διαχρονικά επίκαιρα

Αθήνα - Πάτρα, με τρένο: 25 χρόνια, για «στρώσιμο» σιδηροτροχιών… Του Κώστα Ρόζου - 05-03-2015 Η ανυπαρξία ενιαίας στρατηγικής των τοπικών φορέων και η "σαλαμοποίηση" τού έργου από το φορέα υλοποίησης, οδήγησαν στον χρονικό «εκτροχιασμό» τού σιδηροδρομικού δικτύου τής Βόρειας Πελοποννήσου... Είναι γεγονός, ότι η υπόθεση της κατασκευής του νέου σιδηροδρομικού δικτύου, δεν ευρίσκεται αυτό το διάστημα στην ημερήσια (πολιτική) διάταξη. Το θέμα, μάλλον, «ξεθώριασε» και δημοσιογραφικά… Κούρασε, απογοήτευσε, ξεχάστηκε…; Ίσως όλα αυτά μαζί. «Και πολύ ασχοληθήκαμε», θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος. «Και της Άρτας το γιοφύρι, γρηγορότερα τελείωσε. Επί δύο - τρεις δεκαετίες, τρένο ακούμε και τρένο δεν βλέπουμε…» Ουδέποτε, πάντως, το στρατηγικής σημασίας έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας – Πάτρας, ήταν σε υψηλό βαθμό πολιτικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, αφού η διαχρονική διαχείρισή του, ήταν τουλάχιστον περιπτωσιολογική και αποσπασματική. Το γνωστό, «βλέποντας και κάνοντας» Έτσι, και εν έτι 1993, ούτε καν στα «ψιλά» πέρασε μια σημαντική μελέτη και ασυζητητί πετάχτηκε στα «σκουπίδια», η οποία αν είχε αξιοποιηθεί σωστά, σήμερα δεν θα αναρωτιόμαστε, ούτε πότε το τρένο θα φτάσει στην Πάτρα, ούτε θα υπήρχε δυσανασχέτηση στις τοπικές κοινωνίες με τη διαφορετική αντιμετώπιση των παραλιακών οικισμών σε Κορινθία και Αχαΐα (αλλού εγκρίθηκαν υπογειοποιήσεις, αλλού εγκρίθηκαν παρακάμψεις, αλλού παρέμειναν διχοτομήσεις)… Και ενώ σήμερα η συζήτηση -περί σύγχρονου τρένου- έπρεπε να είναι σε άλλο επίπεδο, στο πόσες δηλ. εμπορικές αμαξοστοιχίες θα μπορούσαν να διακινούνται απευθείας από το λιμάνι της Πάτρας με κατεύθυνση τον ευρωπαϊκό βορά, και πόσες εκφορτώσεις πλοίων θα μπορούσαν να γίνονταν σε ελληνικά τρένα από τα λιμάνια Αιγίου, Κιάτου, Κορίνθου, αντ’ αυτής επί μία δεκαπενταετία τουλάχιστον ανακυκλώνεται η ίδια συζήτηση: Υπομονή, το τρένο έφτασε στο Κιάτο. Υπομονή, σύντομα θα φτάσει στο Ξυλόκαστρο. Υπομονή, σύντομα θα το δούμε στη Ακράτα. Υπομονή, η υπογειοποίηση του Διακοπτού τελείωσε. Υπομονή, οι σταθμοί και οι στάσεις είναι έτοιμοι από το 2012. Υπομονή, τα τούνελ και η παράκαμψη του Αιγίου εδώ και χρόνια είναι έτοιμα. Υπομονή, η Παναγοπούλα είναι (σχεδόν) έτοιμη. Υπομονή, μέσα στο 2015 θα δημοπρατηθούν άλλα 10 χλμ… Και τα χρόνια περνάνε, με αλλεπάλληλες ανανεώσεις χρόνου. Αρχικός σχεδιασμός: Κιάτο – Αίγιο, ολοκλήρωση το 2009. Άντε το 2010, γιατί φταίξανε ενστάσεις τοπικών κοινωνιών. Άντε το 2011, γιατί φταίξανε τα οικονομικά προβλήματα των κατασκευαστών. Άντε το 2012, γιατί φταίξανε οι ενστάσεις «αντιπάλων» κατασκευαστών. Άντε το 2013, γιατί φταίξανε τα έργα στο Θολοπόταμο που πνίξανε την Αιγείρα. Άντε το 2014, γιατί εμποδίζανε τα αρχαιολογικά ευρήματα. Άντε το 2015, γιατί φταίξανε οι καθυστερημένες απαλλοτριώσεις. Άντε το 2016, γιατί φταίξανε προβλήματα χρηματοδότησης. Άντε το 2017 γιατί… κλπ. κλπ. κλπ. Σε γενικές γραμμές, πάντοτε κάτι φταίει. Είτε αυτό ονομάζεται έλλειψη εθνικού στρατηγικού σχεδιασμού, είτε ατολμία αντιμετώπισης μιας καταστροφικής «τριτοκοσμικής» γραφειοκρατίας, είτε σύγχυση αρμοδιοτήτων, είτε έλλειψη ενημέρωσης των τοπικών κοινωνιών… είτε, είτε… Θα μπορούσε, βέβαια, όλες οι παραπάνω διαπιστώσεις να ενσωματωθούν στο εξής ρητορικό ερώτημα: «Τελικά, το έργο τού νέου σιδηροδρομικού δικτύου Κορίνθου - Πατρών, είναι έργο που υλοποιεί η κεντρική εξουσία ή έργο που το διαχειρίστηκαν οι κατά τόπους παράγοντες εξουσίας…;» Με άλλα λόγια «Υπήρξε και πόσο επηρέασε, ένα αόρατο πολιτικό «μπρα ντε φερ» μεταξύ κεντρικής εξουσίας και τοπικής αυτοδιοίκησης, χρησιμοποιώντας δίκαια τοπικά αιτήματα, αναλόγως εκλογικών σκοπιμοτήτων ;» Όμως, σε κάθε περίπτωση, το θέμα είναι πολύ πιο περίπλοκο. Για να εξαχθεί κάποιο ασφαλές συμπέρασμα για το «τις πταίει» στο σχεδιασμό τού σύγχρονου σιδηροδρόμου, θα πρέπει όσοι ενεπλάκησαν τις περασμένες δεκαετίες με την περιφερειακή – πολιτική διαχείρισή του, να ερωτηθούν, αν ασχολήθηκαν σε βάθος με την διερεύνηση της τοπικής ιστορίας, της γεωμορφολογίας, τους τουριστικούς και αρχαιολογικούς προορισμούς, τους περιφερειακούς συγκοινωνιακούς κόμβους, τους υπάρχοντες και μελλοντικούς χωροταξικούς σχεδιασμούς, τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής κατά μήκος της παραλιακής βόρειας Πελοποννήσου. Πασιφανές, ότι το εν λόγω ερώτημα θα μείνει στο διηνεκές αναπάντητο… Με το σκεπτικό αυτό, λοιπόν, ας ξεκινήσουμε από τη φράση «τις πταίει» τού Τρικούπη, ο οποίος σε πέντε χρόνια -δανειζόμενος 250 εκατομ. φράγκα- ένωσε την Πάτρα και την Αθήνα με γραμμή μικρότερη των τότε διεθνών σιδηροδρομικών προδιαγραφών, τονίζοντας ότι λόγω μεγάλου κόστους η μεγαλύτερη γραμμή θα κατασκευαζόταν αργότερα… Τότε κατασκευάσθηκαν και οι δεκάδες σταθμοί - στάσεις κατά μήκος των παραλίων του νότιου Κορινθιακού σε σημεία που, είτε ήταν κωμοπόλεις, είτε ήταν μικρά εμπορικά επίνεια της πυκνοκατοικημένης τότε ενδοχώρας. Με απλά λόγια, η σημερινή οικιστική μορφή της βόρειας Πελοποννήσου οφείλεται κατά πολύ στη μελέτη - κατασκευή του σιδηροδρόμου στα τέλη του 19ου αιώνα. Βέβαια, το «αργότερα» του Τρικούπη, ήρθε (ως σκέψη) με καθυστέρηση ενός αιώνα ! Αισίως, λοιπόν, φτάσαμε στο 1993. Τη χρονιά εκείνη, οι δεκάδες παραθαλάσσιες Κοινότητες εκατέρωθεν του Κορινθιακού Κόλπου, έγιναν αποδέκτες ενός ογκωδέστατου βιβλίου, με το συνοδευτικό έγγραφο του αρμόδιου Υπουργείου που ζητούσε να ενημερωθούν οι δημότες και οι τοπικοί φορείς επί του περιεχομένου και να αποσταλούν τυχόν προτάσεις ή ενστάσεις... Ουσιαστικά, τότε εισήχθη -με πλάγιο τρόπο- στην ελληνική πραγματικότητα μια «νέα» λέξη, αυτή της ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ, με την έννοια ότι το κράτος προτείνει στον πολίτη και ο πολίτης αντιπροτείνει… Τη μελέτη, που είχε παραγγελθεί και πληρωθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ, υπέγραφε το γνωστό γραφείο τού Θύμιου Παπαγιάννη. Τι περιείχε αυτό το βιβλίο; Ξεκινούσε με μία ...άγνωστη φράση: «Ειδική χωροταξική μελέτη Κορινθιακού κόλπου» και με μια λεπτομερέστατη περιγραφή, σπιθαμή προς σπιθαμή σκιαγραφούσε το πώς θα μπορούσε να προχωρήσει η μελλοντική αναπτυξιακή πορεία των παράλιων περιοχών περιμετρικά του Κορινθιακού… -Σήραγγες και κοιλαδογέφυρες, με τις οποίες θα παρακάμπτονταν οι Εθνικοί Άξονες (Αυτοκινητόδρομος, Σιδηρόδρομος) για να μην διχοτομούν τους ασφυχτικά δομημένους παράλιους οικισμούς. -Αυστηρές προδιαγραφές πολεοδόμησης. -Ζώνες πρασίνου, αγροτικές, ήπιας δόμησης. -Ζώνες προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος. -Αρχαιολογικές ζώνες, με πλήρη απαγόρευση οικιστικής δραστηριότητας. κλπ… Πόσοι, όμως, ενημερώθηκαν για εκείνη την μελέτη; Με σιγουριά, μπορεί να δοθεί η εξής απάντηση: Λίγοι πληροφορήθηκαν την ύπαρξή της, λιγότεροι την «έπιασαν» στα χέρια τους, ελάχιστοι τη διάβασαν και την αξιολόγησαν. Πολλοί από αυτούς, που απλώς την «άγγιξαν», άρχισαν τη γκρίνια: «Μα είναι δυνατόν το Κράτος να πληρώνει μελέτες που περιγράφουν …παραμύθια. Άκου, λέει, να περάσουν το τρένο και την Εθνική Οδό με τρία τούνελ κάτω από τα Μάρμαρα (Αιγείρα). Δεν γίνονται αυτά στη σεισμογενή Ελλάδα…» Φυσικά, όλοι και χωρίς δεύτερη κουβέντα την απέρριψαν μετά βδελυγμίας. Όχι, επειδή φοβήθηκαν μη γυρίσει η γη …ανάποδα, αλλά για έναν πολύ - πολύ σοβαρό λόγο. Οι φραγμοί, που θα έμπαιναν στους όρους δόμησης και επέκτασης των οικιστικών ιστών, έγιναν το «κόκκινο πανί». Κανείς δεν ήταν διατεθειμένος να βάλει «φρένο» στη νέα «belle epoque» -αντιπαροχής εξοχικής κατοικίας- στις ανερχόμενες Ριβιέρες του Κορινθιακού… Και έτσι, η ειδική χωροταξική μελέτη, ενταφιάστηκε με συνοπτικές διαδικασίες!...

ΝΕΟ

  • ΕΡΓΟΣΕ
  • Ολύμπια Οδός
  • Διάβρωση ακτών
  • Σχέδιο πόλεως
  • Αποχετευτικό Αιγιαλείας
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 1
  • Αρχαίο θέατρο Αιγείρας 2
  • Άρθρογραφία
  • Βιολογικός Ακράτας
  • Δασικοί χάρτες
  • ΣΧΟΑΠ Αιγείρας...
  • Θολοπόταμος...
  • 17η Επαρχιακή οδός
  • Γυμνάσιο Αιγείρας
  • Δημοτικό Σχ. Αιγείρας
  • Κορινθιακός
  • Δημοτικές εκλογές 2014
  • 9 Ιουν 2016

    “Εν Συρμώ-Γιορτές Οδοντωτού”: Πολλά ευχαριστώ από τους διοργανωτές, ραντεβού το 2017...

    Ολοκληρώθηκαν με μεγάλη επιτυχία οι εκδηλώσεις “Εν Συρμώ-Γιορτές Οδοντωτού”, που διοργανώθηκαν για πρώτη φορά φέτος το Μάιο, με αφορμή τη συμπλήρωση 120 χρόνων λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής Διακοπτού-Καλαβρύτων, που διασχίζει το μαγευτικό φαράγγι του Βουραϊκού.
    Κορυφαία αναγνώριση της διοργάνωσης αποτελεί και η παρουσίαση του προγράμματος “Εν Συρμώ-Γιορτές Οδοντωτού” και του τρένου σε ειδική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του forum TOPRAIL της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων που έγινε στο Παρίσι στις 7 και 8 Ιουνίου.
    Το πρόγραμμα ήταν μια ιδέα της ΔΗ.Κ.ΕΠ.Α., στο πλαίσιο των ενεργειών της για την ανάδειξη του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου, που αποτελεί κεφάλαιο όχι μόνο στην συγκοινωνιακή σύνδεση αλλά κύρια στην τοπική κουλτούρα της περιοχής. Στο αίτημα συνεργασίας ανταποκρίθηκαν άμεσα ο Δήμος Καλαβρύτων, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ο ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Αντιδημαρχία Ανάπτυξης του Δήμου Αιγιαλείας, ο Φορέας Διαχείρισης Χελμού-Βουραϊκού, η “Αχαΐα Αναπτυξιακή Α.Ε.”, ο Σύλλογος  Ορειβασίας, Χιονοδρομίας, Αναρρίχησης και Προστασίας του Περιβάλλοντος Καλαβρύτων και ο Σύλλογος Φίλων του Οδοντωτού.
    Δημιουργήθηκε έτσι ένα ελκυστικό πρόγραμμα γεμάτο ταξίδια με μειωμένο εισιτήριο για μαθητές και ομάδες, πεζοπορία στο μοναδικό Φαράγγι του Βουραϊκού, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας με τοπικά προϊόντα, ημερίδες, μουσικές εκδηλώσεις, παρουσίαση βιβλίου από το Γενικό Λύκειο Διακοπτού και διάφορες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Όλα αυτά, με γνώμονα αφενός την ανάδειξη της μοναδικότητας του Οδοντωτού Διακοπτού-Καλαβρύτων και του Εθνικού Πάρκου Χελμού-Βουραϊκού, που πρόσφατα εντάχθηκε στο δίκτυο γεωπάρκων της UNESCΟ και αφετέρου την ανάπτυξη της περιοχής, στην εξωστρέφεια και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
    Σημειώνεται πως το πρόγραμμα τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
    Κατά γενική ομολογία, το εγχείρημα πέτυχε κι αυτό φάνηκε τόσο από την αθρόα συμμετοχή κοινού (ντόπιων και επισκεπτών) στις εκδηλώσεις που φιλοξενήθηκαν σε Διακοπτό και Καλάβρυτα, όσο και από τη διεθνή προβολή του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου που επετεύχθη χάρη στην επικοινωνιακή στρατηγική που ακολουθήθηκε από τους διοργανωτές. Ήταν σίγουρα το πρώτο στοχευμένο «άνοιγμα» προς το ευρύ κοινό μέσω μεγάλων μέσων ενημέρωσης και ειδησεογραφικών πρακτορείων, μιας και χάρη στο δημοσιογραφικό οδοιπορικό που φιλοξένησε πάνω από 50 δημοσιογράφους και φωτορεπόρτερ από την Ελλάδα και το εξωτερικό, το τρενάκι «ταξίδεψε» σε ραδιόφωνα, τηλεοπτικά κανάλια, εφημερίδες και διαδίκτυο, προκαλώντας αίσθηση και αυξάνοντας κατά μεγάλο ποσοστό την προπώληση και κράτηση θέσεων.
    Ενδεικτικά αναφέρεται πως μεταξύ των ΜΜΕ που ανέδειξαν (κάποια μάλιστα για πρώτη φορά) τον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο με την ευκαιρία της σειράς εκδηλώσεων “Εν Συρμώ” είναι: CNN.GR, ΕΡΤ, Antenna TV, Star Channel, Καθημερινή, Έθνος, Ελεύθερος Τύπος, Τα Νέα, Ναυτεμπορική, newsbomb.gr, athensvoice.gr, ypodomes.com, metaforespress.gr και εκατοντάδες ιστοσελίδες, εφημερίδες, τηλεοπτικά κανάλια και ραδιοφωνικοί σταθμοί της Αθήνας και της Περιφέρειας, όπως και εξειδικευμένες ιστοσελίδες και blogs με θέμα τα ταξίδια και τον τουρισμό, όχι μόνο της Ελλάδας αλλά μεταξύ άλλων σε Γαλλία και Ρωσία.
    Παράλληλα, φωτογραφίες από τον Οδοντωτό και τη σπάνιας ομορφιάς διαδρομή του, πλέον εντάχθηκαν στις Photo Galleries μεγάλων φωτογραφικών και ειδησεογραφικών πρακτορείων (Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, Eurokinissi, ΑΠΕ-ΜΠΕ). Οι διοργανωτές ευχαριστούν γι'αυτό θερμά όλους τους εκπροσώπους του Τύπου που με προθυμία ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα και προώθησαν με τον καλύτερο τρόπο τις γιορτές “Εν Συρμώ”.
    Κορυφαία αναγνώριση της διοργάνωσης αποτελεί και η παρουσίαση του προγράμματος “Εν Συρμώ-Γιορτές Οδοντωτού” και του τρένου σε ειδική σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του forum TOPRAIL της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων που έγινε στο Παρίσι στις 7 και 8 Ιουνίου.
    Ένας νέος θεσμός γεννήθηκε από μια σπουδαία συνεργασία όλων των φορέων που έχουν κοινή στόχευση την ανάπτυξη,  αγκαλιάστηκε από το κοινό, δίνοντας υπόσχεση για μια ακόμα καλύτερη συνέχεια. Οι γιορτές “Εν Συρμώ”, αφήνοντας σε όλους τις καλύτερες αναμνήσεις, δίνουν ραντεβού το Μάιο του 2017. Τα ταξίδια του Οδοντωτού όμως, συνεχίζονται χειμώνα-καλοκαίρι, συμμετέχοντας στην καθημερινή ζωή την ανθρώπων και υμνώντας την ομορφιά της φύσης και του Βουραϊκού. Απολαύστε τη διαδρομή όλες τις εποχές. Είναι must!
    Πληροφορίες και υλικό για τη διοργάνωση αλλά και για την ιστορία  του Οδοντωτού κλπ., βρίσκονται στην ιστοσελίδα www.ensirmo.gr

    Ανατολική Αιγείρα... Drone !