6.8.14

Και με το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου ETCS, το νέο τρένο

Σε αναμονή για το πότε θα πέσουν οι υπογραφές μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ και της αναδόχου κοινοπραξίας {ΜΕΤΚΑ - Ξανθάκης - Thales}, ώστε να αρχίσει να τρέχει ο χρόνος των 24 μηνών που είναι η συμβατική υποχρέωση για την παράδοση του σιδηροδρομικού έργου Κιάτου – Ροδοδάφνης, το οποίο είχε διακοπεί οριστικά μετά την πλημμύρα που προκλήθηκε στην Αιγείρα με την υπερχείλιση του Θολοποτάμου στις 6 Φεβρουαρίου 2012.
Σχεδόν τρία χρόνια αργότερα, το πασίγνωστο «τέρας» της Ελληνικής γραφειοκρατίας, φαίνεται να καταλαγιάζει (έστω με βαθύτερα το χέρι στο εθνικό ταμείο) και να δείχνει «φως στο βάθος του τούνελ», όπερ σημαίνει ότι -καλώς εχόντων των πραγμάτων- μέσα στο 2017 το τρένο θα διασχίζει την Αιγιαλεία με ταχύτητες που θα αγγίζουν τα 150 χλμ την ώρα…
 Τα έργα που απαιτούνται για την πλήρη λειτουργία της γραμμής περιλαμβάνουν τη σιδηροδρομική υποδομή, την αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου, την κατασκευή της σιδηροδρομικής επιδομής, των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων στις σήραγγες και τα κτίρια εξυπηρέτησής τους και ηλεκτρονικού συστήματος σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση από το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας για τη σηματοτεχνική εξασφάλιση της γραμμής.
Παράλληλα, περιλαμβάνεται η εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών ETCS γραμμής επιπέδου 1 και Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων στο τμήμα από την έξοδο του σταθμού του Κιάτου έως το σημείο σύνδεσης με τη μελλοντική γραμμή που θα καταλήγει στο λιμάνι του Αιγίου πριν από τη στάση της Ροδοδάφνης.
Το ETCS αποτελεί το ευρωπαϊκό πρότυπο για τη σηματοδότηση και τον έλεγχο της ταχύτητας των αμαξοστοιχιών. Η εγκατάσταση του ETCS σε όλο το μήκος των νευραλγικής σημασίας διαδρόμων εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών και τραίνων υψηλής ταχύτητας θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.
Η ιδέα του ETCS είναι απλή: οι πληροφορίες διαβιβάζονται από το έδαφος στην αμαξοστοιχία, όπου ένας εποχούμενος ηλεκτρονικός υπολογιστής τις χρησιμοποιεί για να υπολογίσει την ανώτατη επιτρεπόμενη ταχύτητα και έπειτα, αν είναι ανάγκη, επιβραδύνει αυτόματα την αμαξοστοιχία. Το ETCS εντάσσεται στο ευρωπαϊκό σύστημα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ERTMS).
Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 20 διαφορετικά συστήματα σηματοδότησης που λειτουργούν στην Ευρώπη, ενώ η έλλειψη συμβατότητας μεταξύ τους αποτελεί μείζονα τεχνικό φραγμό στη διεθνή σιδηροδρομική κίνηση. Για παράδειγμα, η προσθήκη σε υπάρχουσα μηχανή έλξης ενός επιπλέον εθνικού συστήματος ασφαλείας, το οποίο έχει ήδη εγκριθεί σε διάφορες χώρες, και η εκ νέου απόκτηση όλων των εγκρίσεων ασφαλείας μπορεί να κοστίσουν πάνω από 2 εκατομμύρια € και να απαιτήσουν χρόνο άνω της διετίας. Με το ETCS οι ανωτέρω δαπάνες θα εξαλειφθούν.
Ωστόσο, το ETCS θα αποδώσει καρπούς μόνον εφόσον τα προϊόντα είναι πλήρως συμβατά και πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Η σημερινή απόφαση καθιστά αυστηρότερες τις απαιτήσεις όσον αφορά τις δοκιμές, επιβάλλοντας ιδιαίτερα τη δοκιμή εποχούμενων προϊόντων σε διαπιστευμένα εργαστήρια.