12.4.13

Με ιδιωτικό συμφωνητικό(!) και 350 εκατομ. βάζουν μπροστά τις μπουλντόζες στους αυτοκινητόδρομους

Mέσα στο επόμενο δεκαήμερο θα αρχίσουν να επιστρέφουν σταδιακά στα εργοτάξια οι κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση των τεσσάρων βαλτωμένων οδικών αξόνων.
Όπως ανακοίνωσε (12/4/13) ο Κ. Χατζηδάκης οι κ/ξ στα έργα Ιόνια Οδός, Άξονας Κεντρικής Ελλάδος, Μαλιακός- Κλειδί και Αθήνα- Κόρινθος-Πάτρα υπέγραψαν ιδιωτικά συμφωνητικά με το ελληνικό δημόσιο.

Τα συμφωνητικά προβλέπουν ότι οι κατασκευαστές θα λάβουν αποζημιώσεις συνολικού ύψους 350 εκατ. ευρώ και παραιτούνται από κάθε άλλη διεκδίκηση μέχρι σήμερα.
Σημειώνεται πως οι συνολικές απαιτήσεις των εργολάβων ανέρχονταν σε 719 εκατ. ευρώ, ενώ ο ανεξάρτητος μηχανικός τις περιόριζε στα 473 εκατ.
Παράλληλα με την έναρξη των έργων το υπουργείο προχωρά τις διαπραγματεύσεις με την κομισιόν, τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους για τις αλλαγές στις συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες πρέπει να ψηφιστούν από τη Βουλή.
Η βιασύνη του υπουργείου συνδέεται με το γεγονός ότι τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015 γιατί σε διαφορετική περίπτωση η Ελλάδα κινδυνεύει να απολέσει κονδύλια εκατοντάδες εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ
Για την επανεκκίνηση των έργων αναμένεται να δημιουργηθούν σταδιακά 25.000 θέσεις εργασίας όπως δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης.

Με την άμεση επαναλειτουργία των εργοταξίων, με την υπογραφή των συμφωνητικών ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο, τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές, διοχετεύεται σημαντική ρευστότητα στην αγορά που δίνει οξυγόνο στην ελληνική οικονομία και τον κατασκευαστικό κλάδο. Σώζονται πολλές θέσεις εργασίας και επιπλέον δημιουργούνται χιλιάδες νέες.
Τα έργα θα ξεκινήσουν χωρίς τις εκκρεμότητες των οικονομικών διεκδικήσεων του παρελθόντος. Όλες οι διεκδικήσεις (claims) των κατασκευαστών εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ελέχθησαν από Ανεξάρτητους Μηχανικούς, οι οποίοι επιβλέπουν τα έργα και αποτελούν ανεξάρτητους φορείς ελέγχου, και περιορίστηκαν δραστικά. Το συνολικό ποσό που έχει αποδεχθεί το Ελληνικό Δημόσιο, από τις διεκδικήσεις των Παραχωρησιούχων που αφορούν την κατασκευή των έργων είναι σημαντικά χαμηλότερο, τόσο από αυτό που διεκδικούσαν οι Παραχωρησιούχοι όσο και από αυτό που εισηγείται ανά περίπτωση από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να πληρωθούν οι Παραχωρησιούχοι, θα πρέπει να ελεγχθούν τα προσκομιζόμενα αποδεικτικά τους παραστατικά από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου αλλά και ανεξάρτητους Ορκωτούς Ελεγκτές.
Για την κυβέρνηση προϋπόθεση είναι τα χρήματα αυτά να κατευθυνθούν στην άμεση επανέναρξη των έργων. Τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2015, αλλιώς κινδυνεύουμε με απώλεια των χρημάτων του ΕΣΠΑ. Η άμεση έναρξη των εργασιών είναι πολύ σημαντική και για την έγκαιρη αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ. Όσο νωρίτερα ξεκινήσουν τα έργα τόσο περισσότερος χρόνος θα υπάρχει για την ολοκλήρωσή τους.
Οι Παραχωρησιούχοι και κατασκευαστές παραιτούνται οριστικά από τη διεκδίκηση οποιωνδήποτε άλλων αποζημιώσεων για το παρελθόν.
Παράλληλα προοδεύουν προς το τελικό στάδιο οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στους Παραχωρησιούχους και τις 43 Ελληνικές και Διεθνείς Τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα. Η αλλαγή του κλίματος για τη χώρα μας τους τελευταίους μήνες, η διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών που είναι σε εξέλιξη και η συμφωνία του Ελληνικού Δημοσίου με τους Παραχωρησιούχους έχουν δημιουργήσει θετικό κλίμα στις διαπραγματεύσεις που αναμένεται να ολοκληρωθούν σύντομα. Στο ενδεχόμενο που κάποιες τράπεζες αδυνατούν να χρηματοδοτήσουν τα έργα όπως έχουν επανασχεδιαστεί λόγω της οικονομικής κρίσης, μέρους του χρηματοδοτικού κενού αναμένεται να καλυφθεί μέσω του ΕΣΠΑ, ενώ ήδη έχει εξασφαλιστεί δάνειο ύψους 650 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που αφορά αυστηρά την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων αυτοκινητοδρόμων.
Το υπουργείο έχει ήδη ενεργοποιήσει τη διαδικασία έγκρισης της συνολικής συμφωνίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ενημερώνουμε συνεχώς τις τέσσερις Γενικές Διευθύνσεις (Περιφερειακής Πολιτικής, Εσωτερικής αγοράς, Ανταγωνισμού, Μεταφορών) που εμπλέκονται στα έργα.
Είναι μια σύνθετη και χρονοβόρα διαδικασία, αλλά γίνονται τα αδύνατα-δυνατά για να επισπευσθεί και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν, αξιοποιώντας και την πρόσβαση στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τη βοήθεια του επιτελείου της Task Force υπό τον κ. Reichenbach. Τέλος, μόλις ολοκληρωθούν οι παραπάνω διαδικασίες, θα έρθει προς κύρωση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο η συμφωνία με τους Παραχωρησιούχους.

Πηγή: ypodomes.com