ττττττ

  • ΕΡΓΟΣΕ
  • Ολύμπια Οδός
  • Διάβρωση ακτών
  • Σχέδιο πόλεως
  • Αποχετευτικό Αιγιαλείας
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 1
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 2
  • Αρθρογραφία
  • Βιολογικός Ακράτας
  • Αποχετευτικό
  • ΣΧΟΑΠ Αιγείρας...
  • Θολοπόταμος...
  • 17η Επαρχιακή οδός
  • Γυμνάσιο Αιγείρας
  • Δημοτικό Σχ. Αιγείρας
  • XYTA «Αίγειρας»...
  • Τι θα γινει, θα παρετε κανενα σκουπιδι στην Αιγειρα και από την Πατρα

    1 ΙΟΥΛ 2011. Όταν το εύρος των περιβαλλοντικών μας ευαισθησιών είναι λίγο πιο μακριά από το οπτικο-πολιτικό μας πεδίο !… Πριν μερικούς μήνες ευρισκόμενος σε εκδήλωση φορέα Ειδικών αναγκών στην Αχαϊκή πρωτεύουσα, είχα την ευκαιρία στο περιθώριο της εκδήλωσης να συνομιλήσω με αρκετούς Αχαιούς πολιτικούς - βουλευτές, περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους (κυρίως Πατρινούς). Και ενώ η κουβέντα περιστρεφόταν στο τι μέλλει γενέσθαι με τα βαλτωμένα οδικά και σιδηροδρομικά έργα, γνωστός μου Πατρινός (τέως δημοτικός σύμβουλος) με ρώτησε χωρίς περιστροφές: Τι θα γίνει, θα πάρετε κανένα σκουπίδι στην Αιγείρα και από την Πάτρα που έχει σοβαρότατο πρόβλημα… τόσα λεφτά σάς έδωσε το κράτος για ΧΥΤΑ και τον θέλετε μόνο για την πάρτη σας… Φανερά ενοχλημένος και νομίζοντας ότι μου κάνει πλάκα, απευθύνθηκα στη μικρή “πολιτική” παρέα λέγοντάς τους: -Επειδή αντιλαμβάνομαι ότι δεν γνωρίζετε τίποτα για την περιοχή τής Αιγείρας, σας προσκαλώ σε μία επίσκεψη στον ΧΥΤΑ στην Κακή Χούνη, αφού πρώτα με ξεναγήσετε εσείς στον ΧΥΤΑ τής Ωλενίας… -Τι είναι η Κακή Χούνη με ρώτησε κάποιος διπλανός (μη πολιτικός) με απορία… - Μια περιοχή στη απέναντι βουνοκορφή από το αρχαίο Θέατρο, του απάντησα… -Δεν γνώριζα ότι εκεί υπάρχει θέατρο, θα περάσω καμιά φορά να το δω, πού ακριβώς είναι η Αιγείρα, μετά την Ακράτα και πριν το Ξυλόκαστρο νομίζω... -Έχεις δει που κατασκευάζονται οι σήραγγες της Ακράτας τού Αυτοκινητόδρομο, εκεί ακριβώς ευρίσκεται η Αιγείρα, του είπα, κλείνοντας τη συζήτηση… Από τότε, κάθε φορά που έρχεται στην επικαιρότητα ο “σκουπιδοπόλεμος” της Αιγιαλείας, ο οποίος όντως έχει αγγίξει τους ευαισθητοποιημένους περιβαλλοντικά συντοπίτες ώστε να μη γίνει η Κακή Χούνη τα “Λιόσια” τής Βόρειας Πελοποννήσου, έρχεται στη μνήμη και η παραπάνω “ενοχλητική” Πατρινή συζήτηση. Τα ερωτήματα είναι πολλά και ενδεχομένως αναπάντητα… Αξίζει για την Αιγείρα και την ευρύτερη περιοχή της, το κύριο σημείο “κοινωνικοπολιτιστικού” προσδιορισμού της να είναι “η "σκουπιδιάρα" της παραλιακής Αχαΐας”, τη στιγμή που έχουμε άκρως σημαντικές αρχαιολογικές περιοχές, όμορφες παραλίες, καταπληκτικούς ορεινούς όγκους, μια πολύ ενδιαφέρουσα -προς περιπατητική εξερεύνηση- κοίτη του Κριού κ.ο.κ. Γιατί,λοιπόν, αφήσαμε την περιβαλλοντική μας ευαισθησία να εκφράζεται μόνο μέσα από τα σκουπίδια, αφήνοντας κοντινούς και μακρινούς γείτονες να θεωρούν ότι το μόνο που είναι άξιο λόγου στην περιοχή τού τέως Δήμου Αιγείρας είναι ένας "υπερσύγχρονος" Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων; Δεν είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητο το Πρόβλημα της διάσωσης, από τη φθορά τού χρόνου, του Θεάτρου τής Αρχαίας Αιγείρας; Δεν είδαμε όμως καμία "διαδήλωση" διαμαρτυρίας εδώ και δεκαετίες… Ούτε στην περίπτωση της σιδηροδρομικής χάραξης μάς βγήκε το περιβαλλοντικό μας αισθητήριο, αφού τον Απρίλιο του 2004 δεν άνοιξε "στόμα" διαμαρτυρίας κατά όλων των Πολιτικών Παρατάξεων που (από άγνοια ή αδιαφορία) μετείχαν στην Ομόφωνη ψήφιση της διχοτόμησης της Αιγείρας, πιστεύοντας ότι διχοτομούσαν το Δερβένι! Βέβαια, ούτε στον Τρικούπη τράβηξαν το αυτί οι πρόγονοί μας, όταν το 1883 έκοψε στη μέση τα χειμαδιά τής περιοχής… Θα μπορούσαμε επίσης όλοι εμείς (οι περιβαλλοντικά ευαίσθητοι) να είχαμε (έστω) ρωτήσει γιατί σε μια μέρα κόπηκαν δεκάδες ευκάλυπτοι στις εκβολές του Κριού, που είχαν φυτευτεί από τους νεολαίους του Πολιτιστικού Συλλόγου Αιγείρας στα τέλη τής 10ετίας του '70. Κόπηκαν, φυσικά, για την ανάγκη επέκτασης του Δημοτικού Σταδίου Αιγείρας. Μήπως όμως θα μπορούσαν να είχαν σωθεί, έστω μερικοί, αν υπήρχε κάποια τεκμηριωμένη αντίδραση; Βέβαια, εκεί που εκτονώσαμε όλη την περιβαλλοντική μας “αγάπη” για την περιοχή, ήταν το θέμα τής διάβρωσης των ακτών. Πάμπολλες εκδηλώσεις ενημέρωσης και κλήση ειδικών επιστημόνων θα μπορούσαν… να είχαν γίνει στην Αιγείρα, ώστε να είχε σωθεί τουλάχιστον οπτικά η -μοναδικής ομορφιάς- παραλία μας και φυσικά να μην ήμασταν απόντες κατά την -χωρίς επιστημονική μελέτη- ρίψη ογκόλιθων στη θάλασσα. Τουλάχιστον, ας μας το επέβαλε η αισθητική μας, εφόσον δεν χτύπησε το καμπανάκι τής οικολογικής μας ευαισθησίας… Εν κατακλείδι, μήπως πρέπει να αναθεωρήσουμε το εύρος των περιβαλλοντικών μας ευαισθησιών λίγο πιο μακριά από το οπτικό-πολιτικό μας πεδίο…; Κ.Ρ....

    16 Φεβ 2018

    Διάβρωση: Και ενώ η Αχαΐα εξακολουθεί να «κοιμάται», η Κορινθία προχωρά στη δεύτερη γενιά μελετών!

     Άκρως ενδιαφέρον το άρθρο τού Γιώργου Λάλιου στην «Κ», όπου αναδεικνύεται για μια ακόμα φορά ότι ο γειτονικός νομός Κορινθίας εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες ασχολείται σοβαρά και μεθοδικά με την αντιμετώπιση του φαινομένου που «τρώει» με επιταχυνόμενους ρυθμούς τα νότια παράλια του Κορινθιακού…
    Η μελέτη εστιάζει στην παραλία του Ξυλοκάστρου
    ““…μελέτες πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, που παρουσιάζει η «Κ», αναδεικνύουν την ένταση του προβλήματος σε διαφορετικά σημεία της χώρας: σε ένα τμήμα του Κορινθιακού κόλπου, όπου η παράκτια ζώνη χάνεται με πρωτόγνωρους ρυθμούς…

    Η μελέτη εστιάζει στην παραλία του Ξυλοκάστρου, καλύπτοντας μια περιοχή 14 χιλιομέτρων που περιλαμβάνει το Ξυλόκαστρο, το Μελίσσι, τη Συκιά και το Καμάρι. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Τηλεανίχνευσης του τμήματος Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αθηνών (επίκουρος καθηγητής Μανώλης Βασιλάκης) σε συνεργασία με το Εργαστήριο Λιμενικών Εργων του ΕΜΠ (αναπλ. καθηγήτρια Βίκυ Τσουκαλά), με τη χρήση καινοτόμων τεχνικών αποτύπωσης των ακτογραμμών σε διάφορες χρονικές περιόδους, «Μελετάμε τη συγκεκριμένη περιοχή πολλά χρόνια. Είναι μια ακραία, αν μου επιτρέπεται ο όρος, περίπτωση σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα και γι’ αυτό παρουσιάζει ιδιαίτερο επιστημονικό ενδιαφέρον», αναφέρει ο κ. Βασιλάκης, που ήταν και ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας μεταξύ άλλων το άρθρο τής «Κ»…““
    Διαβάζοντας με προσοχή το συγκεκριμένο άρθρο, δεν μπορείς να αποφύγεις ένα συγκριτικό flashback μεταξύ Κορινθίας και Αχαΐας από το 1995, από τότε δηλ. που η Κορινθία με ειδικούς επιστήμονες (Πολυτεχνείο, κλπ) ξεκίνησε την «πρώτη γενιά» μελετών -αντιδιαβρωτικών έργων έως τώρα που προχωρά στη «δεύτερη γενιά» μελετών, ώστε να διαπιστωθεί πανηγυρικά ότι η φράση «αντιδιαβρωτική προστασία» για τα Αχαϊκά παράλια του κορινθιακού ήταν και είναι(;) …άγνωστη λέξη !
    Τι συνέβη στην παραλία τής Αιγείρας

    Έχοντας ως μπούσουλα την πολύπαθη παραλία της Αιγείρας, η οποία στα μέσα της δεκαετίας του 1990 άρχισε να βιώνει με επιταχυνόμενους ρυθμούς το διαβρωτικό αυτό φαινόμενο, τότε που μια μεγάλη καθίζηση της (πάλαι ποτέ) πλατείας έκανε επιτακτικό το μπάλωμά της οδηγώντας σε δικαστικές περιπέτειες την τότε κοινοτική αρχή. Από εκεί και πέρα άρχισε να γίνεται κατανοητό ότι μόνο η Πολιτεία και οι επιστήμονες με τις κατάλληλες νομοτεχνικές διαδικασίες θα μπορούσαν να «φρενάρουν» κατά κάποιο τρόπο τη ραγδαία εξέλιξη των γεωλογικών μεταβολών της ακτογραμμής.
    Έπρεπε δηλ. αφού οροθετηθεί ο αιγιαλός, να εκπονηθούν μελέτες αντιδιαβρωτικές, μελέτες των υδάτινων πόρων στους τροφοδότες ποταμούς, μελέτες για την επισκευή – ανακατασκευή παραλιακών δρόμων, μελέτες για τη φορά των ανέμων - κυματισμών (π.χ. εδώ και δεκαετίες οι παρά θιν αλός παροικούντες γνωρίζουν ότι με δυτικούς ανέμους η παραλία αυξάνει και με ανατολικούς ελαχιστοποιείται), μελέτες για την επισκευή – ανακατασκευή παραλιακών δρόμων κ.λπ.
    Αναπόφευκτος φυσικά και ο ανταγωνισμός μεταξύ επιστημόνων για το ποια τεχνική θα επικρατήσει: ήπια παρέμβαση ή μεγάλα τεχνικά έργα, υποθαλάσσιοι παράλληλοι κυματοθραύστες ή κάθετοι πρόβολοι με ογκόλιθους, εμπλουτισμός με μεταφορά ύλης κ.ο.κ.
    Έτσι, στην Αιγείρα, ξεκίνησαν άμεσα οι ενέργειες για οριοθέτηση του αιγιαλού, από τα ανατολικά όρια “Αρμυρού Λαγκάδι” έως οδό Αράτου. (Η περιοχή εκατέρωθεν του Θολοποτάμου είναι οριοθετημένη από το 1979).
    Η απόφαση οριοθέτησης αυτού του τμήματος δημοσιεύτηκε στην ΕτΚ στις 9 Ιουλίου 2003 και ανακοινώθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο μετά από έξι μήνες… Τότε η Δημοτική Αρχή προχώρησε χωρίς κάποια μελέτη ακτομηχανικού στην κατασκευή δύο προβόλων με ογκόλιθους, ο ένας εκ των οποίων αποσύρθηκε μετά από οκτώ χρόνια επειδή πολλαπλασίασε τοπικά τη διάβρωση…
    Η μοναδική Μελέτη "Φάντασμα" της Αχαϊκής Νομαρχίας...
    Αργότερα, έγινε γνωστό ότι από το 1999 έως το 2006 ήταν σε εξέλιξη μελέτη από την “MARNET ΑΝΩΝΥΜΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ” για λογαριασμό της Νομαρχίας Αχαΐας προϋπολογισμού λιμενικών έργων 4.530.000 Ευρώ και αφορούσε ολόκληρη την Αιγιαλεία αφού περιλάμβανε τις περιοχές:
    Ακτή Αιγείρας: ύφαλος αναβαθμός μήκους 525 μ. και αναπλήρωση παραλίας
    Ακτή Κρυονερίου Δήμου Ακράτας: πρανές προστασίας μήκους 230 μ. από φυσικούς ογκόλιθους και αναπλήρωση παραλίας πίσω από το πρανές προστασίας
    Ακτή Πλάτανου Δήμου Ακράτας: πρανές προστασίας μήκους 395 μ. από φυσικούς ογκόλιθους, ύφαλος αναβαθμός μήκους 730 μ. και αναπλήρωση παραλίας
    Ακτή Διακοφτού: πρανές προστασίας μήκους 415 μ. από φυσικούς ογκόλιθους, πρανές προστασίας μήκους 250 m από φυσικούς ογκόλιθους, ύφαλος αναβαθμός μήκους 730 μ. και αναπλήρωση παραλίας
    Ακτή Βαλιμίτικων Δήμου Αιγίου: ύφαλος αναβαθμός μήκους 745 μ. και αναπλήρωση παραλίας
    Ακτή Σελιανίτικων Δήμου Συμπολιτείας: πρανές προστασίας μήκους 40 μ. από φυσικούς ογκόλιθους, ύφαλος αναβαθμός μήκους 390 μ. και αναπλήρωση παραλίας
    Ακτή Καμαρών Δήμου Ερινεού: πρανές προστασίας μήκους 160 μ. από φυσικούς ογκόλιθους.
    Πού είναι οι φάκελοι των μελετών:
    Απορίας άξιον το γεγονός ότι ΟΥΔΕΙΣ μέχρι σήμερα, παρά τα αλλεπάλληλα ερωτήματα, δεν «γνωρίζει» την ύπαρξη της μελέτης αυτής, αν και στη συνεδρίαση της ΕΙΔΙΚΗΣ ΜΟΝΙΜΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ της Βουλής (21-2-2013) ο αντιπεριφερειάρχης Γρ. Αλεξόπουλος ανέφερε ότι από το 2007 υπήρχαν μελέτες…
    Επιπροσθέτως, πρέπει να τονισθεί, ότι ο καθορισμός του Αιγιαλού, δεν βοήθησε στην επισκευή του παραλιακού δρόμου, αφού περικλείεται στην κόκκινη γραμμή (εντός αιγιαλού) και φυσικά δεν επιτρέπεται καμία παρέμβαση σε φθαρμένα οδικά τμήματα… Όλοι γνωρίζουν πλέον ότι όλα αυτά τα χρόνια κάθε επισκευή - μπάλωμα του δρόμου γίνεται εν «κρύπτω» και πάντα με το φόβο τού Αυτοφώρου!
    Μήπως, λοιπόν, όλα αυτά, που αναφέρουμε για την Αιγείρα ως παράδειγμα, ισχύουν σε όλη την Αχαϊκή ακτογραμμή τού Κορινθιακού; Αν η απάντηση είναι ΝΑΙ, ας αναλογιστούμε τι φταίει και η αντιδιαβρωτική θωράκιση των ακτών της Αιγιαλείας ευρίσκεται για χρόνια σε τέλμα…;
    Πλήρες Ιστορικό δημοσιεύσεων από το 1998...





























    Ανατολική Αιγείρα... Drone !