ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

Ανατολική Αιγείρα... Drone !

2 Σεπ 2011

Σεπτ. 2011: Μαύρα μαντάτα: Αργεί πολύ το «φως στα τούνελ» της Ολυμπίας οδού…

Πρώτα θα εξοφληθούν 120 εκατομμύρια Ευρώ και μετά θα βάλουν μπροστά τις μηχανές!
Τρεις μήνες μετά τη συμφωνία του Μνημονίου Συναντίληψης μεταξύ της εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου, η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. με ανακοίνωσή της στις 8 Σεπτεμβρίου 2011 διευκρινίζει τα ακόλουθα:
Από μόνο του, το Μνημόνιο δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση για τη βιωσιμότητα του έργου
Το Μνημόνιο Συναντίληψης εντοπίζει και αναγνωρίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το έργο και περιγράφει τη μεθοδολογία και το χρονοδιάγραμμα για την επίλυσή τους. Για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης του έργου από τους 26 Δανειστές και ως εκ τούτου την επίτευξη της επανέναρξης των εργασιών, πρέπει να συμφωνηθεί μεταξύ της Κυβέρνησης, της Ολυμπίας Οδού και των 26 Δανειστών μια λύση βιώσιμη μακροπρόθεσμα. Έπειτα, το Ελληνικό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαική Ένωση πρέπει να εγκρίνουν την υποστηρικτική τεκμηρίωση της λύσης.
Από τις 9 Ιουνίου, όταν συμφωνήθηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης, έχουν πραγματοποιηθεί πολυάριθμες συναντήσεις μεταξύ του Δημοσίου, της Ολυμπίας Οδού και κορυφαίων τραπεζών που χορηγούν τα δάνεια, όπου σημειώθηκε πρόοδος στον εντοπισμό και τον ποσοτικό προσδιορισμό των προβλημάτων. Ωστόσο, μέχρι τα μέσα Ιουλίου, προθεσμία που όριζε το Μνημόνιο Συναντίληψης για την εκπόνηση της μακροπρόθεσημης λύσης, τα μέρη δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία. 
Με βάση τις συζητήσεις, η Ολυμπία Οδός, σε στενή συνεργασία με κορυφαίες δανείστριες τράπεζες που συμμετέχουν στις συζητήσεις, διαβίβασε στο Δημόσιο στα τέλη Ιουλίου πρόταση μακροπρόθεσμης λύσης. Μέχρι και σήμερα, η Ολυμπία Οδός αναμένει την επίσημη θέση του Δημοσίου. Κάτι που είναι απολύτως ζωτικής σημασίας προκειμένου να εξασφαλιστεί η υποστήριξη των τραπεζών για τη συνέχιση του έργου. 
Στα τέλη Αυγούστου 2011, είχε παραδοθεί το 77% των προς απαλλοτρίωση χώρων στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών και 50% στο τμήμα Πατρών-Πύργου. Σημειώνεται ότι με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης το Δημόσιο έπρεπε να έχει παραδόσει το σύνολο των χώρων τον Αύγουστο 2009. Σε ολόκληρα τμήματα αυτοκινητόδρομου, τα οποία έπρεπε να έχουν ήδη παραδοθεί στους χρήστες, οι χώροι δεν είναι ακόμη διαθέσιμοι. Σχεδόν στο σύνολο του υπόλοιπου έργου, ο κατακερματισμός των διαθέσιμων χώρων παρεμποδίζει την εκτέλεση των εργασιών, κατάσταση που επιβαρύνεται σοβαρά από την ύπαρξη δικτύων και αρχαιολογικών χώρων, ενώ οι χώροι που δεν έχουν ακόμη απαλλοτριωθεί δεν επιτρέπουν να προχωρήσουν οι εργασίες.
Οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, τις μεταφορές δικτύων ΟΚΩ, τις αρχαιολογικές ανασκαφές και στην απεμπλοκή τμημάτων που έχουν μπλοκάρει λόγω ΣτΕ, μειώνουν κατά αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ έσοδα που είχε υπολογιστεί ότι θα συγκεντρώνονταν από τα διόδια μεταξύ 2008 και 2014. Τα έσοδα αυτά αποτελούν σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης του έργου. Το έργο πάσχει πρώτα απ’ όλα από έλλειψη διαθέσιμων κεφαλαίων για την κατασκευή του. Λόγω αυτού του ελλείμματος, οι τράπεζες έχουν νομίμως διακόψει την εκταμίευση των δανείων.
Οποιαδήποτε μείωση του ύψους των διοδίων αυξάνει το μέγεθος του ελλείμματος και καθιστά την εξεύρευση λύσης πιο δύσκολη. Προσωρινές πολιτικές μείωσης διοδίων έχουν άμεσο αντίκτυπο στην ικανότητα κατασκευής του τμήματος Πατρών-Πύργου. Μόνιμες πολιτικές μείωσης διοδίων δεν είναι συμβατές με τη συνέχιση του έργου. Η Ολυμπία Οδός συμφωνεί με την εφαρμογή πολιτικής μείωσης διοδίων, στο βαθμό που δεν οδηγεί στην κατάρρευση του έργου. Με την προοπτική αυτή, η Ολυμπία Οδός υποστηρίζει πλήρως τη σημαντική μείωση των διοδίων σε τμήματα της Κορίνθου-Πατρών υπό κατασκευή. Μια τέτοια μείωση μπορεί να εφαρμοστεί μόνο μετά τη συμφωνία με το Δημόσιο σχετικά με την μακροπρόθεσμη λύση.
Δεδομένου ότι οι δανειστές ανέστειλαν τη χρηματοδότηση στα τέλη Νοεμβρίου 2010, η κατασκευή συνεχίστηκε με τους οικονομικούς πόρους των κατασκευαστικών εταιρειών. Σήμερα, τους οφείλονται περισσότερα από 120 εκατ. ευρώ εκτελεσμένων και ανεξόφλητων έργων. Στο σημερινό περιβάλλον, όταν ο κύκλος εργασιών του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου έχει μειωθεί κατά 70%, αυτή η κατάσταση δεν είναι βιώσιμη. Η κατασκευή θα συνεχιστεί, όταν τα έργα που έχουν ήδη εκτελεστεί εξοφληθούν στο ακέραιο.
Τα έσοδα από τα διόδια που συλλέγονται σήμερα δεν καλύπτουν το κόστος των υπηρεσιών λειτουργίας, της συντήρησης και αποπληρωμής του χρέους της εταιρείας, ακόμη και πριν από τις πληρωμές στον Κατασκευαστή. Παρά την κατάσταση αυτή, οι εργασίες ασφαλείας συνεχίζουν να εκτελούνται στο έργο, καθώς και η καθημερινή λειτουργία και συντήρηση, υπηρεσίες που απαιτούνται για την οδική ασφάλεια.