεύγουν από το απορριμματικό ανάγλυφο.
    Ø Δημιουργία διαθέσιμης ποσότητας εδαφικού υλικού για την κάλυψη των ημερησίων αποθέσεων απορριμμάτων αλλά και επιπλέον ποσότητας για χρήση σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς.
    Ø Άμεση ανάπτυξη του συστήματος συλλογής-απαγωγής του βιοαερίου και καύση του στον πυρσό.
    Ø Επισκευή και συντήρηση του οδικού δικτύου.
    Ø Επισκευή του φορτωτή, γεφυροπλάστιγγας, αντλιών του βιολογικού καθαρισμού και του συστήματος έκπλυσης τροχών. Η προμήθεια φορτηγού θα διευκόλυνε την εύρυθμη λειτουργία του ΧΥΤΑ.
    Ø Επαναλειτουργία του μετεωρολογικού σταθμού.
    Ø Κλείσιμο και αποκατάσταση της πλησίον του ΧΥΤΑ χωματερής αδρανών, ογκωδών, πρασίνων κ.ο.κ.
    Ø Άμεση εκπαίδευση του υπάρχοντος προσωπικού - πλήρωση κενών θέσεων.
    Προτάσεις για την αντιμετώπιση των καθιζήσεων.
    Η Ομάδα Εργασίας διατυπώνει την πρόταση ότι είναι χρήσιμη η περαιτέρω γεωλογική έρευνα για να αντιμετωπιστούν οι καθιζήσεις στην κτιριακή υποδομή και στην οδοποιία. Όπως αναφέρθηκε, υπάρχουν σημαντικές κατολισθήσεις στα όρια της περίφραξης του ΧΥΤΑ οι οποίες έχουν καταστρέψει την περίφραξη καθώς και την γεφυροπλάστιγγα.
    Απαιτείται έλεγχος του υπεδάφους με την διενέργεια δειγματοληψίας και ελέγχου εδαφικών δοκιμίων από κατάλληλες θέσεις και βάθη. Οι εργασίες δειγματοληψίας πρέπει να επιτρέπουν την δημιουργία χαρτών/σχεδίων με ζωνοποίηση των αποτελεσμάτων της ανάλυσης σε κατακόρυφες διατομές του υπεδάφους για την περιοχή ελέγχου. Προτείνεται δειγματοληψία με την θέση της κεφαλής ορισμένων γεωτρήσεων επί ευθείας διεύθυνσης, προκειμένου να καταρτιστούν οι απαιτούμενες γεωτεχνικές τομές ελέγχου.
    ……………………………………………………….

    Ομάδα Εργασίας
    1. Λυμπεράτος Γεράσιμος, Χημικός Μηχανικός Ph.D, Καθηγητής Παν. Πατρών
    2. Θωμόπουλος Νικόλαος, Δρ. Χημικός Μηχανικός
    3. Γιαννακιτσίδου Όλγα, Χημικός Μηχανικός, M. Sc Διαχείριση Περιβάλλοντος
    4. Καπόπουλος Χριστόφορος, M. Sc Πολιτικός Μηχανικός - Γεωλόγος

    Ανατολική Αιγείρα... Drone !