ττττττ

  • ΕΡΓΟΣΕ
  • Ολύμπια Οδός
  • Διάβρωση ακτών
  • Σχέδιο πόλεως
  • Αποχετευτικό Αιγιαλείας
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 1
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 2
  • Αρθρογραφία
  • Βιολογικός Ακράτας
  • Αποχετευτικό
  • ΣΧΟΑΠ Αιγείρας...
  • Τι θα γινει, θα παρετε κανενα σκουπιδι στην Αιγειρα και από την Πατρα

    1 ΙΟΥΛ 2011. Όταν το εύρος των περιβαλλοντικών μας ευαισθησιών είναι λίγο πιο μακριά από το οπτικο-πολιτικό μας πεδίο !… Πριν μερικούς μήνες ευρισκόμενος σε εκδήλωση φορέα Ειδικών αναγκών στην Αχαϊκή πρωτεύουσα, είχα την ευκαιρία στο περιθώριο της εκδήλωσης να συνομιλήσω με αρκετούς Αχαιούς πολιτικούς - βουλευτές, περιφερειακούς και δημοτικούς συμβούλους (κυρίως Πατρινούς). Και ενώ η κουβέντα περιστρεφόταν στο τι μέλλει γενέσθαι με τα βαλτωμένα οδικά και σιδηροδρομικά έργα, γνωστός μου Πατρινός (τέως δημοτικός σύμβουλος) με ρώτησε χωρίς περιστροφές: Τι θα γίνει, θα πάρετε κανένα σκουπίδι στην Αιγείρα και από την Πάτρα που έχει σοβαρότατο πρόβλημα… τόσα λεφτά σάς έδωσε το κράτος για ΧΥΤΑ και τον θέλετε μόνο για την πάρτη σας… Φανερά ενοχλημένος και νομίζοντας ότι μου κάνει πλάκα, απευθύνθηκα στη μικρή “πολιτική” παρέα λέγοντάς τους: -Επειδή αντιλαμβάνομαι ότι δεν γνωρίζετε τίποτα για την περιοχή τής Αιγείρας, σας προσκαλώ σε μία επίσκεψη στον ΧΥΤΑ στην Κακή Χούνη, αφού πρώτα με ξεναγήσετε εσείς στον ΧΥΤΑ τής Ωλενίας… -Τι είναι η Κακή Χούνη με ρώτησε κάποιος διπλανός (μη πολιτικός) με απορία… - Μια περιοχή στη απέναντι βουνοκορφή από το αρχαίο Θέατρο, του απάντησα… -Δεν γνώριζα ότι εκεί υπάρχει θέατρο, θα περάσω καμιά φορά να το δω, πού ακριβώς είναι η Αιγείρα, μετά την Ακράτα και πριν το Ξυλόκαστρο νομίζω... -Έχεις δει που κατασκευάζονται οι σήραγγες της Ακράτας τού Αυτοκινητόδρομο, εκεί ακριβώς ευρίσκεται η Αιγείρα, του είπα, κλείνοντας τη συζήτηση… Από τότε, κάθε φορά που έρχεται στην επικαιρότητα ο “σκουπιδοπόλεμος” της Αιγιαλείας, ο οποίος όντως έχει αγγίξει τους ευαισθητοποιημένους περιβαλλοντικά συντοπίτες ώστε να μη γίνει η Κακή Χούνη τα “Λιόσια” τής Βόρειας Πελοποννήσου, έρχεται στη μνήμη και η παραπάνω “ενοχλητική” Πατρινή συζήτηση. Τα ερωτήματα είναι πολλά και ενδεχομένως αναπάντητα… Αξίζει για την Αιγείρα και την ευρύτερη περιοχή της, το κύριο σημείο “κοινωνικοπολιτιστικού” προσδιορισμού της να είναι “η "σκουπιδιάρα" της παραλιακής Αχαΐας”, τη στιγμή που έχουμε άκρως σημαντικές αρχαιολογικές περιοχές, όμορφες παραλίες, καταπληκτικούς ορεινούς όγκους, μια πολύ ενδιαφέρουσα -προς περιπατητική εξερεύνηση- κοίτη του Κριού κ.ο.κ. Γιατί,λοιπόν, αφήσαμε την περιβαλλοντική μας ευαισθησία να εκφράζεται μόνο μέσα από τα σκουπίδια, αφήνοντας κοντινούς και μακρινούς γείτονες να θεωρούν ότι το μόνο που είναι άξιο λόγου στην περιοχή τού τέως Δήμου Αιγείρας είναι ένας "υπερσύγχρονος" Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων; Δεν είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητο το Πρόβλημα της διάσωσης, από τη φθορά τού χρόνου, του Θεάτρου τής Αρχαίας Αιγείρας; Δεν είδαμε όμως καμία "διαδήλωση" διαμαρτυρίας εδώ και δεκαετίες… Ούτε στην περίπτωση της σιδηροδρομικής χάραξης μάς βγήκε το περιβαλλοντικό μας αισθητήριο, αφού τον Απρίλιο του 2004 δεν άνοιξε "στόμα" διαμαρτυρίας κατά όλων των Πολιτικών Παρατάξεων που (από άγνοια ή αδιαφορία) μετείχαν στην Ομόφωνη ψήφιση της διχοτόμησης της Αιγείρας, πιστεύοντας ότι διχοτομούσαν το Δερβένι! Βέβαια, ούτε στον Τρικούπη τράβηξαν το αυτί οι πρόγονοί μας, όταν το 1883 έκοψε στη μέση τα χειμαδιά τής περιοχής… Θα μπορούσαμε επίσης όλοι εμείς (οι περιβαλλοντικά ευαίσθητοι) να είχαμε (έστω) ρωτήσει γιατί σε μια μέρα κόπηκαν δεκάδες ευκάλυπτοι στις εκβολές του Κριού, που είχαν φυτευτεί από τους νεολαίους του Πολιτιστικού Συλλόγου Αιγείρας στα τέλη τής 10ετίας του '70. Κόπηκαν, φυσικά, για την ανάγκη επέκτασης του Δημοτικού Σταδίου Αιγείρας. Μήπως όμως θα μπορούσαν να είχαν σωθεί, έστω μερικοί, αν υπήρχε κάποια τεκμηριωμένη αντίδραση; Βέβαια, εκεί που εκτονώσαμε όλη την περιβαλλοντική μας “αγάπη” για την περιοχή, ήταν το θέμα τής διάβρωσης των ακτών. Πάμπολλες εκδηλώσεις ενημέρωσης και κλήση ειδικών επιστημόνων θα μπορούσαν… να είχαν γίνει στην Αιγείρα, ώστε να είχε σωθεί τουλάχιστον οπτικά η -μοναδικής ομορφιάς- παραλία μας και φυσικά να μην ήμασταν απόντες κατά την -χωρίς επιστημονική μελέτη- ρίψη ογκόλιθων στη θάλασσα. Τουλάχιστον, ας μας το επέβαλε η αισθητική μας, εφόσον δεν χτύπησε το καμπανάκι τής οικολογικής μας ευαισθησίας… Εν κατακλείδι, μήπως πρέπει να αναθεωρήσουμε το εύρος των περιβαλλοντικών μας ευαισθησιών λίγο πιο μακριά από το οπτικό-πολιτικό μας πεδίο…; Κ.Ρ....

    1 Αυγ 2005

    ΑΥΓ. 2005: Ερώτημα του “Φ” στον κ. Σουφλιά: Γιατί τα γεωτρύπανα ήρθαν ξανά στην Αιγείρα;

    Μια ακόμη προσπάθεια του «Φ» που δεν βρήκε καμία ανταπόκριση από τους τοπικούς παράγοντες...
    Ήταν Ιούλιος του 2004, όταν τα γεωτρύπανα με εντολή του ΥΠΕΧΩΔΕ πραγματοποιούσαν στην περιοχή μας τις απαραίτητες έρευνες, προκειμένου να προχωρήσουν οι μελέτες χάραξης της ΠΑΘΕ. Όπως θυμούνται οι αναγνώστες μας, τότε είχαμε παρουσιάσει αναλυτικά τα σημεία που γίνονταν οι γεωτρήσεις σε Λαμπινό και Μάρμαρα, με σκοπό τη διερεύνηση του εδάφους για τη δημιουργία υπόγειων “παρακαμπτηρίων” σηράγγων και το ρεπορτάζ του “Φ” κατέληγε ως εξής: Παρόλα αυτά όμως, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπάρξει εφησυχασμός για την ομολογούμενα θετικότατη αυτή εξέλιξη, αφού ο χρόνος μέχρι την έναρξη των εργασιών θα είναι πολύ μακρύς (υπολογίζονται για το 2008) και όλα μπορεί να ανατραπούν ανά πάσα στιγμή.
    Μερικούς μήνες αργότερα, όταν ο αρμόδιος υπουργός κ. Σουφλιάς είχε επισκεφθεί (25/11/04) την Πάτρα, είχαμε αναφέρει μεταξύ άλλων: Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, η ενημέρωση από τον υπουργό για κάποια γεωλογικά προβλήματα που εντοπίζονται σε γειτονικές περιοχές (Ελίκη, Πλάτανος, Δερβένι) χωρίς να αναφερθεί και στα προβλεπόμενα τούνελ της Αιγείρας, είναι σημάδι ότι η υπόγεια χάραξη της Αιγείρας θα είναι η οριστική. Για παν ενδεχόμενο, όμως, μέχρι την επισημοποίηση της μελέτης χρειάζεται στενή παρακολούθηση του θέματος, με δεδομένο ότι η προβλεπόμενη υπογειοποίηση του αυτοκινητοδρόμου, είναι το Α και το Ω στο αναπτυξιακό μέλλον της Αιγείρας.
    Αλλά και στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αιγείρας που ενεκρίθη η Α’ φάση του ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου, η εισήγηση της κ. Διονυσοπούλου περιείχε (“Φ” Απριλίου 05) αναφορά στα τούνελ:
    Σημειώνεται ότι η διέλευση από το βόρειο άκρο του Δήμου των βασικών, εθνικού επιπέδου αξόνων, Π.Ε.Ο. (Ν.Ε.Ο.) Π.Α.Θ.Ε. και σιδηροδρομικής γραμμής, δημιουργεί προβλήματα διχοτόμησης του παλαιού - ιστορικού πυρήνα του οικισμού της Αιγείρας, δεν είναι όμως ορατή, η ευνοϊκή για τον οικισμό, επίλυσή τους, πλην της προτεινόμενης χάραξης της νέας Π.Α.Θ.Ε., η οποία δεν έχει οριστικοποιηθεί. Η νέα χάραξη της Π.Α.Θ.Ε., προβλέπεται κατά το μεγαλύτερο μέρος της υπόγεια, νότια της υπάρχουσας χάραξης, η οποία, εφ’ όσον ισχύσει η πρόταση αυτή, θα αποδυναμωθεί και θα ενσωματωθεί στις βασικές συλλεκτήριες της πόλης, με διαμορφώσεις νέων κόμβων και συνδέσεων, αξιοποίηση του υπάρχοντος πλάτους για εξασφάλιση χώρων στάθμευσης και άλλων δραστηριοτήτων (ποδηλατόδρομος κλπ.)...
    Δώδεκα μήνες αργότερα (Ιούλιος 2005), όμως, τα γεωτρύπανα του ΥΠΕΧΩΔΕ επέστρεψαν στην Αιγείρα, αυτή τη φορά για να διερευνήσουν το έδαφος εκατέρωθεν της Νέας Εθνικής Οδού.
    Τι σημαίνει αυτό; Ζητήσαμε από τον πλέον αρμόδιο, τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά, να μας δώσει απαντήσεις. Θα τις έχουμε το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, όπως μας πληροφόρησαν από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου. Παράλληλα θεωρήσαμε σκόπιμο να ενημερώσουμε και το Νομάρχη Αχαΐας κ. Δημήτρη Κατσικόπουλο, κοινοποιώντας του το έγγραφό μας.


    Προς τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά
    fax: 2106427520 (εστάλη και στο 2106451793 στις 19/7/2005)
    Αιγείρα 19 Ιουλίου 2005
    Θέμα: Ερώτημα για ΠΑΘΕ (Κόρινθος – Πάτρα) Περιοχή Ανατολικής Αιγιαλείας

    κ. Υπουργέ,
    σας παρακαλώ θερμά να αφιερώσετε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο σας, δίνοντας απάντηση σε ένα σημαντικό θέμα που αφορά άμεσα την τοπική κοινωνία μας και σχετίζεται με τη χάραξη της ΠΑΘΕ στο τμήμα του Δήμου Αιγείρας (σύνορα Αχαΐας με Κορινθία).
    Συγκεκριμένα, τον Μάιο του 2004, η εφημερίδα “Φ” είχε παρουσιάσει, με τίτλο “Υπόγεια διαδρομή 1529 μ. σώζει την Αιγείρα!”, ρεπορτάζ για τις διενεργούμενες, εκείνη την εποχή, γεωλογικές έρευνες (6 συνολικά γεωτρήσεις στην Αιγείρα) που έγιναν σε σημεία νότια της Ν.Ε.Ο. προκειμένου να κατασκευασθούν δύο υπόγειες σήραγγες της ΠΑΘΕ.
    Τότε, όλοι μας είδαμε με δυσπιστία την θετικότατη αυτή εξέλιξη, που θα μετρίαζε την καταστροφή της παράλιας οικιστικής ζώνης, από την αδιαπραγμάτευτη στάση της ΕΡΓΟΣΕ.
    Μερικούς μήνες αργότερα, την Πέμπτη 25 Νοεμβρίου στην Πάτρα, παρακολουθήσαμε τις ανακοινώσεις σας στο συγκεκριμένο θέμα, με τις οποίες διαλύσατε τις όποιες αμφιβολίες μας για τη νέα χάραξη (μιλήσατε μόνο για κάποια γεωλογικά προβλήματα στις περιοχές Ελίκη, Πλάτανος, Δερβένι).
    Όμως πριν λίγες μέρες, ξεκίνησαν νέες γεωτρήσεις στις παρυφές της υπάρχουσας Νέας Εθνικής Οδού, με αποτέλεσμα να υπάρχει διάχυτη πλέον η απογοήτευση στους κατοίκους της περιοχής, θεωρώντας ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ εγκαταλείπει την “σωτήρια” υπογειοποίηση της ΠΑΘΕ (τουλάχιστον στο ύψος της Αιγείρας -χλμ 145) και θα προχωρήσει στη διαπλάτυνση της υπάρχουσας.
    Κύριε Υπουργέ, οι κάτοικοι της περιοχής θα επιθυμούσαν μέσα από την εφημερίδα “Φ” να πληροφορηθούν από τα πιο αρμόδια χείλη, το τι επιφυλάσσει το μέλλον στην περιοχή τους. Εδώ πρέπει να υπερτονισθεί και το ό,τι σε συνδυασμό με την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, η ενδεχόμενη διαπλάτυνση της ΝΕΟ θα σημάνει την οριστική καταστροφή του οικιστικού ιστού της Έδρας του Δήμου Αιγείρας.
    Σε αναμονή της απάντησής σας
    Με τιμή
    Κώστας Ρόζος

    Ανατολική Αιγείρα... Drone !